Hrvatska udruga turizma okuplja 40 posto hotelske industrije i najaktivnija je strukovna turistička udruga u koronakrizi. S njenim direktorom Veljkom Ostojićem razgovaramo o izgledima da sezona nadmaši prvotna očekivanja, konkurenciju, a između ostaloga i o utjecaju COVID-19 na broj gostiju.
– Svaka vijest o pogoršanju epidemiološke situacije pa i najave susjednih država o strožim mjerama za odlazak u Hrvatsku automatski se odražavaju na rezervacije. Kada k tome pridodamo i plasiranje paušalnih informacija i pogrešnih podataka od dijela stranih medija, vidimo koliko je ključno precizno, brzo i otvoreno komunicirati o svim mjerama koje se poduzimaju. Ipak, Hrvatska obala i dalje je najsigurnija na Mediteranu, a ključno je slijediti sve preporuke Stožera kako bismo tu poziciju i zadržali.
Hoće li maske i distanca biti dovoljne? Grčka je na granici testirala goste, a otprije nekoliko dana potpuno se zatvorila, recimo, za turiste iz Srbije i...
– Vjerujemo Nacionalnom stožeru i epidemiolozima i poštujemo donesene odluke. Vjerujemo da će se epidemiološka situacija uskoro znatno popraviti što bi omogućilo eventualno ublažavanje mjera, naročito na otvorenim prostorima. Svi turistički djelatnici primjenjuju najviše standarde sigurnosti, a potvrda toga jest i da su, prema dostupnim informacijama, svi slučajevi zaraze stranih državljana bili uvezeni iz inozemstva.
Početak srpnja donio je čak polovicu turističkog prometa s početka srpnja prošle godine, možemo li očekivati i više od najavljenih 30-tak posto lanjskih rezultata?
– Prema broju noćenja u prva dva tjedna srpnja Hrvatska je premašila 55 posto prošlogodišnjih rezultata. To je gotovo dvostruko više od nekih predviđanja, očekivanja i daleko bolje od konkurencije. Svi podaci pokazuju kako je Hrvatska sigurna, ali i iznimno poželjna destinacija. Njemački autoklub ADAC objavio je da smo broj jedan inozemni izbor njemačkih automotorista, Gallup Institut objavio je kako je Hrvatska pretekla Italiju i najpoželjnija je destinacija Austrijanaca. Ipak, sve ovisi o epidemiološkoj situaciji, stoga je za uspjeh ključno ne ugroziti je.
Donedavno nam je dnevno stizalo oko 60.000 gostiju, a sada?
– U prva dva tjedna srpnja zabilježeno je više od 950.000 dolazaka i ostvareno više od 6,6 milijuna noćenja.
Nijemci su se još jednom iskazali, tek ih je desetak posto manje nego lani početkom srpnja. Kako objašnjavate tako dobre brojke baš iz te zemlje?
– Hrvatska je oduvijek omiljena destinacija Nijemaca, a ove godine imamo ključne prednosti u odnosu na konkurenciju – sigurnost, laku dostupnost te povoljnu epidemiološku situaciju na obali. Uz to Hrvatska je za Nijemce dominantna autodestinacija.
Kako stoji mediteranska konkurencija i može li hrvatski turizam iz ove pandemije izići kao mediteranski pobjednik?
– Hrvatska može i mora ove godine biti pobjednica Mediterana. Moramo biti pažljivi s mjerama, komunikacijom i profesionalnim ponašanjem svih turističkih djelatnika i u tom slučaju nema bojazni za pobjednički ishod ove, zaista posebne turističke godine. Mediteranska konkurencija poduzela je ozbiljne korake za spas turističkog sektora. Čak 11 država, uključujući Tursku i Grčku, donijelo je odluku o privremenom smanjenju PDV-a na turističke usluge. Mi smo i do sada imali najveću stopu PDV-a, a uz ove uvjete, iako smo najsigurnija turistička destinacija, i dalje smo znatno manje konkurentni. To će biti posebno ključno u procesu oporavka jer će turistički sektor konkurenata na raspolaganju imati više sredstava za ulaganje u podizanje kvalitete.
Sve je izglednije da ni 2021. neće biti normalna turistička godina, slažete li se?
– Teško je bilo što prognozirati. Vjerujemo da će pronalazak cjepiva pridonijeti smirivanju situacije i da će se epidemiološka situacija popraviti, a to će biti ključno za gospodarski oporavak, a samim time i za turističku sezonu. Teško je reći što će biti 2021., ali iz današnje perspektive slažem se da će trebati nekoliko godina za povratak na brojke koje smo ostvarivali prethodnih godina.
Zasad se event-industrija i noćni klubovi čine kao ponajveći gubitnici. Kako financijski stoje hotelske kuće?
– Kriza je utjecala na sve segmente gospodarstva, a turistički sektor najviše je pogođen. No, rezultati posljednjih nekoliko dana bude donekle optimizam, stoga ćemo o rezultatima moći govoriti na kraju sezone.
Hrvatska udruga turizma na tjednoj bazi šalje newslettere sa svim važnim informacijama, znači li to da niste zadovoljni komunikacijom nacionalne turističke organizacija prema potencijalnim turistima?
– HUT je prije sedam tjedana krenula s izdavanjem tjednog newslettera Croatia Tourism & Travel, kojem je cilj prenijeti točne i precizne informacije o situaciji u Hrvatskoj. Distribuira se na više od 800 adresa u Hrvatskoj i inozemstvu kako bi novinari i turistički djelatnici brzo i jednostavno došli do vrijednih informacija.
Samo zajedničkim naporima sektora, institucija i svih koji žive od turizma možemo nešto napraviti. HTZ je pokrenuo brojne promotivne kampanje na emitivnim tržištima, a mi smo se orijentirali na ovaj oblik informiranja, ali svima nam je cilj isti – pokazati da je Hrvatska poželjna i sigurna destinacija i najbolji izbor za odmor na Mediteranu.