Andrija Mikulić novi je šef Državnog inspektorata koji je od 1. travnja ponovno ujedinio sve inspekcije koje su bile rascjepkane na osam ministarstava. Mikulić prvi put otkad je postao glavni državni inspektor govori o tome kako će funkcionirati Inspektorat, kako će se odnositi prema prekršajima, zašto taj glomazni aparat nije smanjen... Mikulić poručuje i da neće podnijeti ostavku na mjesto šefa zagrebačkog HDZ-a jer je poslove u sklopu inspekcijskih službi obavljao i prije nego što je postao dužnosnik HDZ-a premda bi bilo logičnije da je ta funkcija depolitizirana.
Ponovnom uspostavom Državnog inspektorata preuzeli ste 1460 ljudi koji su dosad bili u inspekcijama po osam ministarstava, novom sistematizacijom predviđate 1995 zaposlenih, dok je stara sistematizacija predviđala čak 2163 zaposlena, za što je potrebno još gotovo 500 ljudi. Gdje se izgubila razlika od dodatnih 168?
Uredba o unutarnjem ustrojstvu Državnog inspektorata koja je donesena u četvrtak na sjednici Vlade svojevrstan je temelj za funkcioniranje ovog izuzetno zahtjevnog i važnog tijela državne uprave. Uredbom je predviđen ukupan broj izvršitelja 1995 ,što je za 168 izvršitelja manje nego što je bilo predviđeno uredbama o unutarnjem ustrojstvu ministarstava iz kojih se preuzimaju navedeni državni službenici. Tu govorim o državnim službenicima na inspekcijskim poslovima i službenicima i namještenicima predviđenima za obavljanje poslova koji nisu inspekcijski. Napominjemo kako predviđeni broj izvršitelja ne podrazumijeva istovremeno i zapošljavanje na tim mjestima, budući da se prema odredbama Zakona o državnim službenicima slobodna radna mjesta u državnim tijelima mogu popunjavati samo prema usvojenom planu prijma u državnu službu. U ovom trenutku popunjeno je oko 68% sistematiziranih radnih mjesta.
Pojedine inspekcijske službe potkapacitirane su po broju inspektora, a Inspektorat je izuzetno glomazan aparat. Kako je to moguće?
Sukladno zakonskim propisima, primjerice, potreban je najmanje jedan sanitarni inspektor na 15.000 stanovnika. Mi u Državnom inspektoratu imamo 208 sanitarnih inspektora, što znači da nam nedostaje njih 60-ak. Ili primjerice, prema europskim standardima, na 4000-5000 zaposlenih dolazi jedan inspektor rada. U ovom trenutku mi imamo 244 inspektora rada. Ipak, vodeći računa o trenutačnoj situaciji u kojoj se nalazimo, pokušavamo na sve moguće način osigurati nesmetano funkcioniranje. Tu želim zahvaliti svim zaposlenicima na predanom radu.
Koliko Inspektorat ima inspektora, a koliko administracije koja je preglomazna jer samo u ljudskim resursima, primjerice, predviđena su 103 zaposlena?
U pogledu strukture ukupnog broja službenika od 1460 državnih službenika koje je Državni inspektorat preuzeo, 1334 su inspektori koji obavljaju inspekcijske poslove iz djelokruga Državnog inspektorata, a 126 državnih službenika preuzeto je na poslovima koji nisu inspekcijski poslovi kao što su poslovi uredskog poslovanja i drugi stručni poslovi potpore inspekcijskim poslovima.
Prvi potez Inspektorata bio je spašavanje psa Otta, koji je izgrizao nekoliko ljudi. Kakva ga sudbina čeka? Je li se uspio resocijalizirati i ostaje li on zauvijek u Dumovcu ili će moći biti udomljen?
Slučaj psa Otta, rekao bih, prvi je slučaj na kojem je šira javnost upoznata s radom Državnog inspektorata. Na ovom primjeru jasno smo pokazali da poštujemo načela struke. Naime, s obzirom na to da je postojala zakonska mogućnost provođenja socijalizacije, mi smo je i primijenili. U ovom trenutku stručna osoba koju je ovlastio Hrvatski kinološki savez utvrdit će može li se pas Otto uspješno socijalizirati, a čitav postupak kontrolirat će Veterinarska inspekcija Državnog inspektorata koja će pratiti proces te će sukladno stručnoj procjeni donijeti konačnu odluku.
Koja će biti politika Inspektorata, zatvaranja kafića i ugostiteljskih objekata zbog nekoliko kuna ili će se ići na manje rigorozne mjere?
Spajanje inspekcijskih službi jedna je od reformskih mjera ove Vlade. Sada u Državnom inspektoratu imamo centralizirani sustav i jednoobrazna postupanja, što znači i veću efikasnost i funkcionalnost sustava. Cilj nam je da inspekcijski nadzori budu bolje koordinirani, efikasniji, funkcionalniji i racionalniji. U tom smislu Državni inspektorat želi biti partner poslodavcima, a ne represivni aparat. Radit ćemo na edukaciji i prevenciji prekršaja, a tek treći korak su mjere: opomene i kazne.
Čest problem je uvoz zaraženog mesa. Hoće li Inspektorat riješiti problem s kontaminiranom hranom koja dospijeva na police naših trgovina?
Uvjeren sam da će u Državnom inspektoratu inspekcije koje se bave sigurnošću hrane zajedno, radi zaštite zdravlja naših građana, učinkovitije i bolje obavljati propisane nadzore. Kontrole i nadzori obavljat će se na dnevnoj razini kako bi se pokrilo cjelokupno tržište u Hrvatskoj i tako još više unaprijedili sigurnost hrane koja je i danas na zavidnom nivou. Tijekom službenih kontrola hrana se uzorkuje po nediskriminatornom načelu tako da se uzorkuje hrana proizvedena u Republici Hrvatskoj, hrana podrijetlom iz zemalja članica Europske unije kao i hrana uvezena u Republiku Hrvatsku. S obzirom na rastući trend prodaje hrane podrijetlom iz zemalja članica Unije i trećih zemalja uzorkovanje hrane u odobrenim objektima prioritetno se obavlja u objektima za uskladištenje hrane. Iznimka je uzorkovanje na parametre higijene procesa proizvodnje koji se uzorkuju u proizvodnim objektima na mjestu proizvodnje. Veterinarska inspekcija kontinuirano iz godine u godinu povećava broj uzoraka hrane na domaćem tržištu. U 2018. godini u okviru Državnog programa monitoringa rezidua izvršeno je 6039 analiza, a u okviru Plana uzorkovanja hrane životinjskog podrijetla 17.040 pretraga hrane životinjskog podrijetla.
Učestalost nesukladnih nalaza u službenim uzorcima je niska što se dobrom higijenskom praksom prilikom rukovanja i pripreme hrane može kontrolirati. Veliki dio nesukladnih uzoraka nađe se u primarnoj proizvodnji ili u skladištima ili pri uvozu, tako da nikada i ne dođe na police trgovina kao takav. Veterinarska je inspekcija u 2018. godini provela 14.373 službene kontrole, izdala 4637 rješenja o uklanjanju nesukladnosti te podnijela 703 optužna prijedloga i 17 kaznenih prijava.
Mandat vam traje pet godina, hoćete li podnijeti ostavku na mjesto predsjednika zagrebačkog HDZ-a i ne bi li trebalo funkciju glavnog državnog inspektora depolitizirati?
Poznato je da sam u Državnom inspektoratu obnašao odgovorne funkcije mnogo prije nego što sam postao dužnosnik HDZ-a. Svoju struku, svoje zvanje i ono na čemu sam diplomirao nikada nisam zanemarivao i dodatno sam se educirao i postao doktor tehničkih znanosti. U tom smislu jasno je da i dalje ostajem šef zagrebačkog HDZ-a.
inspektorat vodi stranka kojoj se sudi za organizirani kriminal...