U jednom našem jadranskom restoranu konobar je gostu na pitanje je li slobodan uzvratio više slikovito nego rječito, s: “E”. I mirno nastavio čistiti druge stolove. U drugom su gošću dočekali s osmijehom, ali kad je onako žedna i gladna progovorila, konobarica je razočarano konstatirala: “Znači, hrvatski.” Bez daljnjih pitanja ostavila je jelovnik i nastavila za nekim svojim, valjda prečim poslom. Domaći gosti koji su nekad bili na glasu kao najbolji potrošači očito više nisu “in”.
Nisu se domaćini proslavili ni u turističkoj agenciji, jednom od 1700 mjesta koje je 400 tajnih kupaca ljetos testiralo. Gostima su se obraćali s “ti”, a opći je dojam bio kako jedva čekaju da ih se riješe. Dakako, tijekom četveromjesečne akcije u kojoj su tajni gosti agencije Heraklea posjetili 950 hrvatskih hotela, kampova, turističkih zajednica, restorana, barova, noćnih klubova, kavana i slastičarnica te 750 wellness-centara, muzeja, vinarija, banaka, mjenjačnica, pošta... bilo je, dakako, i ugodnih iskustava, ali pokazalo se da je mnogima osmijeh još uvijek skup i da previše domaćina i dalje nije savladalo ni abecedu gostoljubivosti pa gosta na dolasku i dolasku i ne pozdrave.
Osmijeh skupa roba
Pritom, da stvar bude gora, naši su turistički radnici bili mrzovoljniji i neuljudniji nego godinu prije. Ljetos svaki peti uopće nije pozdravio gosta na dolasku, dok su u sezoni 2014. oni što su zanemarili tu osnovnu gestu lijepog ponašanja ipak bili oko četiri posto malobrojniji. Na odlasku je pozdrav svojim gostima pak uskratio čak svaki četvrti domaćin, opet malo više nego ljeti 2014. Osmijeh tajni gosti nisu vidjeli na licima čak 43 posto konobara, recepcionara, zaposlenih u turističkim zajednicama, mjenjačnicama itd. Godinu prije ozbiljnih je lica bilo manje.
Rijetki kažu: "Dođite nam opet!"
Ne čudi onda što je samo 18 posto domaćina svoje goste ispratilo ljubaznim riječima: "Dođite nam opet!" Istini za volju, nisu se su svugdje na obali jednako nedomaćinski ponašali. Najmanje su gafova napravili istarski turistički radnici, gdje su pozdrav i osmijeh standard ponašanja za njih više od 80 posto.
Na manje dobrom drugom i trećem mjestu smjenjuju se domaćini s Kvarnera i iz Dalmacije. Dalmatinci su tako svoje goste najrjeđe dočekivali s osmijehom. To se pokazalo slabom točkom i kvarnerskim domaćinima, koji su iznadprosječno često zaboravljali i pozdraviti gosta na odlasku. Najgori su, međutim, u kategoriji poziva na ponovni dolazak. To je propustilo čak 87 posto.
– Istina je da su rezultati nešto slabiji nego 2014., ali ipak samo za nijansu. Ovakvo istraživanje radimo od 2011. godine i kvaliteta koju jadranski gosti sada dobiju ipak je bitno viša. Istina, danas dvadesetak posto domaćina ne pozdravi gosta kad uđe u restoran, agenciju, mjenjačnicu ili slično, ali prije četiri-pet godina naše tajne kupce slučajeva nitko ne bi pozdravio u čak 60 posto slučajeva – komentira Sanja Gomuzak, direktorica agencije Hereklea.
>>Hrvatska 20 godina bila TOP turistička destinacija za Čehe. 2015. godine to se promijenilo
>>Prihodi od turizma u 2015. godini ostvarili rast od 7,6 posto
Sve odraz kulture, tj. nekulture.