Prolaznike koji su se posljednjih dana zatekli u šetnji pokraj Umjetničkog paviljona u Zagrebu začudio je neobičan prizor. Na bijelom je prilazu jedne od najljepših zagrebačkih zgrada postavljena misteriozna crna kućica, a iz nje dopiru hipnotički zvukovi koji kao da uljuljkavaju u san. Riječ je tu o umjetničkoj instalaciji "Crna kuća" Kate Mijatović, jednoj u nizu umjetničkih projekata koji izniču ispred Umjetničkog paviljona dok on još čeka obnovu od razornog potresa.
Mijatović, naša nagrađivana likovna umjetnica, koja nas je predstavljala i na Venecijanskom bijenalu, u svom se radu često bavi snovima i nesvjesnim. I njezina je ambijentalna instalacija "Između neba i zemlje" u Veneciji 2013. godine rezultirala nastankom Arhiva snova, u koji su svoje snove upisale tisuće posjetitelja iz svih krajeva svijeta. Gotovo pola života provodimo spavajući, objasnila je tada Mijatović, i naše nesvjesno definira nas mnogo više nego što to želimo priznati. Snovi nam tako postaju zaklon, oaza slobodna od represivnih sistema masovne kontrole, poput političke i medijske manipulacije. Ponekad smo, čini se, tek u snovima zapravo budni.
Na to se nadovezuje i njezina zagonetna "Crna kuća", koju Boris Greiner u svojem opisu instalacije, naziva materijaliziranom kapsulom za nesvjesno, nastambom za postojati, biti, osnovnom formom primarnog ljudskog skloništa, doma. A zvuci za uspaljivanje koji iz nje dolaze funkcioniraju stoga kao signal koji nas upozorava da – nismo budni.
– Onaj dio nas koji ne kontrolira razum, a u čije nas postojanje uvjeravaju i znanost i osobno iskustvo, trajna je tema autorskog djelovanja Kate Mijatović. Prostor nesvjesnog područje je njezina interesa, bez obzira na to radilo se o podsvijesti ili o snovima, kao formi njezine komunikacije sa svjesnim. Kata nastoji naglasiti ulogu podsvijesti, uključiti njezine reflekse u doživljaj cjelokupnoga – kazao je Greiner.
Neobičnu "Crnu kuću", koja će vas natjerati na razmišljanje, ili sanjarenje, ispred Umjetničkog paviljona moći ćete pronaći sve do 13. studenog.