Za priču zna manje-više svaki stanovnik Hrvatske. Nakon dugotrajnog vaganja financijskih, političkih i inih opcija, Hrvatska se između izraelske i švedske ponude odlučila na – najisplativiju.
Kupujući eskadrilu borbenih zrakoplova, umjesto da za nove švedske Gripene iz državne blagajne izvuče između 7,8 i 8,35 milijardi kuna, plativo na deset godina, Hrvatska kupuje rabljene izraelske zrakoplove F-16 Barak, koji će je stajati tri milijarde kuna, također na deset godina.
Na stranu niz viceva o kupnji izraelskih letjelica, poput onog da "Hrvatska kupuje zrakoplove u Svetoj Zemlji, i to iz Isusova doba", znalci su procijenili da će eksploatacija izraelskih F-16 Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u konačnici stajati upola manje od novih Gripena. A tu su i znatno niži operativni troškovi sata leta, itd, itd...
Osluškujući riječi međunarodnih stručnjaka, Hrvatski je potez logičan i lako razumljiv.
Naime, F16, u raznim svojim formama, najbolje je prodavani borbeni zrakoplov na svijetu i to već dugi niz godina. Nije najbrži, nije opremljen najsofisticiranijom opremom, nije baš ni najnovije proizvodnje. Nije čak ni najjeftiniji, no svakako nije ni najskuplji.
Riječ je, smatraju profesionalci, stručnjaci i amateri-zanesenjaci, o najboljoj pogodbi, idealnom odnosu uloženog i dobivenog. Uostalom, titulu "best buy" borbene letjelice F16 vuče još otkako je u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća F16 je pobijedio na natjecanju borbenih zrakoplova Air Combat Fighter.
Znatno bogatije zemlje od Hrvatske mogle su si nabaviti F18 i F15 zrakoplove, pa ipak ratno zrakoplovstvo Izraela, Japana, Saudijske Arabije, Katara i Južne Koreje, odreda američkih saveznica, koristi se avionima F16.
Mnogo skuplji F18 istodobno je glavna je borbena letjelica u Kanadi, Australiji, Finskoj, Kuvajtu, Maleziji, Španjolskoj i Švicarskoj. Ima kuku za slijetanje na nosače aviona u serijskoj opremi, dok se strukturno manje čvrstim "šesnaesticama" ona može ugraditi, što ga opet čini konkurentnijim od modela F15.
U praksi su F16 (i F-15) znatno jeftinije i bolje opcije od kupnje F18 ako nemate ratnu mornaricu koja kani kontrolirati svjetska mora. Ti se zrakoplovi lako mogu prepraviti, iznova izgraditi iz temelja i prilagoditi kupcima različitih prohtjeva.
Joel Berson, umirovljeni aeronautičar s 30-godišnjim stažem u aeromehanici, zrakoplovni inspektor i upravitelj projektima, objašnjava da su F16 i F15 konstruirani prije svega za nadzor i prevlast na nebu, s ograničenim mogućnostima napada na zemaljske ciljeve. S druge strane, kaže on, F18 namijenjen je ponajprije polijetanju i slijetanju s nosača zrakoplova i napadima na ciljeve na zemlji. Laički rečeno, konstrukcijski je složen tako da je jednostavno pretežak za držanje i održavanje na zemlji.
Američkoj vojsci, objašnjava Berson, potreban je znatno veći broj F16 pa i F15 zrakoplova jer zračne snage imaju znatno više kopnenih baza nego nosača aviona. Isti razlog, zaključuje on, potiče i bolju prodaju zrakoplova kakav je F16.
Istina, F18 jeftiniji je od F15 i svestraniji od F16. No istodobno njegov je letački vijek 6000 sati prema 8000 sati, koliko lete konkurenti. Ima kraći borbeni radijus kretanja od F15 i slabije kinetičke performanse, a ujedno je skuplji od F16.
I kad se sve zbroji, zaključuju stručnjaci, želite li kupiti borbeni zrakoplov, F16 daleko je najisplativija kupnja.
NAJPRODAVANIJI BORBENI ZRAKOPLOVI:
10. Chengdu J-7 Fishbed
Kineska inačica starog sovjetskog aviona MiG 21 više se ne proizvodi, no za borbu je još uvijek spremno 418 letjelica, s globalnim tržišnim udjelom od 3 posto.
9. Chengdu F-7 Airguard
Izvozna inačica kineskog J7 i zrakoplov blizanac ruskog MiG-a 21 stoji između dva i tri milijuna dolara. Prije dvije godine operabilno je bilo 460 letjelica s tržišnim udjelom od 3 posto.
8. Northrop Grumman F-5 Tiger
Više se ne proizvode, a svojedobno su se prodavali po cijeni između 20 i 25 milijuna dolara. Borbeno je spremno još 468 Tigrova s tržišnim udjelom od 3 posto.
7. Suhoj Su-25 Frogfoot
Ruski odgovor na američki A-10 Thunderbolt II Warthog, 11 milijuna dolara vrijedan Su-25 na glasu je kao uništavatelj tenkova.
6. MiG-21
Svojedobno najpopularniji borbeni zrakoplov na svijetu više se ne proizvodi i broj primjeraka u aktivnoj službi rapidno opada iz godine u godinu, tako da je 2016. aktivno samo 668 letjelica. Rabljeni primjerak na eBayu mogao se nabaviti licitacijom za početnu cijenu od 25.000 dolara. Udjel na tržištu je 5 posto, ne računajući kineske blizance J-7 i F-7, s kojima se broj udvostručuje.
5. MiG-29
Ruska uzdanica rapidno gubi svjetsko tržište. Trenutačno leti još 793 modela kupljenih po 40 milijuna dolara, dovoljno za pet posto tržišnog udjela i pad na peto mjesto ljestvice
4. Boeing F-15 Eagle
Sto milijuna dolara velik je novac koji vojske svijeta nerado izdvajaju iz državnih proračuna. Aktivne su 854 letjelice, dovoljno za 6 posto globalnog tržišnog kolača.
3. Suhoj Su-27
Najpopularniji ruski borbeni mlažnjak sve je traženija roba, između ostalog i zbog cijene – 22 milijuna dolara. U zraku je 874 letjelica, dovoljno za tržišni udjel od 6 posto.
2. Boeing F-18 Hornet
Drugi najpopularniji borbeni mlažnjak na svijetu stoji 92 milijuna dolara i s 1046 aktivnih letjelica zauzima 7 posto tržišta.
1. Lockheed Martin F-16 Falcon
Lockheed Martinova uzdanica najprodavanija je borbena letjelica. Čak 2242 zrakoplova nalazi se u aktivnoj službi. Ovi, 34 milijuna dolara vrijedni primjerci, najpopularniji su borbeni lovci na svijetu s tržišnim udjelom od 15 posto.
Za liječenje bolesne djece treba otkinuti iz ralja civilnoudrugaša i kulturnjaša, a mi trebamo jačati vojsku i dalje da bi svetosavlje bilo na aparatima, :)