Kolumna

Europska unijo, tvoja evanđelja i tvoja veličanstvena himna bit će jednog dana tvoja optužnica

Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Migranti na graničnom prijelazu Pazarkule između Turske i Grčke
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Migranti na graničnom prijelazu Pazarkule između Turske i Grčke
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Migranti na graničnom prijelazu Pazarkule između Turske i Grčke
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Migranti na graničnom prijelazu Pazarkule između Turske i Grčke
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Migranti na graničnom prijelazu Pazarkule između Turske i Grčke
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Migranti na graničnom prijelazu Pazarkule između Turske i Grčke
08.03.2020.
u 11:47
Red je da sada titulu Europski građanin dobije Viktor Orbán
Pogledaj originalni članak

Povodom tragičnih događanja na granici Turske i Grčke te slijedom odgovora EU kojim je podržala Grčku u jučerašnjoj odluci da suspendira pravo traženja azila na mjesec dana prije nekoliko se dana javnosti priopćenjem obratio pater Tvrtko Barun, ravnatelj Isusovačke službe za izbjeglice u jugoistočnoj Europi.

Kako je sam istaknuo u uvodu, namjera mu je bila upravo u Hrvatskoj, zemlji koja trenutačno predsjeda Vijećem Europske unije, “skrenuti pozornost na činjenicu da je ovakav pristup suprotan svim europskim i međunarodnim pravnim okvirima zaštite temeljnih ljudskih prava” te da je takav pristup “u potpunosti neodrživ, uzima ljudske žrtve i ne odražava odgovornu, ujedinjenu i humanu strategiju EU spram migracija i zaštite ljudskog dostojanstva”.

Video: Migrantska kriza: Tisuće ljudi iz Turske krenulo prema Europi

Na koncu priopćenja, predlažući ga ujedno kao početak, JRS kao katolička organizacija donosi Isusove riječi iz evanđelja: “Odlazite od mene, prokleti, u oganj vječni, pripravljen đavlu i anđelima njegovim! Jer ogladnjeh i ne dadoste mi jesti; ožednjeh i ne dadoste mi piti; stranac bijah i ne primiste me; gol i ne zaogrnuste me; bolestan i u tamnici i ne pohodiste me! Zaista, kažem vam, što god ne učiniste jednomu od ovih najmanjih, ni meni ne učiniste.” Osim na Isusa, pater Barun se poziva i na papu Franju koji kaže: “Jer nije riječ samo o migrantima, riječ je o svima nama.”

No ostavimo po strani kršćanska načela i kršćanske temelje Europe jer će mnogi građani ateisti s pravom moći reći: što se to nas tiče. Citirajmo njima jednog uvjerenog socijaldemokrata, švicarskog političara i diplomata Jeana Zieglera koji na kraju svoje knjige “Putevi nade” (TIM press, Zagreb, 2018.) piše: “Nečovječno postupanje prema drugom uništava čovječno u meni. Ja sam onaj drugi, onaj drugi je ja. On je zrcalo u kojem se ja ogledam... Patnja drugog, koliko god se branio do toga, nanosi mi bol.”

Potpuno u dosluhu s tom porukom je podsjećanje i apeliranje patera Baruna na vrijednosti od kojih Europska unija ne smije odustati ako želi ostati vjerna svojim načelima: slobode, jednakosti, solidarnosti i poštivanja temeljnih ljudskih prava, na Europu “koja nikoga ne ostavlja po strani i čiji “odgovor na ljudske patnje ne smije biti tjeranje građana Europe da oružjem i nasiljem odgovore na nade osoba koje u Europi vide mogućnost zaštite”. Načinom na koji odgovara na još jednu “migrantsku krizu” Europska uniju kroji svoju budućnost. Budućnost u kojoj bi njena “evanđelja”, povelje, umjetnost i cjelokupna kultura mogli postati optužnica zbog načina na koji se postupa s ljudima kojima se ljudskost oduzima, s ljudima koji su stjerani na istočne granice Europe poput stočnih krda čijim se razmještanjem trguje, što nalazi zastrašujući odjek i u prevladavajućem medijskom govoru o njima kada nam se objavljuje da nam prijeti migrantski “stampedo”.

Optužujuće već sada za EU postaju riječi njenog velikog pjesnika Schillera uglazbljene od Beethovena u krik univerzalnog ljudskog bratstva. Govor o obrani i zaštiti kontinenta od ljudi, koji se gotovo ni u čemu ne razlikuje od govora i potrebe zaštite od zloćudnog virusa, čini Europu u ovom trenutku nedostojnom njene himne. U Italiji je prošle godine objavljena knjižica s četiri važna, i kako se ovih dana opet pokazuje, proročka teksta još jednog europskog intelektualnog velikana Umberta Eca. “Izabrani su zbog njihove važnosti kada je riječ o temama migracija i netolerancije, na kojima se Italija i Europa moraju suočiti s vlastitom poviješću i vrijednostima. Riječ je o spisima koji nas tjeraju da djelujemo koristeći glavu, a ne želudac”, obrazložio je odabir tekstova u predgovoru knjižice piščev sin Stefano Eco.

Upravo ovih dana knjižica pod naslovom “Migracije i netolerancija” objavljena je i u Hrvatskoj u izdanju TIM pressa, u prijevodu s talijanskog i s opsežnim pogovorom Damira Grubiše. Prvi tekst pod naslovom “Migracije trećeg milenija” predavanje je koje je Umberto Eco održao još u siječnju 1997. godine na otvaranju skupa o perspektivama trećeg milenija u Valenciji. “Ne preokrene li se grubo tijek događaja (a sve je moguće), moramo se pripremiti na činjenicu da će u sljedećem mileniju Europa biti kao New York ili kao neke zemlje Latinske Amerike... Dakle, ono što očekuje Europu jest fenomen takve vrste i nijedan rasist, nijedan reakcionarni nostalgičar neće to moći spriječiti”, rekao je te 1997. godine Eco, razlikujući “imigracije” od “migracija” koje su “bile nasilne ili mirne, kao prirodne fenomeni: događaju se i nitko ih ne može kontrolirati”.

“Treći svijet kuca na vrata Europe i ulazi u nju čak i ako se Europa s time ne slaže. Više nije problem u odlučivanju (kao što se političari prave da vjeruju) hoće li se studenticama u Parizu dopustiti nošenje čadora ili koliko se džamija mora podići u Rimu. Problem je što će u sljedećem mileniju (kako nisam prorok, ne mogu precizirati datum) Europa biti višerasni kontinent, ili, ako želite, ‘obojeni’. Ako vam se to sviđa, bit će tako; ako vam se to ne sviđa, i dalje će biti tako. Ovo suočavanje (ili sukob) kultura mogao bi imati krvave ishode i uvjeren sam da će ih u određenoj mjeri i imati, bit će ih nemoguće eliminirati i trajat će dugo”, piše Eco pretpostavljajući kako bi i sami rasisti, barem u teoriji, morali biti jedna izumiruća rasa.

U tekstu iz istog vremena o netoleranciji Eco piše: “Odrasle koji pucaju jedni na druge zbog etničkih i vjerskih razloga odgajati za toleranciju znači gubiti vrijeme. Prekasno. Dakle, divlju netoleranciju treba suzbiti u korijenu, kroz neprestanu edukaciju koja počinje u najranijem djetinjstvu, prije nego što bude napisana u knjizi i prije nego što se čvrsto ukorijeni u jednom modelu ponašanja.” Ili u jeziku političara i javnosti EU koji ovih dana zastrašujuće prevladava.

Podsjetimo, Tvrtka Baruna je prije samo tri godine Europski parlament proglasio Građaninom Europe zbog iznimnog doprinosa promicanju europskih vrijednosti. A danas se čini kako bi red bio da titulu, uz ispriku i izdašnu financijsku naknadu za svu onu žicu, dobije Viktor Orbán. Što si i tko si, Europo?

Video: Pater Tvrtko Barun o izbjegličkoj krizi

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

RE
reckakultura
12:15 08.03.2020.

Pofuk, budi toliko dobar pa ove prekrasne citate pročitaj na grčko-turskoj granici svojoj napaćenoj migrantskoj braći, možda te koji miroljubivo-toleratni kamen promaši.

DU
Deleted user
12:27 08.03.2020.

Molio bih doticne da prestanu pametovat i postavljat se kao dusebriznici koji su iznad svih ostalih gradana ove zemlje i Europske Unije. Nek mi Bog oprosti ali ove sto vicu "allahu akbar" preferiram da su sto dalje od mojih vrata. A onaj "Isusovac" neka slobodno primi sve one pakistance i afganistance u svoju kucu ako mu je vec to drago. Preporucam da konvertira svoju crkvu u dzamiju tako da se sto lakse integriraju.

AE
Aero
15:04 08.03.2020.

Gosp. Branimir nam je lijepo citirao evanđelje. Međutim, umjesto da citira evanđelje i umjesto da samo piše o potrebi pomaganja ovom nesretnom svijetu, neka osobnim primjerom pokaže da odista vjeruje u to što piše. Neka, naprimjer, udomi jednu migrantsku obitelj i neka joj se posveti. I neka nam onda piše kolumne jer taj citat iz evanđelja se odnosi na sve nas, ne samo na vlade europskih država. No, pretpostavljam da bi gosp. Branimir drugačije pisao kad bi se u njegovom kvartu podiglo naselje s tisućama migranta. Samo pretpostavljam. Ne bi mu bilo ni do evanđelja, ni do Schillera. Ja sam opsolutno za to da se tom jadnom svijetu pomogne, ali ne na ovaj način. Naime, ružno je i pokvareno da ih se velikom broju zove, a da zapravo nemaš strategiju što s njima. To nije pomoć, to je, rekli bi Srbi, "zamajavnje". Problem treba riješiti u njegovom korijenu. Arhitekti rata i mira na Bliskom istoku to mogu vrlo lako riješiti kad bi htjeli. Ili uzmimo prim jer Pakistana iz kojeg dolazi veliki broj migranata. U Pakistanu nema rata. Pakistan nije ni rupa od države. On je čak i nuklearna sila. Pa zašto Pakistan ne riješi egzistencijalne probleme svojih građana neko bi to trebala riješavati Švedska? Što se tiče azila, ne valja zloupotrebljavati taj institut. Zna se dobro što je azil i kako se on dobiva. Dakle, azil mogu tražiti samo oni kojima je život u svojim domovinama ugrožen zbog svojih političkih, vjerskih i drugih uvjerenja.