Kakva će biti iduća turistička sezona za mediteranske je domaćine, uključujući hrvatske, još poprilična enigma. Ali, prvi signali stižu. Najviše se po običaju promatra što se događa u Njemačkoj, odakle se ljeti na mediteranske obale seli dvadesetak milijuna ljudi. Analiza njemačkog portala Urlaubsguru tako je pokazala, na osnovi organizirane prodaje aranžmana, da su obiteljima s djecom trenutačno u fokusu Španjolska, Turska, Egipat, Grčka i Portugal.
Favoriti njemačkih turista
Iz njemačke udruge za prodaju aranžmana putem interneta Verband Internet Reisevertrieb (VIR), pak, stižu informacije da cjenovna prednost Turske u odnosu na Španjolsku opada, ali da Turska među Nijemcima trenutačno svejedno prednjači kada je riječ o paket-aranžmanima rezerviranim putem interneta. U analizi VIR-a konstatira se i da su paket-aranžmani za Tursku, i pored rasta cijena zbog inflacije u toj zemlji, i dalje po osobi jeftiniji oko sto eura od mediteranskog prosjeka (970 do 1082 eura). U krugu zemalja koje, prema VIR-u, trenutačno plijene najviše pozornosti Nijemaca je i Grčka, koja je uz Španjolsku i Tursku bila među favoritima njemačkih turista i ove godine. Ove tri zemlje tražene su među Nijemcima i sada, za jesenska putovanja, a procjene kažu i da je svaki treći euro za božićna putovanja u njemačkoj internetskoj prodaji putovanja potrošen na Španjolsku.
Za razliku, hrvatski se turizam, koji je s više od 3,4 milijuna gostiju u 2022. upisao rekordan posjet iz Njemačke, ove godine bori s minusom u odnosu na lani od pet posto. Sve to nije razlog za uzbunu, dostupne ankete ipak daju samo djelomičnu sliku. Ali, ako se u 2025. godini žele bolji rezultati, njemačkom tržištu treba posvetiti posebnu pozornost.
– Njemački BDP bit će negativan drugu godinu zaredom, a iako je riječ o malom padu, ipak se radi o bitnom faktoru. To ukazuje na određenu smanjenu konkurentnost njemačke industrije, rast troškova energenata, nedostatak radne snage i sl. Njemačko stanovništvo tu krizu još uglavnom ne osjeća, a znamo i da su stanovnici Njemačke i dalje spremni uložiti znatan dio kućnog budžeta u putovanja. Nastavit će putovati, ali pritom će usporedba cijena igrati važnu ulogu, posebno nakon poskupljenja skijaških aranžmana – govori Romeo Draghicchio, direktor predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Njemačkoj, koji kaže da će ozbiljan uvid u putovanja Nijemaca 2025. dati tek FUR-ova Reiseanalyse u siječnju.
Direktor HTZ-a u Njemačkoj podsjeća i da hrvatski turizam unatoč ovogodišnjem minusu iz Njemačke i dalje ugošćava više Nijemca nego prije pandemije. – Hrvatska je konsolidirala svoj rezultat s više od tri milijuna dolazaka iz Njemačke, a naši ciljevi uključuju održiv razvoj turizma, rast prometa u predsezoni i posezoni te povećanje dolazaka u destinacije koje nisu u središtu turizma, posebice na kontinentu – naglašava Draghicchio i otkriva da cijene na hrvatskom Jadranu trenutačno, za razliku od ljetos, Nijemcima nisu u fokusu.
Zasad se, kaže, u njemačkim medijima o tome ne piše, ali vjeruje da će, kako bude rastao interes za putovanja u Hrvatsku, porasti i interes za sve teme iz hrvatskog turizma, pa onda i za cijene. Jadranski domaćini to nerado priznaju, ali upravo su cijene u Hrvatskoj ljetos bile sporne kako za Nijemce tako i za mnoge druge europske goste. Je li to objašnjenje i za minus iz Njemačke?
– Racionalni Nijemci i inače su izuzetno osjetljivi na cijene, a one su u hrvatskom turizmu ozbiljno rasle – ne proturječi toj mogućnosti direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić. Bitno je koliko je prihvatljiv odnos cijene i kvalitete onog što nudimo gostima.
Ozbiljan rast hrvatskih cijena
– Svakako treba imati na umu da se kriza u Njemačkoj produbljuje, a to će definitivno utjecati na putovanja – smatra Ostojić. Minusi iz Njemačke redaju se u Hrvatskoj, inače, drugu godinu zaredom. Ništa dramatično, svake godine i dalje dolazi osjetno više Nijemaca nego tijekom do pandemije najbolje 2019., kada ih je na odmoru u Hrvatskoj bilo tri milijuna. Ipak, ima razloga zašto broj njemačkih turista ove godine u nekim mediteranskim zemljama i dalje raste, a kod nas, u najmanju ruku, stagnira. Španjolska ih je, recimo, lani ugostila gotovo 11 milijuna, a ove godine upisala i novi plus iz Njemačke.
– Naša je prednost u koroni bila blizina europskim emitivnim tržištima, a i dobro smo upravljali pandemijom – objašnjava rekordne brojke iz Njemačke tijekom rane postkorona faze V. Ostojić. – Možda smo malo zaboravili da više ne uživamo tu ekskluzivnu poziciju i da se u utrku vraćaju i druge zemlje. Povrh toga, moglo bi se reći kako je na krilima dobre potražnje s cijenama napravljen korak previše. Svaki domaćin za sebe formira cijenu, ali ove smo godine dobili jasnu poruku i ozbiljno treba razmisliti o cjenovnoj politici za 2025. – poručuje Ostojić. Dobro pogođene cijene i jesu formula turističkog uspjeha. To potvrđuje i spomenuta Španjolska, u kojoj broj posjeta raste i pored sve glasnijih prosvjeda protiv overturizma.
FOTO Ovo je najveće umjetno jezero u Hrvatskoj: Upravo je ispražnjeno, pogledajte što se skriva ispod površine
Kasno je, društvo. Možete vi pričati o adutima koliko hoćete. Htjeli ste Švabi uvaljati proizvod koji cijenom ne opravdava svoju vrijednost i Švabo vam to ne oprašta. To što ste napravili je zapravo uvredljivo za turista koji vam je poklonio povjerenje, vrijeme i sredstva, da bi ga vi izigrali jer ste pohlepni. Sad mu lijepo možete staviti soli na rep. Ne budete ga tako skoro više vidjeli.