Da je kojim slučajem situacija staronormalna, prednovogodišnja bez pandemije i da vas čekaju svakonoćne zabave i domjenci, pa onda i završni novogodišnji tulum, jedan ovih dana objavljen dvostruki album vjerojatno bi bio masovno korištena zvučna kulisa. Radi se o dvostrukom vinilu “Jugoton Funk vol. 1”, čiji su autori i sastavljači Višeslav Laboš i David Blažević (Dr. Smeđi Šećer) na jednom mjestu sakupili 21 pjesmu koje su jugoslavensku estradu sedamdesetih ugurale i u predjele funka. S podnaslovom “A decade of Non-Aligned beats, soul, disco and jazz 1969-1979”, prava je antologija B-strane tadašnje dominantne estrade koja se dotakla funka i disco glazbe, na marginama tadašnje vladajuće zabavnoglazbene i rock-scene. Riječ je o itekako efektnom pothvatu koji djeluje ne samo zabavno nego i edukativno, čak i u trenucima kada se uključene pjesme sasvim jasno kreću na granici kiča ili kad otkrivaju neka imena koja ne bismo očekivali.
Kako inače objasniti da se na dvostrukoj kompilaciji nalaze Pro arte i Vladimir Savčić Čobi, Ljupka Dimitrovska, Dalibor Brun ili Đurđica Miličević, kasnije Barlović u Novim fosilima? Mnogima će njihova imena biti nespojiva sa žanrom funka, no, varaju se. S druge strane, skeptici bi mogli reći, “hebeš jugoslavenski funk ako su se ovi bavili njime”, ali i oni su krivu. Naime, riječ je podjednako o projektu za znalce i široku publiku na kojem su sastavljači tarantinovskim manevrom pronalaženja skrivenih starih snimaka složili kompilaciju koja ocrtava manje vidljive detalje scene sedamdesetih i djeluje ovozemaljski zabavno.
Ono što su istražili i pronašli s arhivistom Petrom Pečurom iz Croatia Recordsa, spojili i tonski uredili, Laboš i Blažević objasnili su i iscrpnim bilješkama pored svake pjesme i izvođača, pa je uz slušanje obavezno i čitanje tekstova unutar odlično dizajnirane velike omotnice LP-ja, koja prikazuje i sve omotnice uključenih singlova. Popratni podnaslov i spomenuti tekstovi taj su tarantinovski pogled u prošlost “nesvrstanih ritmova” i “komunističkog disca” bivše države. Već i podatak da su se funkom, u raznim oblicima i izvedenicama, bavili i ovi nabrojani estradni neimari, govori da je zapravo riječ o “off” projektu, izuzetku od njihovih redovitih estradnih karijera. No, to ne umanjuje činjenicu da su, zanemarimo li povremeno bedaste tekstove pjesama, svirači, orkestri i aranžeri odradili najveći dio posla i pokazali umješnost u susretu s funkom, kod nas tih godina dobrim dijelom prisutnim i zbog vladajuće disco groznice, a bilo je tu i kiča svakojake vrste.
Uvodni instrumental “Punom parom” Arsena Dedića “iz televizijske serije otkriva filmičnost domaćeg funka, primjetno i kod Igora Savina ili teme “Događaj u Balkan Expressu” novosadskih Ibn Tup, pa se čini da će detektiv Shaft, čija je tema iz serije bila očiti uzor mnogima, izaći iz zvučnika. Dok je rock dolaskom Bijelog dugmeta, Buldožera i punka bio anatemiziran kao opasni zapadnjački žanr, funk je bio “nesvrstaniji” i time ideološki prihvatljiviji, često umotan i sakriven u benignim izvedbama domaćih estradnih zvijezda. Kad čujete grupu More u prog-rock instrumentalu “Aerodrom”, ili kako Zdravko Čolić pjeva raritetnu funkoidnu verziju sevdaha “Mujo kuje konja po mjesečini” zaboravit ćete i na Čolićeve popularnije diskoidne teme s Lokicama. Većina ovih pjesama je kuriozitet, a ne pravilo tadašnje scene i zato ne može biti govora o funk sceni kakvu je imala Amerika ili Britanija. Ovi u tadašnjoj Jugi imali su svoju interpretaciju funka, često i revijalnu. Alfi Kabiljo u temi iz filma “Novinar” više vuče na Boney M, a i “Groznica subotnje večeri” mnogima je otvorila oči i uši. Niti neki drugi nisu bili originalni, ali su bili zaigrani, kao Ljupka Dimitrovska u “Šta je tu je” iz 1975., s tekstom koji pokazuje svu tugu domaće estrade, ali glazba nekako prolazi. Dalibor Brun prošao je kroz riječke Uragane i Korni grupu, da bi se 1975. snašao u funku “Davni život” u kojem solo na Hammond klavijaturama svira nitko drugi nego Oliver Dragojević.
Hammond orgulje bile su očekivane kod Tihomira Popa Asanovića koji je s dva funk albuma i pjesmom “Mali crni brat” u izvedbi Zdenke Kovačiček bio poznat zagovaratelj funka, dok je “Slava Suncu” Đurđice Miličević iz 1972., očito modelirana po tada aktualnoj “Kosi”. Ako je u Americi početkom sedamdesetih vladao “blaxploitation” trend s crnačkim likovima, kod nas je bila prava eksploatacija. Poput Pro arte u “Ko vječnu tugu nosi taj ima pravo da pjeva”, u kojoj prvi “normalniji” funk dio proslijedi zabavnjački Čobijev vokal u komičnom refrenu. Da nije bio smrtno ozbiljan i da je imao dozu ironije, pomislili bismo da je u pitanju satira Buldožera, slično kao i u slučaju grupe “Rok hotel” s temom “Blue jeans” ili Marijana Kašaja s humorističnim hitom “Ja imam ideju”. Ima tu i Plesnog orkestra Radio televizije Zagreb s Miljenkom Prohaskom u opuštenom izdanju “Ljetne skice”. Uključen je i bubnjar Ipe Ivandić, koji je 1976. kad je Bijelo dugme prvi put snimalo u New Yorku “dobio” singl “Džambo”, solidan, ali periferan u diskografiji Dugmeta. Ukratko, uključene pjesme puno bolje funkcioniraju u okviru ove kompilacije nego u karijerama izvođača i bacaju zanimljivo svjetlo na duh vremena koji je inače ostao skriven u arhivima.
Hahaha glazbeni kritičar, dajte me najte...