Intervju

Damir Tomljanović: Biti likvidan kao firma i sretan kao čovjek jedini su planovi koje imam za budućnost

Foto: Ivan Gracin
Damir Tomljanović: Biti likvidan kao firma i sretan kao čovjek jedini su planovi koje imam za budućnost
07.06.2022.
u 09:46
Proteklih nekoliko godina pokazalo je da nema ništa od velikih planiranja u poslovnom životu. Mislim da moram raditi dokle sam zdrav i dokle mogu. Budućnost svih nas je u hibridnom poslovanju, to jest u radu više poslova istovremeno i to različitog tipa, ali vezano uz istu materiju. Moja firma zove se Kužinavanje i to najbolje opisuje moju radnu filozofiju.
Pogledaj originalni članak

U povodu 5. rođendana Miele Experience Centra u Splitu održana je dvosatna masterclass radionica s chefom Damirom Tomljanovićem, aktualnim sucem showa Masterchef. Tom smo ga prilikom uhvatili za razgovor. Tomljanović se prvo se osvrnuo na dolazak u Split i sentiment koji gaji prema tom gradu. – Sve sam češće u Splitu, što radi posla, a što radi dragih prijatelja s kojima se volim družiti, pa je lako naći razlog za dolazak, a ako ga nema – onda ga izmislim. Split je destinacija koja zadnjih nekoliko godina ima najveći rast u kvaliteti kako kuhanja tako i samog poslovnog planiranja jer svatko treba gledati u budućnost, a Split se tu nameće kao jedna od najpotentnijih destinacija za investiranje u ugostiteljstvu – kaže nam Tomljanović dok jednom rukom priprema brunch u Miele centru – fermentirani kruh s maslacem od medvjeđeg luka, a drugom rižoto od šparoga s carpacciom od kozica te filet oslića.  – Ako gledamo Split, onda Hrvoje Zirojević ili, kako ga ja zovem, Barba predstavlja veličinu koja je svojim radom, ljudskom toplinom, fokusom, profesionalnošću i velikim znanjem vratila dostojanstvo i profesionalni integritet našoj struci i otvorila put mnogim mladim chefovima koji su slijedeći njega stvorili nove lokale i danas počinju upadati u fokus široj javnosti. On je Oliver Dragojević dalmatinske kuhinje. Tako ga ja osjećam. A u čemu je tajna? Pa Dalmacija je zemlja ljudi, mirisa, boja, okusa i dišpeta. Ona je sve dobro i loše što te tjera da uspiješ. Pogledajmo sport i pjesmu, pa zar treba više reći? Tko ne razumije, i neće – kaže Tomljanović koji je rođen i živi na Kvarneru. Upitali smo ga je li se naša gastronomska scena pretvorila u “ćevap i pizza” destinaciju te zašto hrvatsko ugostiteljstvo ne iskorištava sve geografske, poljoprivredne i klimatološke prednosti koji mogu stvoriti svjetski poznatu kuhinju.

Foto: Ivan Gracin

– Veliki sam kritičar našeg razmišljanja i predstavljanja naše gastronomije u medijima. Trendovi su trendovi. Uvijek će biti lokala koji mogu i žele pratiti trendove jer im osoblje ima znanja i mogućnosti i financija da ih mogu pratiti. Izdvajati kulinarstvo iz šire slike gastronomije je besmisleno. Što se tiče pizze ili ćevapa, pa tko ih ne jede? Više kuhara i chefova jede junk hranu i živi na njoj nego hranu s kojom kuha. Nema loše hrane, samo loše pripremljene. Zar zbilja mislimo da vani nije drukčije? Mi smo mala zemlja i radimo u skladu sa svojim ekonomskim mogućnostima. I to je to. Da imamo platežnu moć da jedemo kvalitetniju hranu u restoranima, vjerujte mi, brzo bi reagiralo i tržište i samim time i ponuda restorana. Onda bismo jeli i škampe i ribu i teletinu... – kaže Tomljanović pa nastavlja s jednom inozemnom anegdotom: – Recimo, 2015. godine platio sam dvije pizze i tri soka u zadnjoj rupi u Londonu 68 funti, što je tada bilo otprilike 550-600 kuna. Da vam to netko naplati u jednom Dubrovniku, mislim da bi završio u svim medijima. A zašto? Zašto ne poštujemo svoj rad? To je pravo pitanje. U krajnjem slučaju svi možemo ili uspjeti ili propasti. Ma mi smo prvaci u preživljavanju i kemijanju. Tu smo prvaci svijeta, a ne kontinenta – tvrdi Tomljanović koji je oduvijek radio kao “à la carte” kuhar, kako u hotelima tako i u restoranima s većim brojem sjedećih mjesta. To je njegova specijalnost. – Volim pun restoran, žamor ljudi, cijelu tu koreografiju. Ali taj vid kuhinje je i fizički jako zahtjevan i jako troši čovjeka. Svjestan sam da nemam više tu razinu fizičke spreme kao nekada. Ali i dalje znam uz dobar tim zavrtjeti troznamenkasti broj couverta – kaže on. Međutim, kako se prilagoditi? Zar kulinarstvo ne evoluira kao i svaka druga industrija. Izazova je mnogo... 

Foto: Ivan Gracin

Kuhanje je kao nogomet

– Volim se družiti s mladim kuharima i chefovima. Oni su mi veliko nadahnuće i učim od njih nove stvari, i to je normalan put, razmjena znanja. Kuhinja će uvijek biti u svojoj srži kuhinja, to se neće nikada promijeniti. Uvijek će to biti težak, fizički i psihički zahtjevan posao kao i svaki posao u kojem radite s velikim brojem karakterno različitih ljudi na svakodnevnoj razini. Tehnologija opreme, nove tehnike kuhanja i serviranja, digitalna era koja nam je ušla u svaki trenutak našeg života izazovi su današnjih generacija, a i onih koje dolaze. Kuhanje je kao nogomet. Mislim da je to najbolja usporedba, pogotovo za Hrvatsku. Prvo imaš želju, pa treniraš, pa kreneš igrati u trećoj ligi, pa možda dobiješ šansu, pa ako uspiješ i dođeš do prve lige, onda si sretan. Pa kreću utakmice, zabijaš golove, dolazi slava i vrhunac, pa onda pada kondicija, pa te izdribla mladi klinac, pa postaneš trener ako si dovoljno iskusan i pametan, pa na kraju sjediš na tribini i pričaš kako je bilo u tvoje vrijeme. Mi danas u Hrvatskoj imamo puno mladih Modrića, ali samo da ne odu u Real Madrid. Oni trebaju, nogometnim rječnikom, ostati u Hajduku, Dinamu, Osijeku i Rijeci – našalio se naš sugovornik dok istovremeno radi kremozni rižoto na sofisticiranim high-tech Mieleovim indukcijskim pločama i vadi mirišljavi kruh iz pametne pećnice. 

Foto: Ivan Gracin

– A koje vam je najdraže jelo – prekidamo razgovor o ozbiljnim temama. – Ima ih više. Tartar od juneće pisanice obožavam, a i donio mi je najviše novca u karijeri. Volim i riblju juhu, ali i rižoto od kvarnerskih škampa i bijelih tartufa. Treba spomenuti i gulaš od divljači s padina Velebita s njokima od domaćeg ličkog krumpira. Volim i zubaca s gradela s blagom salatom od krumpira i crvenog radiča... Što se deserta tiče, najbolje su mi knedle sa šljivama. Ali ipak, ako bih trebao birati jelovnik za posljednji dan života i potpuni hedonizam, bio bi to Čokolino s hladnim mlijekom, janjetina s ražnja i božićni kolači moje majke. To hrani moje iskonske nagone prema hrani. Jer hrana nije samo jelo. To je užitak. To su prijatelji. To je puna kuća, osjećaj pripadnosti i pozitivna energija – govori Tomljanović i dodaje da bi uz takav ambijent još samo pustio pjesme Miše Kovača i AC/DC-ja za potpuni užitak. Tomljanović je u kuhinji pobornik mješavine novoga i staroga. Tradiciju cijeni, ali i prihvaća digitalizaciju i moderne aparate. – Stvar je jednostavna. Danas ima puno bolje opreme koja olakšava rad i štedi vrijeme nama kuharima. Pobornik sam napretka jer, da nema napretka, kuhali bismo još u pećini, makar neke kuhinje u kojima sam radio kao mladi kuhar i nisu bile daleko po karakteristikama. Ali volim vatru u kuhinji. Ne mogu bez nje – kaže Tomljanović i osvrće se na svog “kulinarskog oca”, chefa Zdravka Tomšića

Foto: Ivan Gracin

Šansa koja mijenja sve

– To je osoba koja je najviše utjecala na moj kulinarski preokret. Dao mi je šansu da radim u timu u restoranu Kukuriku na Fortici u Kastvu 2003. Taj posao je moju profesionalnu karijeru stavio u drugu putanju. Uvijek ću mu biti zahvalan na toj prilici – kaže. 
Pitamo ga da nam ispriča neku anegdotu iz svojih početaka. Znamo da ih ima bezbroj...
– Kuhari imaju bolestan i crni smisao za humor, uglavnom taj humor nije humor nego naš život. Zato neke stvari možda i nisu za javnost. Ako me upoznate privatno, sve će vam biti jasno – tvrdi Tomljanović. A kako u kuhinji prepoznati varanje? Odnosno kako znati jesu li nam u restoranu pripremili svježe jelo napravljeno po profesionalnim standardima ili su nam podgrijali porciju prije nego što je bace u smeće? – Jedno je varanje, ima puno oblika, ali samo jedan ishod, a to je nezadovoljan gost. Svježina namirnica ne garantira da će posluženo jelo i biti dobro, isto tako ni smrznuta namirnica nije ništa lošija ako su svi tehnološki procesi odrađeni besprijekorno. Osobno ne volim jesti u restoranima koji imaju velike jelovnike jer je to znak da će kuhinji biti puno teže odraditi kvalitetan posao ako nema dovoljan broj osoblja, a u većini slučajeva danas je to prije pravilo nego izuzetak – kaže naš kuhar. 

Nema više dugoročnog planiranja

Vrijeme je da našeg sugovornika upitamo o MasterChefu. Kakvi su dojmovi? Što očekivati od druge sezone? – Morate gledati da vidite. Ne znam što će biti. Mislim da ni na prvoj sezoni nitko od nas nije ušao u cijeli projekt s nekim preciznim očekivanjima. I zato je i bilo posebno iskustvo do kraja barem u mojim očima. Iskreno, ne zamaram se s time. Ja na sve gledam kao na jedno novo životno iskustvo i poglavlje moga života. Mislim da ću puno više uživati u druženju s dečkima jer smo sada jako dobri prijatelji i poznajemo se jako dobro. Ukratko, ne bih promijenio ništa na prvoj sezoni. Meni je bila jedno od najljepših iskustava života i zahvalan sam svima na prilici da to doživim – tvrdi. A je li show otklizao u blagu estradizaciju i komercijalizaciju? – Svatko želi uspjeh u svom poslu, a uspjeh se, između ostalog, mjeri financijskom dobiti. Možemo to staviti i u kontekst kuhara ne TV showa. Recimo, svaki chef koji osvoji Michelina zna da će ta zvjezdica donijeti i financijsku dobrobit kako njemu tako i restoranu i cijelom timu. A ujedno i veću medijsku vidljivost. Ja se osobno ne vidim kao dio estrade. Ne pjevam, barem ne mogu to nazvati pjevanjem, ne plešem, ali volio bih naučiti, i dalje radim svoje poslove. Samo me sada nakon MasterChefa ljudi na ulici malo čudno gledaju kad bacam smeće u kontejner – smije se Damir.

Foto: Ivan Gracin

Na kraju, kako Tomljanović kombinira poslovne i privatne obveze? – Moji poslovni planovi za budućnost? Biti likvidan kao firma i biti sretan kao čovjek. Mislim da nam je proteklih nekoliko godina pokazalo da nema ništa od velikih planiranja u poslovnom životu. Mislim da moram raditi dokle sam zdrav i dokle mogu. Budućnost svih nas je u hibridnom poslovanju, to jest u radu više poslova istovremeno i to različitog tipa, ali vezano uz istu materiju. Moja firma zove se Kužinavanje i to najbolje opisuje moju radnu filozofiju. Teško je govoriti o poslu i privatnom životu ili obitelji u mom slučaju, a da nemam osjećaj da su to dvije suprotstavljene teme.  Nadam se samo da će mi ostati dovoljno vremena da posvetim barem jedan svoj životni period samo obitelji i prijateljima, a ne i poslu.

10 godina vinarije Kozlović

Antonella Kozlović: Unatoč golemoj potražnji nećemo povećavati količine nego ćemo isključivo raditi na kvaliteti naših vina

Vinarija Kozlović u svome modernom izdanju ovih je dana obilježila 10 godina postojanja ili, kako kaže Antonella Kozlović, završila je treći razred što znači da su taman još dovoljno mladi da se mogu igrati sa svojim vinima, ali i vrlo ozbiljni kad je u pitanju budućnost vinarije. Usmjereni su jednom cilju: puštati vina na tržište u trenutku u kojem su ona savršeno spremna za uživanje.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.