Nedavno su novinske stupce crne kronike punile vijesti o mladom
kradljivcu koji je “posuđivao” Fiatove modele Uno. Najprije ga se
teretilo za krađu 14 automobila, da bi na kraju sam dvadesetogodišnjak
priznao čak 30 krađa, odnosno “posudbi” ovog modela vozila. Mladić je
odabirao baš “uniće” zbog vrlo jednostavnog ulaska u vozilo, a vozio bi
ih dok u njima ne bi nestalo goriva. No, osim ovih - pomalo i smiješnih
situacija - tijekom godine dana dogodi se velik broj otuđenja motornih
vozila.
Ono što je svakako za pohvalu, jest da iz godine u godinu opada broj
krađa. Tijekom 2008. prijavljena je krađa 1756 motornih vozila, dok je
njih 976 naknadno i pronađeno. Tako je ukupan broj krađa prema godini
dana ranije, kada je bilo 1846 otuđenja, pao za 90 vozila, odnosno 4,87
posto.
Porasla učinkovitost
Istodobno, možemo reći da je porasla učinkovitost policije, jer je lani
pronađeno 55,58% otuđenih vozila, dok je godinu dana ranije taj
rezultat bio 52,71%. Tijekom prvog mjeseca ove godine dogodila se 101
krađa, 10 manje nego u istom lanjskom razdoblju, dok ih je pronađeno
67, a lani ih je razriješeno 12 krađa manje.
Budući da se najveći broj krađa događa na zagrebačkom području, mnogi
bi pomislili kako je tu i najnesigurnije posjedovati metalnog ljubimca.
Najviše krađa u Zagrebu
No, treba imati na umu da je na tom području i najveća koncentracija
prijevoznih sredstava, a i najveća je naseljenost.
Istodobno ispada da je najsigurnije imati motorno vozilo na području
požeško-slavonske policijske uprave, gdje su lani prijavljene samo tri
krađe, od kojih su čak dvije uspješno riješene. Nadalje, tu je i
ličko-senjska PU sa 13 ukradenih vozila, od kojih je devet naknadno
pronađeno.
Opće je poznata stvar da se najviše kradu automobili njemačkog
Volkswagena. To je situacija koja je godinama nepromijenjena, a - kako
neslužbeno doznajemo - većinom se kradu auti starijih godišta.
Na VW otpada trećina krađa
Od ukupno evidentiranih 930 kaznenih djela u vezi s krađom putničkog
ili terenskog vozila tijekom 2008., vidljivo je da su i dalje
najtraženiji primjerci iz Volkswagenova proizvodnog programa. Tako je
lani ukradeno čak 302 VW-a, što je 32,47 posto svih krađa putničkog ili
terenskog programa.
Statistički podaci nisu sustavno najbolje obrađeni i pripremljeni, pa
su tako na drugoj poziciji sa 128 vozila, odnosno s udjelom 13,76
posto, modeli talijanskih proizvodača.
Slijedi 91 primjerak Opela, a
sedam primjeraka manje bilježe francuski proizvodači. Lani su otuđena
43 Audija, 45 vozila marke Zastava, Lada i dr., 42 Forda, 33 BMW-a, 31
Mercedes, 5 Porschea,... Nadalje, statistika bilježi i 14 ukradenih
terenskih vozila raznih marki i tipova te 112 ostalih vozila.
Kad lopov ne uspije
Osim samog čina otuđenja vozila, ima i slučajeva kada lopov u krađi ne uspije, ali na vozilima napravi materijalnu štetu. Stoga, ne ostavljajte vrednije predmete na vidljivu mjestu. Štetu mogu prouzročiti i nestručni lopovi koji uspiju ući u vozilo, ali ne i pokrenuti ga.
Sve više razriješenih krađa
Prema statističkim podacima o krađama i pronalascima motornih vozila, vidljivo je da se od devedesetih godina gotovo stalno smanjuje broj krađa motornih vozila. Tako je tijekom 2000. bilo 2529 prijavljenih krađa, dok lanjskih 1756 predstavlja pad veći od 30 posto. Iznimka je 2004., kada je nastao porast u odnosu prema godini ranije, a slična je situacija bila i tijekom 2007.. Prošlogodišnji postotak od 55,58 pronađenih automobila najbolji je u posljednjih devet godina, a najgora je bila 2002., kada je od 2151 otuđenog vozila pronađeno njih 993, odnosno 46,17%.