F-16 C/D Barak

Krstičević: Zrakoplovi bi trebali letjeti 25 do 30 godina

Zagreb: Konferencija za medije o nabavi vojnih borbenih aviona
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
1/9
Autori: Bojan Arežina, Hina
28.03.2018.
u 17:58

Koreja je odustala jer nije mogla ispuniti taktičko-tehničke zahtjeve, radi se prvenstveno o raketama dugog dometa, rekao je brigadir Davor Tretinjak

Odluka o nabavi 12 zrakoplova F-16 C/D Barak, koji će Hrvatsku kroz deset godina koštati 2,9 milijarde kuna, bit će donesena u četvrtak na sjednici Vlade, najavio je u srijedu potpredsjednik Vlade i ministra obrane Damir Krstičević u Ministarstvu obrane, gdje je održana prezentacija "Studije izvodljivosti za višenamjenski borbeni avion" na kojoj je ustvrdio i da se nabavom tih aviona Hrvatskoj otvara mogućnost da državama u regiji ponudi air policing, odnosno zaštitu njihovoga zračnog prostora.

"Najbolja ponuda o ovom trenutku bila je ponuda države Izrael", rekao je u više navrata tijekom prezentacije Krstičević navevši da su se Izraelci za natječaj, kojim je predviđeno da prvi avioni u Hrvatsku dođu 2020. godine, zainteresirali nakon što su od Hrvatske zatražili pomoć pri gašenju požara 2016. godine.

U više ja navrata naglasio i da je od Stručnog tima, koji je dao preporuku koje avione treba kupiti, da raščlane sve ponude, kako se ne bi dogodilo da postoje skriveni troškovi ili izvantroškovnički radovi.

"Ovo nije projekt MORH-a, mene kao ministra. Smatram da je ovo projekt nekoliko ministara i Vlada. I želio sam da se ide u proces donošenja na državnoj razini", kazao je Krstičević podsjetivši da Hrvatska sada ima borbene zrakoplove 2. generacije dok će nabavom F-16 imati zrakoplove 4. generacije. "I to je ogroman iskorak", ustvrdio je.

U svom je izlaganju podsjetio da su ponude prezentirane saborskom Odboru za obranu i nacionalnu sigurnost koji je jednoglasnog dao pozitivno mišljenje, a uslijedilo je prezentiranje ponude i predsjednici Republike, pa konzultacije s predsjednikom Vlade nekoliko puta koji je, kazao je, tražio da se još jednom dodatno naprave konzultacije s SAD-om i s Izraelom.

"Kad smo završili cijeli proces, jučer je bio drugi korak u procesu odnosno sjednica Vijeća za obranu i jednoglasna potpora da je najbolja ponuda u ovom trenutku države Izrael", kazao je.

Druga ponuda od njih četiri, koja je detaljnije bila razmatrana, bila je više nego dvostruko veća, ona za kupnju novih švedskih Gripena koji bi koštali 8 milijardi kuna, a Krstičević je kazao kako je to "razlika dva Pelješka mosta". "To nije mala razlika. Kad gledamo sigurnosnu situaciju danas, Hrvatskoj nitko ne prijeti, međutim, ako pogledamo šire sigurnosno okruženje, treba nam zrakoplov za budućnost, da Hrvatska više nikad ne bude razoružana… Ovaj avion F-16 C/D Barak je izuzetan avion", poručio je.

Zagreb: Konferencija za medije o nabavi vojnih borbenih aviona
1/8

Ističe i da je cijeli projekt, osim toga da Hrvatska vojska bude jamac sigurnosti i suvereniteta, i u funkciji investicija, ulaganja u hrvatskog gospodarstvo.  "I tu nam se stvara prilika kroz strateško partnerstvo s državom, da dobijemo zaposlenost, radna mjesta, partnera koji će uložiti i ojačati naš Zrakoplovno-tehnički centar, napraviti tvornicu streljiva, uložiti u regionalni centar za cyber sigurnost, partner koji će investirati u tehnologiju, dronove, napredne sustave navodnjavanja u poljoprivredi, u energetiku, zadržavamo i mogućnost školovanja visokostručnih kadrova, stvaramo bazu za novu industrijski razvoj Hrvatske", poručio je.

Sve hrvatske institucije bile su uključene u proces donošenja odluke, dodao je te ocijenio kako je riječ o jednom od najvećih projekata u Hrvatskoj vojsci od Domovinskog rata, koji Hrvatskoj otvara mogućnost da postane "regionalni jamac sigurnosti zračnih prostora zemalja u regiji".

O tome je, kaže, razgovarao i s ministrom obrane Crne Gore, a sljedeći tjedan sastat će se i s albanskom kolegicom. "To je sve potencijal, da Hrvatska sutra da air-policing i drugim državama. Zašto ne?", ustvrdio je.

Zrakoplovi bi trebali letjeti 25 do 30 godina

Zrakoplovi bi trebali letjeti 25 do 30 godina, uz predviđenih 100 sati leta godišnje po avionu, odnosno 1200 sati leta ukupno, naveo je Krstičević tijekom predstavljanja Studije izvodljivosti.

Studiju je predstavio voditelj Stručnog tima, brigadir Davor Tretinjak navevši  kriterije za donošenje odluke i to u strateškoj i financijskoj domeni, kao i domeni sposobnosti te domeni investicija.

Naveo je da je od ponuditelja u zahtjevu za ponudu tražena ponuda za 10 aviona jednosjeda te dva dvosjeda, plus ubojna sredstva te simulator letenja, obuku osoblja, transport roba do Hrvatske, pričuvne dijelove, usluge operativne i tehničke potpore, prilagodbu infrastrukture, pričuvne dijelove te alat i opremu za održavanje.

Hrvatska bi tako 2020. godine trebala dobiti po jedan jednosjed i dvosjed te simulator, godinu poslije pet jednosjeda i drugi dvosjed, a 2022. godine još četiri jednosjeda, a sve će to platiti kroz deset godina po dvije rate godišnje.

Cijeli se proces temeljio na pretpostavci da nabava ima vrlo velike implikacije za državu te je tražen ugovor na razini vlada, koje će biti jamci cijelog ugovora o nabavi, istaknuo je, među inim, Tretinjak.

F-16 Barak od Izraela do sada nije kupila ni jedna država, a brigadir Tretinjak kazao je kako SAD, u kojima se taj avion proizvodi, nikada Izraelu nije dao dozvolu za prodaju ove inačice aviona, osim sada Hrvatskoj.

Ministar obrane Damir Krstičević na konferenciji se prisjetio vremena stvaranja hrvatske države.

- Netko je '90. rekao da treba formirati HRZ. Ja se sjećam, evo tu smo u dvorani generala Janka Bobetka, kada je rekao u Dubrovniku 1. 7. 1992.: "Ujutro dolaze dva MiG-a". Odmah smo postavili pitanje: "Generale, koja dva MiG-a?" Nismo vjerovali. Mi cijelu noć nismo mogli zaspati - rekao je Krstičević, dodajući da operacije Bljesak i Oluja ne bi izgledale ovako bez potpore pilota HRZ-a.

- I danas kad je povijesni dan, čestitam pilotima na miru i slobodi u današnjoj Hrvatskoj. Ovo danas što radimo radimo za buduće generacije, da Hrvatska uvijek bude sigurna, da imamo suverenitet i da smo spremni odgovoriti na bilo koju opasnost i rizik s kojima je hrvatsko društvo suočeno - rekao je Krstičević.

Dodao je da je odluka o zrakoplovima odgađana 15-ak godina jer nije bilo vizije, a bio je smanjen i obrambeni proračun.

- Ono što smo obećali - kad se proces završi, želimo cijelu javnost upoznati vrlo otvoreno i transparentno s ponudama i na osnovu kojih parametara je stručni tim dao preporuku za izbor zrakoplova. Zamolio bih na strpljenje, spremni smo ostati koliko treba, odgovoriti na sva pitanja, sve što interesira hrvatsku javnost - rekao je Krstičević.

Krstičević je iznio vremenski slijed procesa nabavke zrakoplova. Rekao je da su nakon studije poslali zahtjev za ponudu na pet država: SAD, Švedska, Grčka, Južna Koreja i Izrael. 30. studenog zatvoren je proces, dana je preporuka.

Brigadir Davor Tretinjak, pilot koji je voditelj projekta, za kojeg je Krstičević istaknuo da je iskusan časnik koji je bio i voditelj projekta eskadrile Kiowa Warrior, također je iznio vremenski slijed projekta. Koreja je odustala jer nije mogla ispuniti taktičko-tehničke zahtjeve, radi se prvenstveno o raketama dugog dometa, rekao je Tretinjak. Tretinjak je također rekao da ministar u studiji izvodljivosti nije utjecao niti na kakav zarez, a kamoli broj ili rečenicu. Bila su četiri glavna kriterija: strateška domena, domena sposobnosti, financijska domena i investicijska domena, s deset potkriterija.

Krstičević je na konferenciji također rekao kako su dobili informaciju da će hrvatska tvrtka Šestan Busch dobiti posao opremanja litvanske vojske kacigama.

- To je veliki uspjeh, još jednom im čestitam. To je znak da hrvatska obrambena industrija jača i da imamo jako dobre proizvode i vidimo da na međunarodnim natječajima dobivaju poslove - rekao je Krstičević.

Pogledajte i galeriju: Ovo je 10 najmoćnijih vojnih zrakoplova današnjice!

Zagreb: Konferencija za medije o nabavi vojnih borbenih aviona
1/10

Komentara 197

DU
Deleted user
17:30 28.03.2018.

Krsticeviceva firma se registrirala za nabavu I remont vojne opreme, ta ista firma je obrnula milijarde kuna u poslovima sa državom ( a znamo kako kod nas funkcionira javna nabava ), ta je firma I vlasnik tvrtke m-san koja je onom štetočini sanaderu isplatila 300-tinjak tisuća eura za nekakve 'savjetodavne' usluge.. eh da mi je vidjeti specifikaciju tog računa. .. Uglavnom dragi moji tzv. domoljubi - tako se voli domovina

DU
Deleted user
17:34 28.03.2018.

Kada su ovi f-16 proizvedeni - krsticevic je studirao u beogradu

Avatar hfaisal
hfaisal
16:14 28.03.2018.

izrael je ove otpisane kante već prije 2 godine umirovio ali su čuli da u hrvatskoj postoji jedan beskičmenjak koji prihvaća sve što naredi eu i amerika pa su rekli zašto im ne uvaliti kante za neku pinku...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije