Svjetski bestseler

Možda vaš šef nije bahati idiot, naučite prepoznati koji je tip

Okruženi idiotima
Foto: Facebook
Thomas Erikson
12.10.2018.
u 23:40
Autor Thomas Erikson, uz bezbroj duhovitih primjera iz svakodnevnog života, u knjizi 'Okruženi idiotima' objašnjava kako razumjeti one koje je nemoguće razumjeti.
Pogledaj originalni članak

Odakle potječe ponašanje? Zašto su ljudi toliko drukčiji jedni od drugih? Nemam pojma! Ukratko, riječ je o kombinaciji naslijeđa i okoline...

Tako započinje jedno od poglavlja knjige “Okruženi idiotima” Thomasa Eriksona, svjetskog bestlesera koji, grubo rečeno, donosi četiri načina komunikacije, a koju hrvatskoj publici predstavlja izdavačka kuća poetika (urednica Katarina Uskoković, prijevod Marija Perišić, 129 kuna). Veliki svjetski hit, koji samo uvjetno rečeno spada u literaturu samopomoći, već je u najavi prijevoda na hrvatski naišao na veliki interes jer, ruku na srce, svatko od nas u životu se bezbroj puta našao u situaciji da ne razumije ljude oko sebe. I to ne zbog jezične barijere, već zbog načina komuniciranja koji nam je stran.

Kako se nositi sa zadanim

Tih problema ljudi “izgubljenih u komuniciranju” i te kako je svjestan autor koji je knjizi dao podnaslov “Kako razumjeti one koje je nemoguće razumjeti”, a koji je stručnjak za komunikacije koji je u posljednjih osamnaest godina obučavao više od pet tisuća izvršnih direktora i menadžera kako bi postali učinkovitiji u svom poslu. Učio ih je upravo temama iz ove knjige: kako da prepoznaju tipove ljudske komunikacije i kako da s tom spoznajom na najbolji mogući način prenesu svoje poruke.

Dakle, postoji li bolji način savjetovanja kako se nositi s nečim što je zadano i neizbježno nego poslušati onoga koji je marljivo tijekom godinama bilježio svoja iskustva uspoređujući ih s nalazima ponajboljih svjetskih stručnjaka? Upravo je to činio Thomas Erikson u ‘Okruženi idiotima’, knjizi koja nije toliko self-help literatura koliko je jako zabavna beletristika u kojoj se poprilično sigurno mogu pronaći svi oni koji su barem u jednom trenutku u svojim karijerama radili u nekoj kompaniji.

Bez ikakve sumnje, svi smo se mi našli u situacijama u kojima nam nije bilo jasno štošta, nemogućnost zatvaranja nekog posla jer druga strana ‘ne trza’, nemogućnost napredovanja u poslu jer šef ‘ne razumije’, pa i izoliranost u društvu jer ‘ne udarate pravu notu’. Ipak, Erikson će u svojoj knjizi koju nudi rješenje prema kojem ćemo se, ako ništa drugo, prilagoditi različitim profilima ljudi s kojima komuniciramo, a među kojima je i masa onih kojima volimo, barem tu i tamo, prilijepiti kakav epitet – idiot, nesposoban, kreten, bahat, uhljeb, ulizica, kroatizirajmo sve ono što se primjenjuje i negdje drugdje.

Ali vjerujte, nakon što pročitate ovu knjigu takvih ćete epiteta dijeliti znatno manje. Možda više uopće ne. Švedski je komunikacijski stručnjak jasno razvrstao karakteristike koje određuju ljudsko ponašanje. Dakle, Erikson je tipove ljudskog ponašanja obojio. Crveni su oni koje karakteriziraju osobine poglavito poput dominantni, zatim motivirani, ambiciozni, uporni, odlučni. Žuti su oni koji su ponajprije inspirativni, pa onda društveni, uvjerljivi, verbalni, otvoreni. Zeleni su stabilni, nude podršku, pokreću stvari, rado pomažu, odani su, obzirni. Plavi su prije svega analitični, sistematični, oprezni, precizni, točni, logični, savjesni.

Shvatiti zašto to ljudi rade

Kada vidite tablicu koju je u knjizi kreirao švedski autor, učini vam se da ćete začas sebi olakšati svakodnevni život. No, jasno je kako nije baš sasvim tako, ali bojenje ljudskih osobina doista daje novo svjetlo na komuniciranje s ljudima, lakše prepoznavanje u koju skupinu pojedini spadaju. Nesumnjivo, pa i provjereno, odjednom će oko vas biti – manje idiota.

Prava je vrijednost ove knjige shvaćanje zašto se ljudi ponašaju onako kako se ponašaju te je shodno tome lakše prepoznati neku šablonu kako im pristupiti, razumjeti ih, i, ono malo teže, kako ih natjerati da oni razumiju vas. Naveli smo kako je metoda isprobana u stvarnom životu, no prihvaćamo da bez znanstvene podloge to ne mora značiti puno.

Erikson je ima, navodi kako su Carl Jung i Sigmund Freud istraživali ljude s poremećajima, dok je američki psiholog William Moulton Marston, na čijim se teorijama ova knjiga i zasniva, temeljito proučivši njihov rad, započeo studije na sasvim zdravim ljudima. Emotions of Normal People, Osjećaji običnih ljudi, knjiga je koju je objavio 1928. godine, a temeljena je na tim istraživanjima. Odavde dolaze boje koje smo naveli ranije, a kao sustav razvijene su 60-ih godina te su nazvane profilom DISA po početnim slovima glavnih osobina pojedinih skupina – dominantan, inspirativan, stabilan, analitičan.

Knjiga je prepuna konkretnih primjena kako ljude pojedinih skupina prepoznati i u pisanoj komunikaciji, poput one elektroničkom poštom. Isto, tako na vrlo je koncizan način prikazano, recimo, što je okidač bijesa. Erikson koristi četiri Hipokratova elementa koji opisuju upravo razlike kojima s bavi i ova knjiga. Plavi bi bio melankolik, crveni kolerik, zeleni flegmatik, a žuti sangvinik.

Poruka je vrlo jednostavna, sasvim je jasno kako se ljudi takvih osobina ne ljute na isti način. Jer, osoba će snažnije reagirati što joj je neka stvar važnija, uvrijedi li vam netko susjeda, reći ćete nije u redu, ali nećete puno učiniti, dok je sasvim drugačije uvrijedi li vam netko suprugu. A u takvim će situacijama ljudi različitih boja reagirati različito. Isto tako ovakav pristup omogućuje i lakše prepoznavanje tko se od koje skupine s kojom lakše slaže. Da, doista je moguće gotovo do razine šablone smjestiti različite osobe, različita ponašanja tih osoba, ali i prilagoditi svoje ponašanje konkretnoj osobi. Nije čudno zbog čega je ‘Okruženi idiotima’ bestseler.

Pogledajte video - Ovi parovi su ostali prijatelji i nakon razvoda

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.