Role kakve danas poznajemo

Htio je igrati hokej i ljeti pa je na klizaljke stavio kotače

Foto: Getty Images
role
Foto: Thinkstock
Rolanje
28.04.2020.
u 19:28
Kad u lokalnim trgovinama nije našao zainteresirane za svoj proizvod, Olson se počeo izravno obraćati hokejašima i trenerima
Pogledaj originalni članak

U šumi Waconia u američkoj saveznoj državi Minnesoti, jedna velika parcela zemlje dom je vrlo zanimljivih izuma. To je "rodno mjesto" divovske, vanjske verzije ping-ponga pod nazivom Kong-pong, bicikla kojim se može veslati umjesto pedalirati, nazvanog Rowbike, kreveta s kupolom nalik globusu osmišljenog za spavanje pod zvijezdama, zvanog LunarBed, plastičnih ukrasa s likom pingvina koji se okreću na vjetru i stotina metara staze namijenjene za veslanje kroz zrak u uređaju zvanom Skyride.

Prve marketinške akcije

Mozak koji stoji iza svih tih izuma je Scott Olson. I u 60. godini živi na ovom igralištu, svojevrsnom poligonu, u negdašnjoj staji koju je pretvorio u kuću, bez klimatizacije, tek s jednom malom grijalicom kad zaprijeti studen. Miran je to životni stil čovjeka koji smišlja patente već četiri desetljeća. Njegov prvi patent bio je ujedno i onaj koji ga je učinio bogatim i uvrstio u serijal "Million Dollar Genius" na kanalu History, ali i onaj kojim je ušao u povijest kao jedan od prvih stotinu proizvoda 21. stoljeća prema časopisu Time Magazinea: Rollerblades. Ali Olson ističe kako on nije izmislio koturaljke ni klizaljke, koje datiramo na početak 18. stoljeća, već njihov hibrid koji je uveo u komercijalnu uporabu. Evo što je, dakle, učinio Scott Olson.

Nekoć perspektivni igrač hokeja, mladi je Amerikanac, tada tek 19-godišnjak, bio i puno više od toga: inovator i entuzijast s, pokazalo se, podosta poduzetničkog duha. Hokejom se "zarazio" igrajući u juniorskoj ligi u obližnjoj Kanadi, no kako bi postao dijelom glasovite NHL lige o kojoj je sanjao, trebalo je puno vježbe. Nakon povratka kući na ljetne praznike u Minnesotu za takvo što nije imao mogućnosti. No, Olson je sanjao o klizanju tijekom cijele godine, kako bi zadržao formu.

Momak koji je vodio lokalnu trgovinu sportskom robom rekao mu je da nekoliko pari klizaljki koje je imao na zalihi godinama skuplja prašinu jer ih nitko nije kupovao. Olson ih je kupio sve. Potom se zatvorio u svoju podrumsku radionicu u Minnesoti, kreirajući koncept klizaljki, na kojem su tri ili četiri kotača postavljena u ravni vodoravni položaj. Uz pomoć tvrde gumene smjese, kotače je učinio mekšima i bržima i montirao ih na limenu traku koju bi potom pričvrstio na klizaljke te potom dodao gumenu kočnicu te napravio udobniju i čvršću čizmu. Kada u lokalnim trgovinama nigdje nije naišao na interes za svoj novi proizvod, počeo je izravno prilaziti hokejašima i trenerima. Nudio im je garanciju i povrat novca, pa su uskoro igrači u predgrađu Minneapolisa vozili Olsonove kreacije. Bila je to prva linija njegovih rola, no ubrzo je počeo usavršavati svoj proizvod.

Kako se linija proizvoda razvijala tako su otpočele i prve marketinške inicijative. Olson se uvijek kretao na rolama i tako privukao veliku pozornost medija. Samo dvije godine nakon što je inovativni pogon Scotta Olsona revolucionirao rolanje, njegov je proizvod 1981. postao brend koji danas poznajemo kao Rollerblade.

Nema ih više na ulicama kao nekad

I nije sve išlo glatko. Olson je angažirao svoje prijatelje da rade za njega, a jedan od njih završio je s kaznenom prijavom za pronevjeru. Bio je na pragu potpunog gubitka kompanije kada su ga spasila dvojica ulagača tako što su održala brend na životu dajući mu postotak od prodaje. U godinama koje slijede, tvrtku su preuzeli i divovi kao što su Nordica, Benetton Grupa i Tecnica. Prodaja Rollerbladea dostigla je gotovo pola milijarde dolara 90-ih prošlog stoljeća, no početkom novog tisućljeća popularnost im je, kao i prodaja, stalno padala. Olson kaže da je, premda više nema udjela u kompaniji, i dalje frustriran što ne vidi toliko mnogo rola na ulicama.

- Prodaja očito ide u ciklusima. Skateboardovi i role u jednom bi se danu popeli, spustili i ponovno popeli. Ono što nam trenutačno treba pojava je rola u nekom hollywoodskom blockbusteru - kaže Olson.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.