Kolumna

Je li pjesma 'O bella ciao' otjerala vrhušku iz Rijeke

Foto: Josip Regović/Pixsell
Svečani program otvorenja Europske prijestolnice kulture
Foto: Josip Regović/Pixsell
Svečani program otvorenja Europske prijestolnice kulture
Foto: Josip Regović/Pixsell
Svečani program otvorenja Europske prijestolnice kulture
03.02.2020.
u 09:15
Uzalud se ministrica kulture trudila naglašavati da je EPK Rijeka najveći kulturni projekt u Hrvatskoj kada se u Rijeci nije pojavio nitko iz političkog državnog vrha
Pogledaj originalni članak

Pomalo neuobičajeno za recentne hrvatske prilike, u subotu je u prvi plan dvaju najmasovnijih okupljanja u državi izbila omiljena pjesma talijanskih (i drugih) partizana i antifašista “O bella ciao”. Jedna njena izvedba bila je čak i u izravnom prijenosu Hrvatske televizije jer se mogla čuti na otvorenju projekta Rijeka – Europska prijestolnica kulture, koje je u riječkoj luci nemilosrdno prala kvarnerska kiša. A druga je sasvim sigurno iznenadila jedan dio okupljenih Zagrepčanki i Zagrepčana koji su u subotu popodne na Trgu bana Jelačića ovaj put doista masovno protestirali protiv nekadašnjeg esdepeovca i zacementiranog gradonačelnika Milana Bandića.

Pjesmu “O bella ciao” još je na početku zagrebačkog skupa izveo ženski zbor, na što je mnoštvo od najmanje deset tisuća ljudi ostalo pomalo zatečeno i na distanci, ali nitko nije vidljivije protestirao. Naravno, nije isto borbenu pjesmu “O bella ciao” izvoditi u Rijeci (ili Istri) ili u Zagrebu. Ta pjesma u raznim dijelovima Hrvatske sasvim sigurno izaziva i različite reakcije i za to svi demokratični ljudi moraju imati razumijevanja. Možda se i u tome može sagledati krajnje rezerviran odnos hrvatske političke (aktualne) vrhuške koja je u najmanju ruku bojkotirala otvorenje EPK u Rijeci.

Uzalud se ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek pred kamerama trudila naglašavati da je EPK Rijeka najveći i najambiciozniji kulturni projekt od hrvatske samostalnosti kada se na njegovu inauguriranju nije pojavila ni predsjednica Republike, ni predsjednik Sabora ni predsjednik Vlade. Svi su oni poslali samo svoje izaslanike, kao da Hrvatska nije prvi put u povijesti dobila svoju kulturnu prijestolnicu i kao da se događaji riječkog ranga u Hrvatskoj događaju kao na traci. Da sramota bude još veća, europska povjerenica za kulturu Mariya Gabriel, koja također nije osobno došla u Rijeku, u videoporuci je svoj očito ranije snimljen govor započela pozdravljajući predsjednicu Republike i predsjednika Vlade... Očito, Kolinda Grabar-Kitarović i Andrej Plenković u posljednji su trenutak odustali od putovanja u Rijeku.

Zlobnici će sasvim sigurno zaključiti da je to bilo i zbog pjesme “O bella ciao”, kojom je prilično apstraktna i na mahove dosta monotona svečanost otvaranja dovedena do ipak ekstatičnog i spektakularnog kraja koji nije mogao proći bez obveznog vatrometa. Predsjednica i premijer (a onda i predsjednik Sabora) vjerojatno bi teže podnijeli i nepotrebno i provincijalno mijenjanje teksta opere “Nikola Šubić Zrinjski” iz “U boj, u boj” u “Za mir, za mir” s protokolarnog dijela svečanosti u riječkom HNK, koji nosi baš ime Ivana pl. Zajca. Čudno da je na to djetinjasto i neprofesionalno mijenjanje libreta pristao iskusni dirigent Zoran Juranić, inače i redovni član HAZU. Nije bilo nikakvog kulturološkog ni dramaturškog opravdanja da voditelj te, na mahove također premalo intenzivne svečanosti u HNK, inače odličan glumac riječkog dramskog ansambla Edi Čelić za tu priliku postane neka vrsta transvestita. A i govornici su se doista mogli bolje pripremiti za svoje govore. Imali su za to doista dovoljno vremena.

Ovako je sve bilo puno općih i dosadnjikavih mjesta, dakle daleko ispod nivoa koji se mogao očekivati od prvog radnog dana Rijeke kao europske kulturne prijestolnice. Istina, rokerski i pankerski imidž Rijeke dobro je iskorišten i predstavljen. Nije bilo patetičnog i jeftinog domoljublja koji dijelu javnosti već dulje vrijeme prilično ide na živce. Ali, s druge strane, projekt EPK ipak je zaslužio puno kvalitetniji (ili barem kraći i sadržajniji) program otvaranja koji bi se jače odmaknuo od ideoloških podjarivanja hrvatskih podjela i frustracija koje nam ne služe na čast i koje nas drže na dnu Europe i po demokratičnosti i po transparentnosti i po uvažavanju drukčijeg mišljenja.

USUSRET VELIKOM KATOLIČKOM BLAGDANU

Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića

- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 18

DU
Deleted user
09:34 03.02.2020.

4 posljednje preostale oaze kom. misli, globalno gledano su: Havana, Pjongjang, Peking i Rijeka!

ZO
zoranos
11:10 03.02.2020.

Jugo zastava sa petokrakom, partizanska pjesma, u spotu baletan u suknji ... dakle pristrana priredba režirana od ideološki obojanog režisera/aktivista i to na priredbi koju je Europska na Rijekina prćija i samim time to je sramota za Rijeku! Kao što je rekla i ona Riječanka na TV-u - previše karnevala. ispada da je današnja kultura zapravo samo jedan veliki karneval i freak show. Hvala kulturnjacima koji su srozali kulturu na te niske strasti svojom ekstremnim ideološkim aktivizmom. KULTURA SVIMA A NE SAMO NJIMA!!!!

EL
EldersRealm
13:26 03.02.2020.

Rijeka je pokazala u kakvu se seljacku palanku pretvorila. Komunisticki dernek nikog nije impresionirao i zato i nema prenosenja reakcija iz "stranog tiska".