KINOPREMIJERA Dobri pastir

Uspon moći i pad savjesti

Foto: import
Uspon moći i pad savjesti
08.03.2007.
u 11:56
THE GOOD SHEPHERD, drama, 167 min, SAD, 2006.; Universal/VTI; R: Robert De Niro; G: Matt Damon, Tammy Blanchard, Angelina Jolie, Robert De Niro
Pogledaj originalni članak

Robert De Niro navodno je godinama pokušavao ekranizirati scenarij proslavljenog Erica Rotha. Priča o stvaranju CIA-e preko sudbine jednog njezinog agenta očito je toliko oduševila velikoga glumca da je dugo i strpljivo čekao trenutak kada će, drugi put u svojoj karijeri, preuzeti redateljsku palicu i pričekati konstelaciju povoljnu za predstavljanje ovoga filma svijetu.

"Dobri pastir" tako je svjetlo dana ugledao u trenutku kada je razočaranje radom "Agencije" u američkoj javnosti, čak i konzervativnoj  veliko, kada se njezin kredibilitet propituje više nego ikad (a propituje se desetljećima) te kada je nezadovoljstvo trenutačnim položajem Amerike u svijetu onih koji se preko bare svrstavaju u liberalnu opciju toliko da iznošenje prljavog rublja predstavlja znak raspoznavanja.

Glavni junak ove fikcije Edward Wilson, zasnovan na stvarnim predlošcima, čovjek je koji preko utjecajnog tajnog društva sveučilišta Yale "Skull and Bones" (dalo je i aktualnog američkog predsjednika), kao autentični W.A.S.P., dakle pripadnik društvene elite, postane aktivan sudionik priče o pretvaranju Amerike u supersilu što, dakako, uključuje i stvaranje moćne obavještajno/kontraobavještajne službe.

Zapravo je riječ o alegoriji kojom se, s pomoću prikaza propasti jednog mladog, pametnog i razmjerno veselog čovjeka i njegove preobrazbe u šutljivu i hladnu olupinu, u kakvu se on pretvara napretkom u karijeri, kazuje priča o usponu jedne zemlje u moći na štetu njezine savjesti.

Narativno složen, ali ne i nejasan, "Dobri pastir", iako nije dosadan, priča mnogo, ali kazuje malo. Premda spretno faktografski slaže podatke i gradi sliku o svijetu skrivenom od očiju javnosti te u rijetkim, ali snažnim trenucima daje veoma preciznu sliku o polugama moći u američkom društvu, on ipak propušta biti uvjerljiv u nastojanju da špijune i vojnike u tajnim ratovima pretvori u ljude.

Pogledajte na vecernji.hr