RAT CA SA ZAGREBAČKIM AERODROMOM

Država dala CA milijardu kuna od 2019., profitirali koncesionari

Foto: Borna Filić/PIXSELL
Croatia Airlines
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Croatia airlines
15.04.2021.
u 07:14
Već su dvaput povećali naknade za putnike koje su 5 puta više za CA nego za Ryanair
Pogledaj originalni članak

Koncesionari u Zračnoj luci “Franjo Tuđman”, tvrtka Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ), koju čini šest partnera predvođenih francuskim kompanijama Aeroports de Paris i Bouygues, novim modelom poticanja rasta prometa na zagrebačkom aerodromu daju aviokompanijama koje otvaraju nove linije popust od 80 posto na putničku naknadu.

Taj popust koji je dobio Ryanair glavni je razlog “rata” koji je izbio između Croatia Airlinesa i MZLZ-a jer bi na rutama na kojima lete i CA i Ryanair irska aviokompanija po putniku plaćala tu naknadu 3,5 eura, a CA i dalje 17,5 eura. A Francuzi i partneri, kad su preuzeli krajem 2013. tadašnju Zračnu luku Zagreb i obvezali se sagraditi novi terminal, prvo su povećanje cijena putničkih naknada. Tako su početkom 2014. povećali naknadu za zaštitu zračnog prometa s tri na 6,5 eura, dok je naknada za međunarodne putnike povećana s 10 na 15 eura, a za domaći promet s četiri na sedam eura po putniku. No u međuvremenu su povećali iznos naknade za međunarodne putnike na 17,5, a za domaće na 7,5 eura. Povisili su i cijene parkiranja za vozila s 15 na 27 kuna po satu. Kad su preuzeli ZL Zagreb, koji je poslije preimenovan u ZL “Franjo Tuđman”, zagrebački aerodrom je u toj godini imao 2,3 milijuna putnika.

Do 2019. na “Tuđmanu” – novi terminal vrijedan 300 milijuna eura otvoren je 2017. – povećali su promet na 3,4 milijuna putnika. A to je svega 100-tinjak tisuća više u odnosu na 2018.

U pandemijskoj 2020. kao i u 2021. promet je drastično pao u cijeloj avioindustriji. Stagnacija se na Tuđmanu počela osjećati i prije koronakrize jer su aviokompanije počele odlaziti s tog aerodroma čim bi iskoristile poticaje. Emirates je prestao letjeti cijelu godinu za Zagreb iz Dubaija kao i Korean Air iz Seula.

U sklopu potpore za očuvanje radnih mjesta MZLZ i njegove tvrtke kćeri od ožujka 2020. do veljače 2021. primili su od države ukupno 20,8 milijuna kuna. Država je MZLZ-u zbog pandemije odobrila odgodu plaćanja koncesijske naknade.

Iznos koji je MZLZ dobio od države puno je manji od novca koji je CA, u gotovo 100-postotnom vlasništvu RH, primila lani iz državnog proračuna. Tako je Vlada Croatiji u studenome dala 88,5 milijuna kuna državne potpore za naknadu štete od pandemija koronavirusa. Krajem 2020. Vlada je CA dokapitalizirala s 350 milijuna kuna, a uplaćeno joj je iz državnog proračuna i 250 milijuna kuna zajma za  osiguranje likvidnosti i stabilizaciju poslovanja. Ukupno je za spas CA država samo lani dala 688,5 milijuna kuna. S potporom s kraja 2019. od 250 milijuna kuna, koja je pretvorena u zajam, taj iznos doseže gotovo milijardu kuna, točnije 938,5 milijuna kuna. CA čini 60 posto prometa na “Tuđmanu” pa država spašavanjem CA pomaže i koncesionarima, koji CA stavljaju u neravnopravan položaj s konkurentima i guraju ga u propast. Iz MZLZ-a su poručili da će o ovoj temi uskoro održati sastanke s CA, što je jučer potvrdio i ministar prometa Oleg Butković, navodeći da je Uprava zagrebačke zračne luke voljna dati ravnopravan status Croatia Airlinesu u odnosu na druge korisnike usluga te zračne luke. 

NAJAVLJUJU POČETAK RADOVA

RS ne odustaje od zračne luke u Trebinju, a evo zašto je to jako loše za stanovništvo na jugu naše države

Bez obzira na to što dubrovački političari upozoravaju da BiH obvezuje Konvencija o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica, tzv. ESPOO Konvencija, kao i Protokol o strateškoj procjeni okoliša uz Konvenciju o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica, Dodik je nedavno izjavi da je specifičnost lokacije dala mogućnost i drugima da utječu na gradnju, ali da oni unatoč tome neće odustati od projekta

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 16

DU
Deleted user
08:15 15.04.2021.

Ca je odlična kompanija sa vrhunskim pilotima i tehničkim osobljem, naprosto je nevjerojatno da CA plaća toliko a okosnica su prometa na tom aerodromu. Treba država dobro porazgovarati sa Francuzima.

BA
ban1903
09:27 15.04.2021.

To je tako, kada pregovaraju političari a ne ekonomisti. Tako je bilo i kod pregovora za ulazak u EU, tada je glavni pregovarač bio novinar. Niko ne poštuje struku. Struka bi sigurno ugradila i neke osigurače za CA... Otpočetka, previše pametujemo, da će stranci bolje upravljati svime od nas... Možete misliti... Nisu oni došli u Hrvatsku što je vole, već da ostvare PROFIT. Nekada su naše velike firme radile za kikiriki. Pogledajte ovaj slučaj, pogledajte INU, pogledajte BANKE i naknade(sjetite se ZAP-a i FINE), pogledajte STRABAG (Auto cesta Zagreb Macelj, ugovor potpisali 11.07.2003. g. Čačić i društvo...) i stotine drugih firmi gdje su vlasnici stranci, cijene se dižu po potrebi, tako da ostvaruju maximalne profite (ne može biti gubitaka! Gubitke snosi naivna država Hrvatska...). Sutra će biti isto s koncesijom autocesta i naplatom cestarine. Molim sve naše političare, da već jednom počnu vjerovati svojim građanima i pomagati njima da ostvare svoje ideje... Također molim sve da već jednom počnu pomagati dobrim i odgovornim firmama da postanu još bolje i moćnije, da se mogu donekle ravnopravno boriti sa stranim firmama, a ne pomagati onima koje su za stečaj (koje su uglavnom vodili nesposobni direktori ili lopovi)... Pomaganje lošima je bacanje novaca (što su posebno pokazale predstečajne nagodbe, oko 50 milijardi kuna bačenih u vjetar). Većina naših ljudi zna dobro i kvalitetno raditi, stoga su naši ljudi svuda cjenjeniji nego doma, u našoj jedinoj domovini...

VI
Vito
08:14 15.04.2021.

Nije mi jasno zašto se čudite??? Istarski Y država plaća koncesionaru i država gradi kolnike u tom ograđenom prostoru, dok koncesionar ubire novce od cestarine. Kad nema prometa novce dobijeod države. Identičan ugovor i s koncesionarom je za zračnu luku kod Plesa.