U prosincu 13,1 posto

Inflacija je usporila, ali najviše su porasle cijene onoga bez čega nitko ne može - hrane

Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
Karlovac: Kupovina uoči Božića na karlovačkoj Tržnici
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Ilustracija poskupljenja električne energije
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Poskupljenje cijena plina i električne energije
17.01.2023.
u 14:11
Potrošačke cijene u Hrvatskoj porasle su u prosincu za 13,1 posto, dok je inflacija u cijeloj 2022. iznosila 10,8 posto, objavio je u utorak Državni zavod za statistiku (DZS).
Pogledaj originalni članak

Najnoviji statistički podaci pokazuju da je rast potrošačkih cijena usporio na godišnjoj razini. Naime, do danas objavljenih podataka, godišnje stope inflacije više su mjeseci zaredom bilježile rekordne razine, a posljednji put u studenome, kada je inflacija iznosila rekordnih 13,5 posto. Cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, pale su na mjesečnoj razini te su u prosincu u prosjeku bile niže za 0,3 posto u odnosu na studeni. Za cijelu 2022. u prosjeku stopa inflacije iznosila je 10,8 posto, stoji u DZS-ovom izvješću.

Promatrano prema glavnim skupinama klasifikacije ECOICOP, na godišnjoj razini porasle su sve kategorije, a najveći porast potrošačkih cijena u prosjeku je ostvaren u skupini hrana i bezalkoholna pića, za 19 posto. Sa 17,1 posto slijedi kategorija restorana i hotela, pa pokućstva, opreme za kuću i redovito održavanje kućanstva, koja bilježi skok od 16,1 posto, a slijedi je kategorija stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva, s rastom od 16 posto.

Nadalje, cijene odjeće i obuće skočile su za 12,1 posto, raznih dobara i usluga za 11,5 posto, u kategoriji rekreacije i kulture za 9,6 posto, cijene prijevoza za 8,4 posto, a primjerice alkoholnih pića i duhana za 5,3 posto. Najblaži rast zabilježen je u kategoriji komunikacija, za 0,9 posto.

Statističari ističu kako su rastu godišnje stope inflacije u prosincu najviše doprinijeli porasti cijena u skupinama hrana i bezalkoholna pića (4,93 postotnih bodova), stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva (2,70 postotnih bodova), prijevoza (1,24 postotna boda), zatim u kategoriji pokućstva, opreme za kuću i redovito održavanje kućanstva (0,92 postotna boda), restorana i hotela (0,85 postotnih bodova) itd. Promatrano prema posebnim skupinama, najveći porast cijena u prosjeku na godišnjoj razini ostvaren je u skupini prerađeni prehrambeni proizvodi, za 18 posto, uz doprinos porastu od 4,06 postotnih bodova, napominju iz DZS-a.

Na mjesečnoj razini najviše pale cijene prijevoza

Na mjesečnoj razini, pokazala je statistika DZS-a, najviše su u prosjeku također porasle cijene hrane i bezalkoholnih pića, za 1,2 posto, kategorije alkoholnih pića i duhana te rekreacije i kulture porasle su za po 0,8 posto, a raznih dobara i usluga za 0,7 posto. S druge strane, najveći pad cijena se bilježi u kategoriji prijevoza, za četiri posto, slijedi odjeća i obuća s padom od 2,8 posto, a pad je, od 0,6 posto, zablježila i kategorija stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva.

HIPC - inflacija na godišnjoj razini 12,7 posto

DZS u priopćenju o indeksu potrošačkih cijena iznosi i podatke o inflaciji mjereno harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HICP), koji je usporediva mjera inflacije sa zemljama Europske unije. Po tim podacima, cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju u prosincu u odnosu na studeni u prosjeku su pale za 0,1 posto.

U odnosu na prosinac 2021. godine, odnosno na godišnjoj razini, potrošačke su cijene, mjereno harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena, porasle za 12,7 posto, dok su u godišnjem prosjeku bile više za 10,7 posto, podaci su DZS-a.

reportaža s hrelića

Šoping u novoj valuti: Sve je na akciji, no teže se ljudi maše novčanika, ovi euri k'o da su od zlata

Kuna je otišla u povijest, potvrdilo se i u omiljenom šoping-centru pod vedrim nebom. Iako su neki zadržali i stare natpise radi lakšeg preračunavanja, uglavnom se dolazilo s eurima, a mnogi svjedoče kako se mogao zamijetiti i pad platežne moći kupaca. Poskupjelo je parkiranje na šoderu, a digli su i tarife za plac na sajmu, i to bez najave, žale se prodavači. Ipak, gužve ne manjka, a iz pečenjara se od ranog jutra širi miris kobasica i kotlovine. Kava je platila danak zaokruživanja, ali gablec, srećom, nije.

 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.