Zagreb se mora posvetiti razvoju i unapređenju tramvajskog prometa koji je okosnica javnog gradskog prijevoza, ukratko je smjernica koju Fakultet prometnih znanosti predlaže gradskoj upravi u najnovijoj studiji koja ne navodi metro kao opciju za prometno rješenje metropole. Dugoročni je cilj da se najmanje dvije trećine svih dnevnih putovanja u gradu obavlja javnim prijevozom. Kako bi se to postiglo, stručnjaci upozoravaju da treba ulagati novac u infrastrukturu u koju nije ulagano od 1980. godine.
40 kilometara tračnica
Spori tramvaji s prosječnom brzinom od 15 kilometara na sat, visoke cijene vožnji te njegova nepovezanost sa željeznicom glavne su zamjerke stručnjaka pa predlažu cjelokupan plan razvoja do 2041. godine.
– Tramvajska mreža na smjerovima sjever-jug vrlo je loša, posebno zapadno od Savske, istočno od Držićeve te u području podsljemenske zone. Loša je i usklađenost sa željeznicom. Velika okretišta Črnomerec, Dubec i Remiza nemaju usklađena stajališta tramvaja i vlaka – istaknuo je Ivan Dadić, voditelj projektne studije. Prema studiji potrebno je sagraditi četrdeset kilometara dvosmjernih tračnica na 14 linija u što treba uložiti otprilike 2,125 milijardi kuna. Procjena je da bi gradnja metra tračnice stajala 53.000 kuna pa bi se godišnje za provedbu plana trebalo izdvojiti po 185 milijuna.
Zastoji na cesti
– Razgranatijom tramvajskom mrežom i smanjenjem vremena putovanja povećala bi se atraktivnost i konkurentnost javnog prijevoza u odnosu na automobile pa bi vozači bili stimulirani da se njime više koriste – objasnio je Dadić. Usporedili su i vožnju tramvajem i automobilom te zaključili da su troškovi vožnje tramvajem šezdeset posto niži, ali i da trenutačno samo 11 posto građana može obavljati svoje poslove služeći se samo njime jer i stanuju i rade u blizini njegova stajališta. Budući da se otprilike 45 posto putovanja unutar grada odvija na udaljenosti do deset kilometara, a to je u zoni tramvaja, ulaganje u njegov razvoj posebno je opravdano.
U Zagrebu je trenutačno postavljeno 150 kilometara tramvajskih pruga od čega su 62 kilometra izdvojeno od ostalog prometa, a na 54 kilometra tramvajski promet odvija na cestovnoj mreži gdje se i stvaraju zastoji za 284 tramvaja. Osim pruga, u planu su i nove remize na Jakuševcu, Savskoj Opatovini i Blatu.
Pa javni prijevoz je spor. Za tu "brizinu" su krive lose tracnice i gomila gomila semafora.