Inženjeri, računovođe, vozači, službenici, koordinatori, tajnik, menadžer ljudskih resursa, osoba za odnose s javnošću... u potragu za tim radnicima krenula je kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC) nakon što je potpisala krajem travnja ugovor za gradnju Pelješkog mosta.
Kinezi će biti uvedeni u posao u ponedjeljak, a imat će rok tri godine da izgrade most koji će spojiti Hrvatsku. No pri tome bi im veliki problem mogao predstavljati manjak radne snage s kojim se suočavaju mnogi poslodavci u Hrvatskoj. CRBC je oglasio od lipnja do sad potrebu za nekoliko desetaka radnih mjesta za svoj ured u Zagrebu i za samo gradilište mosta.
Okrenuti turizmu
Najviše je pri tome oglasa za inženjere koji bi trebali biti stacionirani u blizini gradilišta mosta. Tako su tražili glavne inženjere, inženjera za upravljanje kvalitetom materijala, zatim za zaštitu na radu pa inženjera za okoliš....
No neki naši sugovornici kažu da Kinezima baš i ne ide najbolje ta potraga za radnicima. Kažu da je bio slab odaziv na njihove oglase, pogotovo za radna mjesta u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Bolja situacija bila je s radnim mjestima u zagrebačkom uredu CBRC-a gdje su našli i osobu koja govori kineski jezik. Uspjeli su, kažu, dosad naći možda 20 posto od 30-ak ljudi koje su tražili. Naši sugovornici napominju da i hrvatske tvrtke imaju problem s pronalaskom inženjera te da bi Kinezi taj problem mogli riješiti uvozom radne snage iz susjednih zemalja ili čak iz Kine. No, još bi im veći problem, kažu, mogao predstavljati pronalazak radnika na samoj gradnji mosta. Procjenjuje se da će za gradnju mosta biti potrebno oko 1000 radnika. China Road and Bridge Corporation (CRBC) inače nudi zapošljavanje na određeno vrijeme, s obnovom ugovora na godišnjoj razini, a plaćaju i prijevoz do posla. Prema prijašnjim najavama, obećali su da će plaće njihovih zaposlenika biti iznad hrvatskog prosjeka.
Na problem pronalaska radnika u Hrvatskoj nedavno je upozorio i kineski veleposlanik u Hrvatskoj Hu Zhaoming. On je kazao da CRBC želi na gradnji mosta zaposliti što je moguće više lokalnih, posebno stručnih radnika. No, Zhaoming je upozorio da na oglase o zapošljavanju ljudi nisu odgovorili pozitivno ili uopće te je zaključio da možda plaća nije dovoljno atraktivna ili su ljudi više okrenuti prema turizmu nego izgradnji mostova.
U Sindikatu graditeljstva Hrvatska, pak, ne očekuju da će Kinezi zaposliti velik broj ljudi u Hrvatskoj te da će radnu snagu pronaći preko podizvođača radova koje će angažirati na gradnji mosta.
Glavni tajnik SGH-a Domagoj Ferdebar kaže da će u slučaju da CRBC ipak zaposli više radnika, sindikat tražiti da se pokrene kolektivno pregovaranje. CRBC je pak u nekim svojim oglasima za radna mjesta, priča Ferdebar, bio navodio da ne plaća prijevoz na što ga je sindikat upozorio da to nije sukladno kolektivnom ugovoru za graditeljstvo. Nakon tog upozorenja Kinezi su naveli da ipak plaćaju i prijevoz na posao.
Brodosplit čeka priliku
A što se tiče hrvatskih tvrtki koje bi mogle kao podizvoditelji dobiti dio od 2,08 milijardi kuna, kolika je ugovorena vrijednost radova na mostu, Hrvatske ceste su zasad odobrile kineski zahtjev za jednog hrvatskog podizvođača i to u projektiranju. Skladgranja primjerice već surađuje s CRBC-om na gradnji autoceste u Crnoj Gori pa je izgledno da će im biti podizvođač radova na Pelješkom mostu.
Svoju priliku na čeličnoj konstrukciji mosta vidi i Brodosplit. U toj su nam tvrtki kazali da nakon inicijalnih kontakata s Kinezima još ništa nisu konkretno dogovorili.
Samo uvođenje u posao Kineza na gradnji Pelješkog mosta je administrativno-tehničkog karaktera, a u prvom redu se odnosi na preuzimanje sve potrebne dokumentacije. Pripremni radovi se sastoje od koncipiranja gradilišta i istražnih radova. Pravi i vidljivi radovi na mostu kreću tek na jesen ili krajem godine.
Kod Kladuše i Bihaća navodno ima na tisuće inženjera i liječnika koji pokušavaju na zapad.