Od 1. srpnja prijevoznici iz drugih članica Europske unije moći će unutar Hrvatske prevoziti teret, no i hrvatskim prijevoznicima istodobno se otvara mogućnost prijevoza roba unutar ostalih zemalja EU.
Nema koristi
Do te liberalizacije unutarnjeg tržišta prijevoza tereta doći će nakon što istekne prvo dvogodišnje prijelazno razoblje od stupanja Hrvatske u EU, a u kojem hrvatski prijevoznici nisu imali pravo na kabotažu (prijevoz unutar jedne države) u drugim članicama EU, ali i prijevoznicima iz Unije nije bila dopuštena kabotaža unutar Hrvatske.
Otvaranje unutarnjeg tržišta prijevoza roba hrvatski prijevoznici uglavnom ne dočekuju blagonaklono jer strahuju da će im stranci uzeti poslove u Hrvatskoj, a oni zbog velikih troškova koje imaju neće biti konkurentni na tržištima drugih članica EU. Najviše strahuju od konkurencije iz Poljske, Litve, Mađarske i Slovenije.
Predsjednik uprave Ralu logistike Zvonimir Šćurec kaže da kabotaža domaćim prijevoznicima neće donijeti nikakvo dobro ni veće koristi, i to prvenstveno zbog krize s Rusijom kojoj je EU uveo sankcije. Time su, objašnjava, prijevoznici iz Poljske i Litve ostali bez dobrog dijela poslova pa je njihove kamionske flote potrebno zaposliti na drugim tržištima. Stoga su se okrenuli ovom dijelu Europe koji napadaju vrlo niskim cijenama.
Direktor La Loga Zoran Ković ne očekuje veći dolazak stranih prijevoznika na naše tržište zbog relativno malog volumena prometa u Hrvatskoj te relativno izoliranog prometnog položaja Hrvatske u odnosu na glavne prometne tokove u EU.
– Najveća konkurencija domaćim prijevoznicima bit će prijevozničke kompanije iz Slovenije jer poznaju ovo tržište i zbog subvencija koje ostvaruju u Sloveniji – kaže Ković. On objašnjava da u Sloveniji prijevoznici imaju pravo na povrat trošarina za gorivo te imaju znatno jeftinije troškove registracije.
– U ukupnom prijevozu u EU kabotaža ima udjel 1,5 posto, dok u Sloveniji ima udjel od četiri posto. Taj podatak nam govori da su Slovenci uspjeli iskoristiti liberalizaciju prijevozničkog tržišta u EU. Za nekoliko godina očekujem da će i hrvatski prijevoznici doći do tri-četiri posto udjela kabotaže. Ukupni potencijal kabotaže nije velik, ali nam ona omogućava veću profitabilnost kroz bolju organizaciju i veću iskoristivost prijevoznih kapaciteta – kaže Ković.
Bilateralni pregovori
Nezavisni konzultant Marijan Banelli smatra da je Hrvatska trebala tražiti produljenje prijelaznog razdoblja još dvije godine.
– Bilateralnim pregovorima trebali smo se dogovoriti s Mađarima, Slovencima i drugima da se kabotaža odgodi na još dvije godine – kaže Banelli koji upozorava na dampinške cijene stranih prijevoznika.
U Ministarstvu prometa kažu da do 1. srpnja druge članice EU mogu zatražiti produljenje zabrane kabotaže u prijevozu tereta na još dvije godine, a da dosad to nije zatražila nijedna zemlja. Hrvatska, ističu, sukladno pristupnom ugovoru s EU, ne može zatražiti produljenje prijelaznog razdoblja.
Bilo bi zanimljivo vidjeti rezultate ankete-Koliko ljudi danas podrzava nas ulazak u Eu?Mislim,da bi danas svoj glas dali samo oni,koji su se instalirali u stolice Eu-a.