Novo doba, nove potrebe za identifikacijom. Počelo je s metroseksualcima tamo početkom 2002. godine, da bismo skupa s evolucijom društvenih mreža i komuniciranja bez fizičkog kontakta došli do pojma sapioseksualaca. Zvuči čudno? Ne čudite se! Pojam je nov i domaćim seksolozima te terapeutima, da ne spominjemo nemogućnost pronalaska te trendovske kovanice u, recimo, Klaićevu rječniku.
Pojava stara koliko i ljudi
Ukratko, riječ je o ljudima koje ne privlači seksepilan izgled, nego pamet. Pojam se pojavio na internetu i na društvenim mrežama koje su tzv. sapići prepoznali kao idealno mjesto za verbalno prepucavanje o kvantnoj fizici, nedokučivosti uma i budućnosti svemira jer samo tu riječi imaju prednost u odnosu na fizički izgled. Sapići dakle više vole na dar dobiti dobru knjigu od cvijeća i slatkiša, od mišića oblikovanih u teretani draži im je mozak nabildan u Mensi, a filozofska rasprava idealna im je predigra. No šalu na stranu, opčinjenost nečijom inteligencijom stara je koliko i ljudska vrsta, a zaljubljujemo se zbog kemije koja nas privuče osobi u cjelini, pa evo što o tome kaže struka.
– Rekao bih da pojam sapioseksualnosti ne spada u područje seksualnosti jer sumnjam da sapioseksualce seksualno uzbuđuje tuđa inteligencija. Vjerojatno ih ona privlači emocionalno – smatra Goran Arbanas, psihijatar i seksualni terapeut. Arbanas objašnjava odakle ljudska potreba za stalnim novim identificiranjem seksualnih trendova:
– To je vjerojatno slučaj kao i s, primjerice, fobijama. Imamo podjelu na aragofobiju, arahnofobiju... i dvjesto vrsta njih koje na kraju sve svodimo na riječ fobije jer sve imaju isti uzrok i sve se isto liječe. Ipak, njihove podvrste postoje jer se ljudi žele detaljno deklarirati. Tako je i sa seksualnošću. Ali ne mislim da je sapioseksualizam specijalan pojam. Naime, nama se na drugim ljudima mogu sviđati različite osobine, a to možemo nazvati ovako ili onako jer nam se netko svidio zbog toga i toga. No u konačnici nećemo dobiti neku veliku mudrost. Svakome se osoba s kojom je u vezi svidjela zbog nekog razloga. Tako u nekom trenutku možemo reći da je u pitanju sapioseksualnost jer nas je privukla inteligencijom, ali u nekoj drugoj situaciji privući će nas izgled osobe pa ćemo to nazvati drugim imenom. Isto možemo naći za bilo koju komponentu pa se možemo u nekoga zaljubiti jer nam je zgodan, zato što ima puno novca... Osim toga, zaljubljivanje u inteligenciju, kao što ste rekli, oduvijek postoji.
Da ne bi bilo zabune, pojmovi kao što su metroseksualci, gastroseksualci i aktualni sapioseksualci ne smiju se dovoditi u vezu s pojmovima koji označavaju seksualnu orijentaciju.
Nije seksualna orijentacija
– To nikako. Prva i osnovna razlika kad govorimo o seksualnoj orijentaciji i o homoseksualcima, heteroseksualcima, aseksualcima... jest da tu govorimo isključivo o seksualnom uzbuđenju. U podjelama kao što su sapioseksualci govorimo o nekoj vrsti privrženosti. Ne vjerujem da ikoga seksualno uzbuđuje osoba samo zato što je inteligentna, tu se više razvija želja da se s nekim provodi vrijeme. Dakle, u prvom slučaju govorimo o onome što nas seksualno privlači, a u drugom o tome što nas privlači emocionalno. Po meni, sapioseksualizam spada više u kategoriju ljubavi nego seksualnosti – kaže dr. Arbanas. Sapioseksualci mogu biti i muškarci i žene, iako, prema našem mišljenju, većinom je riječ o ženama. Dokaz za to je zbilja, ali i filmska i književna umjetnost u kojima su uvijek žene te koje padaju na intelektualno nadmoćne muškarce. Osim toga, ne kaže bez razloga stara narodna: "Muškarac se zaljubi gledajući ženu, a žena slušajući muškarca".
Pojam je prvi put upotrijebljen još 1994., ali popularan postaje tek 2002. Riječ je o muškarcima koje se vezuje uz konzumerizam, oni se jako brinu o svom izgledu i vole kozmetičke tretmane.
To su muškarci kojima je kuhinja poligon za zavođenje, a hrana doslovno afrodizijak. Termin je skovan još tamo 2009. s porastom popularnosti kuharskih televizijskih showova Jamieja Olivera i Gordona Ramsaya.
Druga su generacija metroseksualaca. Opsjednuti su izgledom i seksom. Žele biti poželjni isključivo zbog izgleda tijela, a nipošto zbog garderobe. Usmjereni su isključivo na sebe, a tijelo im je glavni adut zavođenja.
Urbani drvosječe čiji je zaštitni znak brada od nekoliko dana, zalizana kosa ili irokeza. Obvezan odjevni predmet je karirana košulja, po mogućnosti od što grubljeg materijala. Radije ide na kampiranje nego u kupnju odjeće, cijeni domaću kuhinju i izgleda kao da je došao iz šume, no pod rukom umjesto sjekire nosi najnoviji model iPada.
"Intelektualci" Aca i Trbovicka koja je "diplomirala" u 49. godini zivota tesko mogu biti "sapiointelektualci" ma sto god to znacilo,koji mogu nekog emotivno uzbuditi. Prije bi rekao da su pripadnici nacionalne manjine koja je uzurpirala medijski prostor i ne samo medijski, koja beskrupolozno pljuje po Drzavi ciji je porezni obveznici placaju. Ako je nekom stalo do "pameti " Stankovica , Danijelinog nesuvislog trabunjanja, nek ih samo gledaju. Oboje su i ne samo oni dobili "pakracki dekret" s moje dalekovidnice odavno.