Ne tako davno dogodio se incident na letu Ethiopian Airlinesa – dvojica pilota zaspala su dok se avion nalazio na visini od oko 11.000 metara. Trebali su sletjeti u zračnu luku Addis Abebe, ali umjesto toga zrakoplov je jednostavno preletio etiopsku prijestolnicu. Zračna kontrola ih je zvala i zvala, ali ništa oni nisu čuli, snom pravednika su spavali sve dok se u avionu nije oglasio alarm. A alarm se uključio jer se isključio autopilot, a autopilot se isključio jer piloti nisu reagirali na procedure na koje moraju reagirati. Sreća u nesreći je da je na kraju avion uspješno prizemljen, doduše s 2 sata zakašnjenja, ali s obzirom na to što se moglo dogoditi...
Kad već dvojica nemarnih pilota nisu pazili, brigu za njih i još dvjestotinjak ljudi preuzeo je autopilot. Nije to ništa čudno, takvi sustavi se u avijaciji koriste već stotinjak godina, s bitnom napomenom da autopilot avionom ne upravlja potpuno samostalno nego pomaže pilotu koji onda donosi sve bitne odluke. Uvriježeno je mišljenje kako autopilot preuzima kontrolu nad avionom nakon što on uzleti ili dok slijeće, međutim na većini komercijalnih aviona danas postoje i automatski sustavi za slijetanje koji pilotima pomažu pri slijetanju u nepovoljnim vremenskim uvjetima. Ti sustavi nisu novost, prvi je uveden još 1965. godine kada je zrakoplov A Trident 1C na letu iz Pariza u London izveo prvo samostalno automatsko slijetanje na pistu.
Čak 60 godina nakon tog događaja došao je trenutak da se u avijaciji napravi puni krug jer je brazilski Embraer, inače treći najveći proizvođač aviona na svijetu, uveo sličnu tehnologiju – samo za polijetanje. Dakle, ta kompanija je prva na svijetu osmislila i uspješno testirala tehnologiju koja civilnim zrakoplovima omogućuje da polete gotovo pa automatski, uz tek minimalnu intervenciju pilota. Sustav su nazvali „E2 Enhanced Take Off System“ i već su ga isprobali na više stotina testnih letova, a trenutno čekaju da ga odobre i sva potrebna regulatorna tijela, što bi se trebalo dogoditi do kraja iduće godine, prije nego se isti krenu koristiti i na komercijalnim letovima – za početak na zračnim lukama u Londonu, Firenci i Rio de Janeiru.
- Sustav je bolji od pilota jer uzlijetanja uvijek obavlja na identičan način, ako ih napravite 1000, svih 1000 će biti jednako, pa točno znamo s čim možemo računati. Zbog poboljšanja performansi u odnosu na čovjeka samo zahvaljujući ovom sustavu avion će, zahvaljujući manjoj potrošnji goriva pri uzlijetanju, imati veći dolet za čak 600 kilometara – tvrdi Patrice London, inženjer Embraera koji je na sustavu radio proteklih desetak godina. Svakako treba napomenuti kako se E2 Enhanced Take Off System u avione ugrađuje pomoću softverske nadogradnje, dakle nije potrebno fizički modificirati letjelicu. Ovaj sustav aviooperaterima može napraviti značajne uštede, njegovi tvorci kažu čak i do 100.000 eura godišnje po avionu. Koliko je takav sustav siguran za putnike pitali smo Alena Šćurica, analitičara avioportala Zamaaero i općenito jednog od naših najvećih stručnjaka kada je riječ o avioindustriji.
- Slične sustave testirao je i Airbus, tako da je to nešto što je očito budućnost, a vjerujte, s obzirom na tehnologiju i za što je sve ona sposobna i za što se već sve koristi u zrakoplovima, ovo tu je apsolutno siguran sustav. Tu ipak treba istaknuti kako se ovdje radio o pomoćnom alatu koji pomaže pilotima, a nikako ih ne mijenja, jer po internetu se svašta piše i raspravlja, pa tako i kako je uvođenje ovog sustava korak tome da se u avionima smanji broj pilota s dvojice na jednog. Siguran sam da bi aviokompanije to objeručke prihvatile jer bi tako značajno uštedjele na troškovima, a time bi se smanjio i pritisak na pilote koji je danas itekako evidentan jer ih itekako nedostaje, pa su ovi koji rade prerastegnuti. Međutim, za sada smo od toga još daleko – kaže Šćuric.
POVEZANI ČLANCI:
Inače, Embraer je proteklih nekoliko godina izuzetno dobro iskoristio te je uspio preteći Boeing u segmentu proizvodnje putničkih aviona kapaciteta do 150 mjesta, pa tako sada u toj kategoriji dominira Airbus, na drugom mjestu je Embraer, a američki Boeing pao je na treće mjesto. Nije to nikakvo čudo s obzirom na sve probleme koje Boeing doživljava proteklih godina i mjeseci. Srušila su im se dva aviona, a u nesrećama je živote izgubilo 346 ljudi, potom su im s aviona otpadala vrata, paneli, propadali su i njihovi avioni zbog labavo spojenih priključaka, ledili su im se motori, pilotima su otkazivale komande. Boeing je od sinonima za jednu od najboljih svjetskih kompanija postalo ime koje se poistovjećuje s nesigurnošću, a tu je priču očito dobro iskoristio brazilski Embraer.
- Oni trenutno rade stvarno jako dobre avione, a uz to su relativno bezbolno prešli na novu generaciju zrakoplova koja su nazvali E2. Ne kasne s certifikacijom novih modela za razliku od Boeinga, a ta kašnjenja imamo čak i kod Airbusa, ali i nekih kineskih proizvođača. Tako da, gledano s te strane, ako gledamo tri najveća proizvođača – Airbus, Boeing i Embraer – Embraer je tu nedvojbeno najbolji i mogu reći, a ne govorim to tek tako, stvarno su napravili odličan posao s tom novom generacijom aviona. Naravno, to je daleko manja kompanija od Airbusa ili Boeinga, tako da proizvode i daleko manji broj aviona, manja su im ulaganja i manji rizici, pa ostaje vidjeti kako će se snaći dok će se širiti. Oni su trenutno ono što je Boeing bio tamo negdje prije 1995. godine, prije svih spajanja s drugim tvrtkama, dok su ga još uvijek vodili inženjeri, a ne tehnomenadžeri, dakle odlična tvrtka u kojoj rade profesionalci i u kojoj bitne odluke donose ljudi iz struke.
Hoće li to tako ostati, to ja ne znam, ali ako ostane imaju šanse, dugoročno gledano, postati kompanija u rangu Airbusa, no to je doista trenutno ne teško, nego nemoguće predvidjeti hoće li tako biti. Morat će prijeći i na izgradnju aviona većih kapaciteta, barem do 170 ili 180 putnika, nadam se da će imati snage oduprijeti se brzoj zaradi i to napraviti na jedan pametan način. Konačno, oni danas imaju odličnu kombinaciju proizvodnje civilnih i biznis aviona, s tim da im najveći profit dolazi iz proizvodnje tih biznis aviona koji se temelje na civilnima. Kad se spoje ta dva segmenta plus proizvodnja vojnih aviona, jasno je kako su itekako svestrani i kako proizvode značajnu količinu aviona. Sve u svemu, trenutno imaju jako dobru podlogu za velik uspjeh, ali priča će se „lomiti“ na tome kada dođe vrijeme da proizvedu veću avion. Pođe li im to za rukom mogli bi istisnuti Boeing koji se sada drži tu gdje se drži sasvim nepravedno, samo zato jer se ne može dopustiti monopol Airbusa – zaključuje Šćuric.
GALERIJA Tragična zrakoplovna nesreća u Brazilu: Poginula 61 osoba, pronađeni snimači leta
…bolji su od Boeinga..Pa to i nije bilo tako teșko postiči obzirom na katastrofe koje je imao Boeing.