Kuna ili euro, bahatim vozačima u Zagrebu to izgleda nije važno. Sustav za pisanje kazna koji nije radio zbog neusklađenosti s novom valutom, od kraja veljače ponovno je u funkciji, no to nije previše zabrinulo one koji nepropisno parkiraju na javnim površinama i pješačkim zonama oko Trga Dražena Petrovića. Prostori oko Cibone i dalje su besplatna parking-zona za najbahatije.
Kao i u vrijeme kada se kazne nisu mogle naplaćivati, svakodnevno je ondje desetak automobila parkiranih ispod podvožnjaka u Savskoj i kod Trga bana Jelačića te u Ulici Florijana Andrašeca. Svi imaju zagrebačke registarske oznake, a radi se uglavnom o onima koji svoja vozila ondje ostavljaju već mjesecima bez obzira na to što se desetak metara dalje nalaze dva povoljna parkirališta, govori nam Josip, zaposlenik jednog ureda u kompleksu Cibone koji je prije više od godinu dana krenuo u borbu protiv nekulturnog parkiranja, no bez većeg uspjeha.
- To je strašno. Svaki dan ih prijavljujem prometnim redarima, pauku, preko aplikacije šaljem prijave i policiji, no oni i dalje parkiraju na svojim mjestima. Čini mi se kao da ih nitko ne sankcionira iako je cijelo područje pokriveno kamerama pa sve što im govorim, lako mogu provjeriti. Misle li oni koji tako parkiraju da su bolji od drugih? I u čemu je razlika parkira li netko tako bezobrazno na Trgu Dražena Petrovića ili na Trgu bana Jelačića - ljutit je Josip. Za problem parkiranja oko Cibone znaju i u prometnom redarstvu, rekao nam je službenik na centrali kada smo nazvali da i mi prijavimo prijestupnike.
- Rješavamo taj problem, kamere ih snimaju, uredno pišemo kazne - objašnjava službenik s druge strane žice. Na pitanje kako to da uvijek isti, ako im se pišu kazne, neprestano parkiraju na istim mjestima kao da na njima imaju rezervacije, nije nam znao odgovoriti. Ni pauk ne pomaže jer se radi o širokom nogostupu i manje-više uvijek ostane 1,6 metara za prolaz pješaka pa pauk, prema propisima, ne mora izlaziti. Slično su nam objasnili i u pauk službi, a kada smo im rekli da takvi vozači znaju biti vrlo opasni kada vožnjom u rikverc napuštaju parking, osobito u Savskoj kod tramvajske stanice, rekli su nam da pozovemo policiju.
Za Cibonu nadležna II. postaja prometne policije u više je navrata sankcionirala prekršitelje, no ni ona nije imala uspjeha.
- Očigledno je da isključivo represivne mjere nisu dovoljne za trajno rješenje problematike, već je potrebno riješiti pitanje nedostatka parkirnih površina, u što bi se trebale uključiti stručne službe Gradskog ureda za obnovu i izgradnju koji upravlja površinama javne namjene te na njima uređuje promet - kažu u PU zagrebačkoj, a predlažu i postavljanje stupića čime bi se fizički onemogućio pristup vozilima.
U Gradskom uredu za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, pod čijom je ingerencijom i prometno redarstvo, kažu pak da sve dobro funkcionira otkako je sustav za pisanje kazna prilagođen euru. Sustav je potpuno u funkciji od 23. veljače i od tada je ispisano nešto manje od 5000 kazna. Koliko iznosi manjak u gradskoj kasi zbog toga što sustav nije radio gotovo dva mjeseca, odgovaraju pak da se to ne može smatrati gubitkom.
Nejasno vlasništvo
- Ne možemo govoriti o gubicima ni o prihodu jer se izrečene sankcije ne mogu promatrati kao planirani gradski prihod, tim više što građani imaju pravo ulagati prigovore i koristiti druge pravne lijekove - objasnili su. Pauk služba također ponovno radi, a ove je godine Zagrebparking, koji rukovodi paukom, zaključno s 14. ožujka izvršio 1735 premještaja vozila. Informacija da je gubitak koji je Grad imao zbog sustava neprilagođenog na euro nebitan, apsolutna je besmislica, kažu naši izvori upućeni u prometne teškoće grada.
- Radi se o priličnom iznosu. U Zagrebu oko 70 prometnih redara radi u tri smjene pa računajte koliko je to novca u gotovo dva mjeseca koliko sustav nije funkcionirao i pomnožite to s ovrhama koje sjedaju na račune onima koji kazne ne plaćaju. Prigovori građana koje spominju, usvajaju se vrlo rijetko - govori naš izvor koji je također dobro upućen u problem divljeg parkiranja oko Cibone. Za to, kaže, lijeka zasad nema:
- To bi prestalo da se područje oko Cibone proglasi pješačkom zonom, no zasad nema taj status. Zemljište na kojem je Cibona ima više desetaka vlasnika, imovinskopravni odnosi su vrlo zamršeni, a pauk ne može ulaziti na teren koji nije gradski. Oni koji tamo parkiraju vjerojatno to znaju pa se zato tako i ponašaju. Svašta se pokušalo, stavljani su i stupići, koje bi ti isti brzo iščupali. Jedini je lijek pregledati na kamerama tko ih čupa i takve dobro lupiti po džepu i ponovno ih postaviti jer drugo rješenje zasad ne vidim. •
Zašto se pojedinici bahato parkiraju gdje god požele? Pa jednostavan odgovor: Nema adekvatnih kazni. Pa neće tamo parkirati čovjek sa skromnih 600-700 eura i koji auto vrijedan 3000-4000 eura. Taj će parkirati i dva kilometra daleko samo da ne plati kaznu. A jo bi bilo pravednije da se naplaćuju kazne po procjenjenog vrijednosti vozila po godištu proizvodnje i to nakon što se to ustanovi. Pa tako npr. bahati koji dođe parkirati gdje god želi s svojim Mercedesom, BMW-om ili Audijem ili drugim skupljim vozilom, za bahato parkiranje dobiti će kaznu npr. 1000 eura. Gotovo da nema šanse da ćete na atraktivnopj lokaciji u gradu zateći u nepropisnom parkiranju automobil star 15-20 godina i da ga vozi osoba koja ima primanja do 600-700 eura. Tamo parkiraju samo luksuzne limuzine i SUV-ovi. Zat bi bilo pošteno da su kazne iste premda je djelo isto. Ovaj siromak će za kaznu dati trećinu plaće, a ovaj bogati taj iznos drži u malom džepiću a niti ne zna da ga ima. Samo pravodobna reakcija zaštitara, kom. redara ili policije i masna kazna rješava probleme bahatog parkiranja na atraktivnim lokaijama i izvan njih.