Kolumna

Hrvatska ignorira Europski parlament oko Mađarske i Poljske

Foto: Reuters/PIXSELL
Andrej Plenković
Foto: Reuters/PIXSELL
Europska unija
Foto: FRANCOIS LENOIR/REUTERS/PIXSELL
Europska Unija
22.01.2020.
u 09:16
Hrvatska, čujemo, planira nastaviti voditi procedure u Vijeću EU bez bitnijih promjena u odnosu na dosadašnje vođenje koje Europski parlament kritizira. Ne planira dopustiti sudjelovanje na saslušanjima Mađarske
Pogledaj originalni članak

Europski je parlament prošloga tjedna pozvao Hrvatsku da se, kao predsjedateljica Vijećem Europske unije, više posveti kaznenim procedurama koje su pokrenute protiv Poljske i Mađarske zbog kršenja vladavine prava i vrijednosti na kojima se temelji Europske unije.

Riječ je o proceduri po čuvenom članku 7. europskog ugovora, nikad aktiviranog prije Komisijine prijave protiv Poljske prije dvije godine, a dosad su u Vijeću po toj proceduri organizirana tri saslušanja s Poljskom i dva saslušanja s Mađarskom.
Europski parlament sada upozorava da se ta saslušanja i čitava ta kaznena procedura ne vode učinkovito, da se stanje u Poljskoj i Mađarskoj još više pogoršava umjesto da se poboljšava, pa poziva Hrvatsku, kao državu članicu koja trenutno drži stražu, da nešto promijeni. Da bude stroža i učinkovitija u vođenju disciplinskog postupka protiv mađarskih i poljskih vlasti.

Što će Hrvatska napraviti? Po svemu sudeći, ništa. Prve reakcije iz tima hrvatskog predsjedanja daju naslutiti da će se Hrvatska držati što je suzdržanije moguće i nastojati ignorirati stroge apele Europskog parlamenta i pokušaje europarlamentaraca da im se dozvoli da budu prisutni na saslušanjima protiv Mađarske, s obzirom na to da je EP pokrenuo tu proceduru u slučaju Mađara. Hrvatska, čujemo, planira nastaviti voditi te procedure u Vijeću EU bez bitnijih promjena u odnosu na dosadašnje vođenje koje Europski parlament kritizira. I ne planira dopustiti europarlamentarcima da sudjeluju na saslušanjima Mađarske u Vijeću. Što bi Hrvatska trebala napraviti?

Ne bi se, naravno, trebala nepotrebno zamjerati prijateljskim zemljama i narodima kao što su Poljaci i Mađari, ali trebala bi pokazati malo veći stupanj integriteta i zauzimati jasniji stav o tome kako procedura iz članka 7. može biti učinkovitija u slučaju kad neke zemlje otvoreno i sustavno krše europske vrijednosti poput vladavine prava.

Kao posljednja država koja je ušla u EU, Hrvatska zna da je morala ispuniti sve te standarde koji se tako lako i sustavno krše u ove dvije države članice. I trebala bi znati da ispunjavanje tih standarda nije samo prolazna faza nakon koje se može okrenuti smjer i vratiti stvari unatrag. Jer, ako jest, ako se na primjeru Poljske i Mađarske pokaže da jednom kad država uđe u EU može unazaditi vladavinu prava i demokraciju bez straha da će joj se išta dogoditi ili da će joj itko išta prigovoriti, to je dugoročno loša vijest i za Hrvatsku.

Ali to što bi se trebalo dogoditi, i što bi bilo ispravno da se dogodi, vjerojatno se neće dogoditi iz više razloga. Svi su politički, neki su i unutarnjopolitički, a jedan od njih je i unutarstranački.

Plenkovićev HDZ, kao stranka trenutno na vlasti, očito se boji otvarati bokove za napad onih HDZ-ovaca koji su inspirirani Orbanom i njegovim načinom vođenja politike. Andrej Plenković očito strahuje da bi kritiziranjem Orbana osnažio onu struju u HDZ-u koja smatra da HDZ treba postati više kao Orbanova stranka Fidesz a manje kao zapadnoeuropske demokršćanske “mainstream” stranke, i da Hrvatska kao država i društvo treba postati više konzervativna i otvorenije nacionalistička poput Mađarske. Tomislav Karamarko je u više navrata svoju mogućnost povratka u politiku spominjao u istom dahu s referencama na Orbanovu politiku, a on nije jedini koji je na tom tragu. Plenković je vjerojatno to ukalkulirao u svoju računicu, pogotovo zato što se predsjedanje njegove Vlade Vijećem EU poklapa s unutarstranačkim i, malo kasnije, parlamentarnim izborima.

Hrvatska danas ima premijera koji se trudi pokazivati razumijevanje za Orbana i ondje gdje ga logično ne bi trebao imati, ali ima i izabranog predsjednika Republike koji je najotvorenije od svih hrvatskih političara stao na stranu Poljske u sporu protiv Europske komisije. Zoran Milanović u jednom je intervjuu opisao aktiviranje članka 7. prema Poljskoj kao besmisleno i opasno.

Drugi, unutarnjopolitički razlozi hrvatske suzdržanosti oko članka 7. protiv Poljske i Mađarske na neki način jesu legitimni. Kao posljednja država koja je ušla u EU, i to uz zaista veliku pomoć Mađarske i Orbana u finišu naših pregovora (što su Mađari dobili zauzvrat, i kako su to dobili, to je drugi par rukava), i kao članica Unije koja nastoji što prije ući u Schengensku zonu bez granica (za što nam je potrebna suglasnost apsolutno svih država u tom klubu), Hrvatska nema poriv srljati u poziciju dežurnog kritičara drugih država čiju dobru volju treba za ispunjavanje svojih interesa.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 19

DI
dirižabl
09:27 22.01.2020.

A sto bi trebali, susjedima kajle uvaljivati

Avatar southman
southman
09:31 22.01.2020.

Pa ova trojka je detronizirala Timmermansa za mjesto šefa EU komisije. Ovaj savez uz Češku i Slovačku je u EU jača snaga od saveza Franscuske i Njemačke.

Avatar Dipsy
Dipsy
09:34 22.01.2020.

Hrvatska je u dobrim odnosima sa susjedima Mađarima i nema potrebe postavljati se kada za par mjeseci više nećemo biti na ovoj poziciji. Sigurno da je narušavanje vladavine prava nedopustivo i to nam je svima bilo jasno i prije stupanja u EU.