Mogu li potrošači biti zaštićeniji kada se radi o odnosima s telekom-operatorima? Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti – HAKOM, koja je zadužena za ravnopravnu tržišnu utakmicu, samim tim i za prava potrošača, upravo je to i pokušala u novom prijedlogu pravilnika koji se na to odnosi.
Kako kažu, dio izmjena potaknut je usklađivanjem sa Zakonom o zaštiti potrošača, a dio je rezultat HAKOM-ovih analiza i nastojanja da se podrobnije uredi tržište elektroničkih komunikacijskih usluga. Tako je od petka u javnoj raspravi nacrt prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga, a rasprava se zatvara 10. lipnja. S obzirom na procese i procedure donošenja izmjena pravilnika, odredbe bi mogle stupiti na snagu ove jeseni, a neke tek 1. siječnja sljedeće godine.
Pogledajte video o novim odredbama:
Kraći rokovi i penali
Što bi se to moglo promijeniti za korisnike, a što za telekome? Najvažnije odredbe odnose se na povećanje transparentnosti i definiranje rokova, primjerice rok promjene tarife kod istog operatora po novom bi bio najviše tri dana, kao i prijenos ugovora s osobe na osobu. Rok za aktivaciju usluge smanjen je s najviše 45 na najviše 30 dana. Rok u kojem mora nastupiti privremeno isključenje na traženje korisnika je maksimalno tri radna dana.
Video - Kako napisati prigovor operatoru - HAKOM
Po novom, primjerice, telekomi će plaćati penale za otezanje s popravcima kvarova. Naime, kako se navodi u izmjenama pravilnika: Operatori su obvezni otkloniti kvar na terminalnoj opremi koja se nalazi u najmu korisnika, odnosno koja je ustupljena korisniku na korištenje u roku od pet dana od dana prijave kvara, a u roku od najviše tri dana od prijave obavijestiti korisnika o vremenu i načinu otklona kvara. Kada se radi o ostalim kvarovima koji su u području operatorove odgovornosti, operator ih mora otkloniti najkasnije u roku od 15 dana od dana prijave kvara, a u roku od najviše tri dana od prijave obavijestiti korisnika o vremenu i načinu otklona kvara. Ako operator ne otkloni kvar u navedenim rokovima, korisnik ima pravo na raskid ugovora bez plaćanja naknade zbog prijevremenog raskida ugovora, osim ako je kašnjenje u otklonu kvara uzrokovano krivnjom korisnika ili višom silom.
Ako operator nije otklonio kvar u rokovima, a krajnji korisnik nije iskoristio pravo na raskid ugovora, korisnik ima pravo na naknadu za nepravovremeni otklon kvara u iznosu od 240 kuna po danu za svaki započeti dan kašnjenja do dana otklona kvara. Iznos naknade obračunava se za najviše petnaest dana kašnjenja otklona kvara, što maksimalno iznosi 3600 kuna.
Ovaj dio pravilnika stupit će na snagu 1. siječnja sljedeće godine. Inače, cijena od 240 kuna po danu predstavlja isti iznos koji operator već danas plaća korisniku u slučaju kašnjenja u postupku promjene operatora, odnosno ako je korisnik prilikom promjene operatora ostao neopravdano dugo bez usluge. Ne treba smetnuti s uma i da je kašnjenje kod prijenosa broja penalizirano s 10 kuna po satu pa bi jedan dan iznosio upravo 240 kuna, objašnjavaju u HAKOM-u kako se došlo do iznosa od 240 kuna kazne za operatore.
Bez prisilne naplate
Korisnik, želi li dobiti novac zbog dugog čekanja, mora podnijeti prigovor na kakvoću usluge uz zahtjev za isplatu naknade. Ne postoji striktan rok u kojem naknada mora biti isplaćena, ali je propisano da se ona traži od operatora – službenim putem kao prigovor. U slučaju da korisnik ne uspije riješiti svoj prigovor i naknadu koju traži, može u sporu pred HAKOM-om zaštititi svoja prava, a odluke HAKOM-a obvezujuće su za operatore.
Bitan dio izmjena odnosi se i na to da, čim uložite prigovor, više nije moguće da se pokrene postupak prisilne naplate niti se ovrha može provesti dok traje čitav postupak spora. U slučaju negativnog ishoda spora za korisnika, operator može pokrenuti prisilnu naplatu tek nakon obavijesti korisniku i omogućavanja dodatnih osam dana za plaćanje duga.
napokon da se i tim manipulatorima stane na kraj.Sve obećavaju ništa ne izvršavaju.