Kolumna

Vedran Peternel dobri je duh domaće alternative na vinilu "Zvučni zid"

Foto: Marina Uzelac
Vedran Peternel dobri je duh domaće alternative na vinilu "Zvučni zid"
03.10.2023.
u 11:30
Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat piše o trendovima na hrvatskoj i svjetskoj glazbenoj sceni
Pogledaj originalni članak

Kad sam prije nekog vremena razgovarao s kolegom Aleksandrom Dragašem, probali smo detektirati razlike u percepciji rock-kritike nekad i danas. Sjetili smo se da kad smo sredinom devedesetih pisali protiv "donjeg doma" domaće estrade, to je imalo nekog odjeka, ali još je zanimljivije bilo da su pozitivne recenzije o Wilco, Bon Iver i sličnim imenima, ili domaćim alternativnim imenima poput The Bambi Molestersa, Boxera ili Legena, Dunje Knebl ili Lidije Bajuk zaista povećavale prodaju njihovih albuma u prvim domaćim CD-shopovima i navodile publiku na "grijeh" slušanja nove rock-glazbe.

Danas je situacija drastično različita, što je donekle i paradoks s obzirom na to da streaming publika ima praktički neograničen bunar iz kojeg može zahvatiti svu novu glazbu, pa i onu novijih domaćih alternativnih imena, a da ne mrdne iz udobnosti kućne fotelje. Uz to, pored mainstream medija, tu je i velik broj portala posvećenih glazbi koji stalno pišu o alternativnoj sceni. No nevoljkost domaće publike da se masovnije pridruži nekom današnjem, drukčijem "novom valu" traje već godinama i pokazala se bjelodano popisima najslušanijeg kod nas na Billboardovim top-ljestvicama "Croatia Songs", na koju se u godinu dana uvrstilo samo pet, šest imena iz Hrvatske.

Ako ni mainstream ne može doći "na štih", još je gora situacija s domaćom alternativom, o kojoj možete pisati hvalospjeve, ali nikako da se stvori onaj "višak" publike koji bi, osim poklonika i upućenih, stvorio širu bazu publike i priči dao značajniji kontekst u domaćoj ne samo glazbenoj nego i društvenoj svakodnevici. Jer, naravno, glazba nije samo glazba nego i pokret čiji je zadatak doći do publike i medija i provocirati što više umjetničkim diverzijama, mijenjati kulturu, društvo i slično, što je kod nas postala nemoguća (e)misija.

Dvostruki vinilni album "Zvučni zid" (Menart) dio je takve priče o pokušaju objedinjavanja alternativnih imena pod isto izdanje, kako bi se lakše predstavila ne samo ciljanoj publici nego i onima koji ne znaju za njih, a i medijima. Slično kao što je napravila i lanjska kompilacija "Zagreb Calling", koja je osvojila i nagradu Porin, što znači da medijskog odjeka očito ima. Sa "Zvučnim zidom" isti je i izdavač i producent Vedran Peternel, koji je u desetak godina marljivo radeći s imenima alternativne scene upoznao većinu njih u klubovima gdje ih je predstavljao i posložio dvije kompilacije izvođača za koja smatra da su važni na današnjoj tzv. alternativnoj sceni.

U Peternelov ukus nemam razloga sumnjati, jer sam ga upoznao godinama prije nego što se vratio u Hrvatsku, pa znam detaljno za njegovu odiseju u Parizu i koliko je napravio za albume Rundek Cargo Orchestra, čiji je bio član, a koji su snimani u njegovu tonskom studiju. Još važniji je njegov radni proces i majstorstvo u tonskom studiju, kojim nastoji zahvatiti najzanimljivije "ispod radara" masovne prihvaćenosti i posvetiti se drukčijoj, artistički "napetoj" glazbi. Sve ono što je radio u Parizu družeći se s međunarodnim imenima, ali i Milanom Mladenovićem i Rundekom na onom poznatom brodu, Peternel je nastavio u Hrvatskoj i zapravo je producent kakvi su danas najvažniji na svjetskoj sceni, a nasušno su potrebni kod nas.

Peternel je odabrao svoju nišu, a ona nikad ne može biti "ništa", jednostavno zato što ga zanima ili ono što on sam još nije čuo, ili barem ono što drugi nisu čuli, a trebali bi. Stoga je baš on zvijezda ove kompilacije, o čijim sam imenima pisao mnogo puta u Večernjem listu. Bez obzira na različite stvaralačke postupke i domete među njima, ili etabliranost nekih od njih, većina široke publike ni ne zna o čemu se tu točno radi. Najvažniji cilj stoga bi bio da što više ljudi čuje ovaj delikatan program i iz njega odabere što mu se sviđa pa krene dalje istraživati područje relativno novije hrvatske glazbe, mada su mnogi od njih prisutni godinama, ako ne i desetljećima.

To što su Mimika Orchestra, Barbara Munjas, Sara Renar ili Nina Romić već godinama stupovi najzanimljivije domaće glazbe koja zaslužuje daleko širi odaziv publike, samo je spareno s imenima kao što su Seine, Hram, Nemeček, ROLO, Denis Katanec ili Murtićeve Žive vode i drugi, njih ukupno 14, koji predstavljaju izlog ne baš jeftinih slatkiša u moru umjetnog šećera domaće scene.

Znajući s kakvim budžetima se kod nas raspolaže, Peternel je odabrao najlogičniji put i sve snimio u klubovima Zagreba, Pule, Šibenika i Koprivnice, gdje su zastupljena imena i inače redoviti, da ne velimo dragi gosti. Za svaki mitologizirani nekadašnji Lap, Kulušić i Studentski centar, na "Zvučnom zidu" dobivate po jedan Rojc, Azimut, Pločnik, KSET, Dva Osam i Vintage Industrial, pa neka onda netko kaže da je scena nekada bila bolja, a rock-klubova bilo više. Nije problem ni u sceni ni u klubovima, problem je u javnoj recepciji, nalik hotelskoj, u kojoj se teško izboriti za svoje mjesto, jer je kakofonija prevelika.

"Zvučni zid", kao i "Zagreb Calling", dobra je prilika da usredotočimo dok slušamo album, a nakon toga na svakome je da odabere što mu je najvažnije i krene naprijed, jer ova glazba bitna je baš zato što vuče naprijed, a ne natrag.

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.