mostograditelj

“Ekstremni mostovi poput Pelješkog trebaju biti prava remek-djela”

Foto: Igor Soban/PIXSELL
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Foto: Igor Soban/PIXSELL
30.07.2018.
u 08:11
To će biti most s dušom koji će povezati sav hrvatski teritorij, kaže glavni projektant Pelješkog mosta Marjan Pipenbaher iz mariborske tvrtke Ponting
Pogledaj originalni članak

U povodu početka gradnje Pelješkog mosta razgovarali smo s njegovim glavnim projektantom Marjanom Pipenbaherom iz mariborske tvrtke Ponting, koji godišnji odmor provodi na otoku Lošinju.

Most će graditi kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation. Jeste li upućeni u mogućnosti i reference te tvrtke, imate li u nju povjerenja da će vaš projekt ostvariti vjerno i kvalitetno?

Tvrtka CRBC dio je kineskog konzorcija CCCC – China Communications Construction Company koji je jedan od najvećih građevinskih konzorcija: u 2017. CCCC je po ukupnim prihodima bio četvrti u svijetu. Što se tiče gradnje velikih mostova, CRBC ima prvoklasne reference tako da ne bi smjelo biti sumnje u izvedbu tehnički i tehnološki vrlo zahtjevnog mosta Pelješac.

Jesu li točne brojke s kojima se barata u hrvatskim medijima, da će u most biti ugrađeno 70.000 kubnih metara betona, 34.700 tona čelika za rasponsku konstrukciju i 31.000 tona čelika za pilote. Može li se s tim količinama i s aktualnim cijenama tih materijala u svijetu most sagraditi za procijenjenih 1,75 milijardi kuna?

Foto: Igor Soban/PIXSELL

Da, to su približno točne brojke. Nakon izvedenih detaljnih statičkih i dinamičkih proračuna i nacrta, pripremili smo i detaljne tehničke specifikacije i troškovnik. U most će biti ugrađeno ukupno više od 68.000 m³ betona, 33.800 tona čelika u rasponsku konstrukciju i 31.000 tona čelika za zabijene čelične pilote duljine do 124 m. Cijenu tih materijala određuje tržište, a u posljednje tri godine u svijetu je opet počela velika konjunktura velikih infrastrukturnih i energetskih projekata. To se odrazilo i na cijenu građevinskih materijala i radova. Samo za primjer: u posljednjih godinu i pol cijena konstrukcijskog čelika povećala se čak za 76%. CBRC je ponudio cijenu za izvedbu mosta s pristupnim cestama od 2.081.611.954 kune, odnosno 275.710.192 eura.

Može li se most sagraditi za tri godine od trenutka uvođenja izvođača u radove? Koliko smeta ono što je dosad sagrađeno, može li se što iskoristiti?

Most se može sagraditi i za tri godine ako je građevinska tvrtka pripremljena aktivirati sve nužne, a po potrebi i dodatne resurse. Ali, ne treba zaboraviti, to je Jadran, tu pušu jaki južni vjetrovi, da ne govorim o buri koja zaustavlja promet, kamoli o radovima na velikim visinama iznad mora. U našem projektantskom terminskom planu predvidjeli smo da se na svaku godinu gradnje oko mjesec do mjesec i pol gubi zbog vjetrova i ostalih vremenskih utjecaja. Pri gradnji tako zahtjevnih mostova potrebno je razmišljati i o svim ostalim rizicima, a naročito o sigurnosti na radu.

Hoćete li pratiti gradnju mosta, hoćete li sudjelovati u nadzoru gradnje, za što je posao dobio konzorcij Instituta IGH, Centra za organizaciju građenja i Invest inženjeringa?

Kao glavni projektant i projektant glavnog projekta mosta, sudjelovat ću pri gradnji i izradi izvedbene tehničke dokumentacije. Kao autor projekta i glavni projektant mosta, odgovoran sam i za usklađenost izvedbenog projekta s glavnim projektom.

Foto: Igor Soban/PIXSELL

Prema ugovoru s Hrvatskim cestama kao i prema uvjetima iz tenderske dokumentacije, to mi je i obveza. Iz osobnog iskustva kao projektanta i iskustva pri gradnji velikih cestovnih i željezničkih mostova u Europi i izvan nje, a nije ih bilo malo, svjestan sam težine tog projekta. Konzorcij Institut IGH, Centar za organizaciju građenja i Invest inženjering će, prema ugovoru s Hrvatskim cestama, obavljati tehnički nadzor nad gradnjom mosta i kvalitetu izvedenih radova i ugrađenih materijala uvažavanjem normi i tehničkih standarda kao i kontrolom mjera za osiguranje sigurnosti pri radu.

Projekt ste dovršili dosta davno, jeste li se u međuvremenu pokolebali oko njegovih glavnih karakteristika, ili ste se učvrstili u svojim uvjerenjima da će se most dobro uklopiti u okoliš i da će dobro podnositi atmosferilije i očekivano prometno opterećenje? Hoće li Pelješki most biti do sada vaše najveće djelo?

Na projektu Pelješkog mosta smo kao autori i projektanti radili zajedno s prof. Jurom Radićem više od tri godine. Ja radim na tom projektu već više od pet godina. Uz ključne zahtjeve vezane uz stabilnost i nosivost konstrukcije, most je, i po riječima mojih kolega, vrhunskih inženjera i arhitekta iz najpoznatijih inženjerskih ureda u Europi, vrhunska inženjerska arhitektura koja se nenametljivo uklapa u prostor Malostonskog zaljeva.

Da, takvi ekstremni mostovi moraju biti remek-djela. Za njih je potrebno vrhunsko inženjersko znanje, veliko strpljenje i osjećaj za ljepotu konstrukcije koja će preživjeti sve stilove i mode. To će biti most s dušom koji će povezati sav hrvatski teritorij.

>> Napustio nas je veliki Oliver Dragojević

 

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 26

AF
afer
08:53 30.07.2018.

Samo ga sagradite više da stoka sitnog zuba prestane baljezgati...

Avatar essek22
essek22
09:44 30.07.2018.

sf 49 : Bakir može samo šetat kožicu! Pardon, ne može ni to! :D

DU
Deleted user
09:48 30.07.2018.

Samo da se most sagradi pa nek pati kome smeta. (" domaćim" pilotima ).