– Ovime je na najbolji način predstavljena suvremena zagrebačka scena u Beogradu, gdje zaista nedostaje predstava jasnog i neposrednog, društvenog – kritičkog angažmana. Nekad je to bilo sasvim suprotno! Beograd je bio taj koji se bavio pobunama, a Zagreb je mirno trpio pritiske vlasti, na svaki način – napisao je kazališni kritičar Radio Beograda 2 Goran Cvetković u opširnom osvrtu na predstavu “Buđenje proljeća” Zagrebačkog kazališta mladih izvedenu u subotu u prepunom Jugoslavenskome dramskom pozorištu u Beogradu.
Nagrada u Užicu
– Na uzvratno gostovanje u Beograd išli smo s tri predstave. Namjerno sam izabrala naše društveno angažirane predstave koje se bave ratom, nasiljem, odrastanjem, Crkvom. Predstave za koje sam mislila da će biti najzanimljivije beogradskoj publici – veli nam ravnateljica ZeKaeMa Dubravka Vrgoč, još pod dojmom beogradskog pljeska i hvaljenja. Osim Wedekindova “Buđenja proljeća”, koje je režirao i u Srbiji prepoznati redatelj Oliver Frljić, na scenama Ljuba Tadić i Bojan Stupica izvedeni su i “Generacija 91-95” u režiji Borisa Šeparovića, nastala po motivima romana “Jebo sad hiljadu dinara” Borisa Dežulovića te “Garaža” u režiji Ivice Buljana, nastala po istoimenom romanu Zdenka Mesarića. Sva tri redatelja bila su na beogradskim izvedbama, a zanimljivo je da je “Buđenje proljeća” prva Frljićeva predstava koja je izvedena u Beogradu. S tom je predstavom ZeKaeM je već gostovao na festivalu u Užicu (više nije Titovo) kada je glumačku nagradu osvojila glumica Nina Violić.
– Na našim se predstavama tražila karta više, dio gledatelja morao je stajati, a na “Buđenju proljeća” čak je pedesetak ljudi ostalo pred vratima. Brojni su nam ljubitelji kazališta rekli da ovakve predstave u Beogradu ne mogu gledati i to zbog autocenzure ali i društvene cenzure – ističe Dubravka Vrgoč, koja u svom kazalištu uporno razvija suradnju sa srodnim kazališnim kućama iz Ljubljane i Beograda.
Uglednici u publici
– Čim sam se vratila u Zagreb, dočekale su me četiri poruke mladih beogradskih dramatičara koji su ZeKaeMu poslali svoje tekstove kako bi bili izvedeni na našoj sceni – priča ravnateljica, koja je zadovoljna što su svoje zagrebačke kolege došli pogledati i Milena Dravić, Borka Pavičević, Jovan Ćirilov, Voja Brajović, Gorčin Stojanović, Sergej Trifunović...
A kritičari koji su pisali o zagrebačkom gostovanju mahom su zaključivali da “hrvatski teatar može držati lekciju iz suvremenog umjetničkog i političkog promišljanja koja je korisna i srpskom kazalištu jer je u pogledu kritičke svijesti i stava u potpunosti atrofiralo”, kao što je to napisao Ivan Medenica u NIN-u. Režija Olivera Frljića, koji u Ateljeu 212 priprema Sidranova “Oca na službenom putu”, u radiokritici nazvana je odličnom i hrabrom, hvaljena je gluma brojnog ansambla, a komplimente je dobio i Borut Šeparović, koji je u “Generaciji 91-95” po Cvetkovićevim ocjenama potpisao i neke scene koje su antologijski spomenik borbi protiv terora, rata, mržnje i zvjerstava.
ZeKaeM je u Jugoslavenskome dramskom pozorištu (koje je 1997. izgorjelo i onda iznova izgrađeno) već gostovao sa “Skakavcima” Biljane Srbljanović, s predstavom “S druge strane” Nataše Rajković i Bobe Jelčića te “Krijesnicama” Tene Štivičić. Sada se u travnju opet očekuje uzvratni posjet Beograđana. A ravnatelj Branko Cvejić (poznatiji kao Bane Bumbar) najavljuje i predstavu “Rođeni u Yu” Dine Mustafića.
Ahahahahahahaha....što je Srboljubi? Što ste se iznemirili? Zapamtite....nema civilizacije, a ni kulture istočno od Drine....., a sad plačite, ali tome je tako......