Prema procjenama stručnjaka MORH-a, nabava novih švedskih JAS-39 Gripena na 10 godina kredita stajala bi Hrvatsku između 7,8 i 8,35 milijardi kuna, a rabljeni izraelski F-16 C/D Baraci 3 milijarde kuna s desetogodišnjim kreditom.
Osim toga, 25 godina eksploatacije, prema procjenama, F-16 stajat će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo 903 milijuna američkih dolara, a eksploatacija Gripena stajala bi 1,8 milijardi dolara, dakle dvostruko više. Operativni troškovi sata leta za 16-cu iznose oko 90.000 kuna, a za Gripen gotovo 152.000 kuna. Na temelju tih i drugih procjena u MORH-u su i bili predložili da Hrvatska krene radije u nabavu F-16-ca iz Izraela.
Pobjeda starog aviona
Nakon odluke državnog i vojnog vrha da se krene u ugovaranje kupnje 12 zrakoplova F-16 C/D Barak od Izraelskog ratnog zrakoplovstva, u MORH-u su otkrili spomenute detalje o tome kako je njihovo Stručno povjerenstvo vrednovalo četiri pristigle ponude i kako je u “pripetavanju” između izraelske ponude za rabljeni i “tunirani” F-16 Barak i švedskog novog Jas-39 Gripena prednost ipak dana Izraelcima. Član povjerenstva, umirovljeni pilot, pukovnik Ivica Ivandić bio je član stručnog povjerenstva MORH-a i za Večernji list objašnjava kako je pobijedio stari kandidat. Prema četiri kriterija vrednovanja ponuda, od 100 posto mogućega, Izraelci su zadovoljili 81,73%, Šveđani 69,07%, Amerikanci 65,72%, Grci 35,11%. S time, dodaje Ivandić, što za američki novi F-16 Viper, kako još nije krenuo u proizvodnju i nisu imali sve parametre, stoga ih i nisu mogli do kraja “pripisati” vjerojatno najboljem od ponuđenih aviona. Eskadrila kojih bi inače Hrvatsku stajala 1,55 milijardi dolara!
Prema ocjenama Povjerenstva, a do kojih su došli prema priloženim podacima samih ponuditelja, F-16 je ispao gotovo dvostruko jeftiniji i u cijeni leta, a i u usporedbi nakon 25 godina korištenja. U cijeni izraelske ponude jest i gradnja i dogradnja infrastrukture na zagrebačkom Plesu (nekoliko novih hangara i objekata), kao i dorada rubova piste i stajanke. Prema procjenama stručnjaka, eskadrila će biti smještena na Plesu, no F-16 će, prema procjenama Izraelaca, moći rabiti i pistu na zadarskom aerodromu u Zemuniku.
Jamstva Izraela
Ivandić objašnjava kako njegov kum i borbeni prijatelj, legendarni pilot Ivan Selak nije u pravu kada kaže da se naši piloti neće naletjeti na izraelskim 16-icama jer da su “izraubane”. – Mi smo te zrakoplove vidjeli, istina nismo još u njima letjeli, no oni imaju oko 4800 sati naleta. Kako ih Izraelci uistinu jako raubaju u američkom Lockheed Martinu tu brojku množe s koeficijentom i dolaze do 7800 sati naleta. Prije dolaska u Hrvatsku, američki će proizvođač Izraelcima poslati komponente u “kitu” za produživanje životnog vijeka i Hrvati će na tim zrakoplovima letjeti najmanje 11.800 sati leta, objašnjava Ivandić. I zaključuje da će se naši piloti, dakle, ipak naletjeti na tim zrakoplovima. Otkriva da je ponuda Izraelaca bila bolja i po tome što oni šalju, uz eskadrilu i tri pričuvna motora, dok su Šveđani ponudili 2. Izraelci s prva dva isporučena zrakoplova, koji trebaju doći sredinom 2020. šalju i simulator leta koji sam stoji 25 milijuna dolara. Obuka prvih pilota i tehničara obavit će se u Izraelu, u trajanju od 8 do 10 mjeseci, a obuka ostalih se nastavlja u Hrvatskoj, što je jeftinije rješenje od ponuđenog švedskog koji bi obuku proveli samo u Švedskoj. Ono što je dodatno uvjerilo hrvatsku stranu da krene u deal s Izraelcima jest i pismeno jamstvo izraelske države da se obvezuju do kraja životnog vijeka ovih zrakoplova isporučivati sve pričuvne dijelove, kao i naoružanje za koje HRZ pokaže ambicije.
Ivica Ivandić objašnjava kako će jedno vrijeme hrvatski piloti letjeti istodobno na dva različita zrakoplova, jedni već na F-16 pristiglim iz Izraela, a drugi još uvijek na ruskim MiG-ovima 21!. – Oni naši piloti nadzvučnih lovaca koji su već “postariji” završit će svoju karijeru leteći na MiG-ovima, koji će služiti tamo negdje do 2023. Budu li operativni, letjet će vjerojatno i dalje, u “neborbenim” prigodama. U šali, ovaj umirovljeni pilot kaže da će stariji piloti “umrijeti” s Migovima. Na obuku za F-16-ce ići će piloti koji su u prosjeku 30-godišnjaci i za koje se računa da će na 16-ticama moći letjeti i idućih 10 do 15 godina. Naši piloti na početku će savladati uporabu raketa zrak-zrak manjeg ili srednjeg dometa, te topa i vježbovnih bombi. Kako će njihove sposobnosti rasti, tako će RH dokupljivati nove oružane sustave.
Što se tiče cifre, podmuklo se provlači teza u lijevo orijentiranim medijima da što će nam eskadrila, koliko toga se moglo izgraditi i opremiti za 3 mlrd. kn, koliko školskih obroka dati djeci itd. itd. E pa bilo bi fair iznijeti nespornu financ. činjenicu da iznos 3 mlrd kn okvirno odgovara onome što "strckaju" raznorazne udruge i NGO (nevladine organizacije) za razdoblje 1 i pol godine, a što im se daje iz smjera proračun RH. Znači, Vlada bi mogla isplatiti eskadrilu tako da ustegne financiranje kojekakvim udrugama, gdje u konačnici se novac troši i na plac i na frizere (jer tko u njih takne od financ. inspekcije, taj je zatucan!) u idućih 1 i pol godinu. Po mom stavu, jedino HGSS zaslužuje financiranje iz proračuna - ali, gle čuda, njima daju na kapaljku i na rubu su financ. izdržljivosti. Zaključno, ne nasjedajte na te "navlakuše" i stavove koje u medije plasiraju kojekakve babe narikače, da država neracionalno troši na vojne izdatke (a mogli bi dati njima, jel)....