Većina nas zna promijeniti ulje i pokoji filtar, a mehaničaru idemo tek kada se dogodi veći kvar. Na kraju vi dobivate račun, mehaničar na nekom vama stranom jeziku objašnjava što se dogodilo i vi to prihvaćate zdravo za gotovo.
Naravno, ne radi se o tome da vas mehaničar pokušava prevariti, jednostavno niste razumjeli što se dogodilo i velike su šanse da vam se to opet dogoditi ako ne znate kako motor radi. Iako su još stari Grci eksperimentirali sa snagom pare, ustvari su motori s unutrašnjim izgaranjem izmišljeni prije parnog stroja, još u 16. stoljeću, no zbog nedovoljno razvijene tehnologije nisu bili pouzdani tako da su parni strojevi preuzeli dominaciju u 17. i 18. stoljeću. No u 19. stoljeću dolazi do promjene, stvara se pouzdan motor s unutrašnjim izgaranjem, a Nicolaus August Otto polaže temelje za moderne motore kakve danas poznajemo. Pa kako ne bi drugi puta imali upitnike iznad glave kada se auto „zakašlje“ na semaforu ili krene „trzati“ u vožnji, evo kratke liste stvari koje čine srce naših automobila i motocikala – motor s unutrašnjim izgaranjem.
Većina današnjih motora u osobnim automobilima su četverotaktni diesel ili benzinski motori s 3 ili 4 cilindara, dok sportski automobili, autobusi, kamioni i radni strojevi imaju i više. Motocikli pak imaju od jednog do četiri cilindra, ovisno o veličini. Kako bi si mogli jasnije predočiti sliku motora u radu, važno je znati dijelove motora.
Blok motora – ujedno i temelj motora. Većina je izrađeno od legure aluminija, ali rade se i od željeza. Uobičajen naziv je i blok cilindra zbog velikih rupa predviđenih za cilindre koje su najuočljivije. Što više cilindara ima automobil, to je veći blok motora, a najčešće je i snažniji motor. Uz prostor za cilindre, u blok motora su ugrađeni i prostori za prolaz rashladne tekućine i ulja koji su važni za rad motora. Blok motora je nepomičan dio, a u njega se ugrađuju pomični dijelovi. S obzirom na izradu i ulogu, blok motora je iznimno čvrst i vrlo vjerojatno će nadživjeti automobil bez ikakvih problema. Blok motora se montira na karter, tj. temeljnu ploču, koja služi i kao spremnik ulja koje podmazuje motor. Često ćete čuti starije, npr. naše djedove, da im curi ulje iz kartera, ako se radi o starijim automobilima. U modernim motorima, taj problem je praktički eliminiran.
Sustav ubrizgavanja goriva – kao što smo već napomenuli, potrebno je kroz ventile dovesti gorivo u komoru za izgaranje kako bi moglo doći do eksplozije. Danas imamo elektronički kontrolirano ubrizgavanje goriva ali do nedavno nije bilo tako. Za dovod goriva je bio zadužen rasplinjač, kojeg su naši mehaničari zvali ili Fergazer (od njemačkog Vergaser ako su se specijalizirali za njemačke aute) ili Karburator (od engleskog carburetor ako su se specijalizirati za engleske ili američke aute) i bio je jedan od boljki kod starijih automobila. Ubrzo ga je istisnulo elektroničko direktno ubrizgavanje koje danas imaju svi moderni automobili.
Ako imate imalo noviji automobil, motor vam gorivo dobiva na jedan od ova tri načina:
- središnje ubrizgavanje, najjednostavnija verzija u kojoj je brizgaljka postavljena na početku usisne grane. Unatoč svojoj jednostavnosti i niskim troškovima proizvodnje nije idealno rješenje jer se gorivo ne raspodjeljuje ravnomjerno po cilindrima.
- sustav pojedinačnog ubrizgavanja, koristi po jednu brizgaljku za svaki cilindar i učinkovitiji je od središnjeg ubrizgavanja jer se njime postiže pravilnija smjesa goriva i zraka
- sustav izravnog ubrizgavanja goriva, odlikuje se brizgaljkom smještenom u glavi motora te ubrizgava gorivo izravno u cilindar, tijekom kompresijskog takta. Ovakav je sustav najučinkovitiji i ekološki najpogodniji
Ubrizgavači goriva koji dovode gorivo u komoru za izgaranje imaju vrlo male izlaze za gorivo koji pod velikim pritiskom ubrizgavaju gorivo u cilindar u obliku maglice. Korištenjem lošeg goriva ti ubrizgavači se mogu začepiti ili oštetiti, što u konačnici s vremenom dovodi do nedovoljno ubrizganog goriva, previše ubrizganog goriva ili neujednačenu isporuku goriva. Kvalitetno gorivo osigurava kontinuiran ujednačen rad motora i spašava vas skupih popravaka sustava ubrizgavanja goriva.
Kako prepoznati nevolje s motorom?
Iako nećemo sami moći odrediti u čemu je točno problem, dobro je prepoznati neke osnovne simptome koje možemo povezati s radom motora.
Lampica „Check engine“ – ovo je najjednostavniji način da vidimo kako nešto nije u redu. Ako se upali lampica motora odmah potražite mehaničara kako ne bi došlo do većeg oštećenja. Postoji puno razloga zašto vam se lampica motora može upaliti, od zamjene senzora do pokvarenog katalizatora, ali nikako nemojte ignorirati činjenicu da vam automobil javlja kvar.
Motor proizvodi čudne zvukove – lupanje motora je jedan od znakova mehaničkog oštećenja dijelova motora, najčešće klipova ili jedne od osovina. Ako čujete nekarakteristične zvukove ili lupanja odvezite auto čim prije na servis, ili još bolje, odvucite ga kako bi smanjili mehanička oštećenja koja mogu biti skupa, pa i ne moguća za popraviti.
Motor radi nemirno – poslušajte kako se motor ponaša u vožnji u i praznom hodu na semaforu. Ukoliko radi ujednačeno nemate razloga za brigu, no ako osjećate kao da se muči, trese ili „zakašlje“ može značiti da imate problema sa svjećicama ili pritiskom goriva
Ispod auta se stvaraju mrlje ulja – ovdje se vrlo vjerojatno radi o mehaničkom oštećenju podnice motora i kao rezultat svega gubite ulje na nekom od spojeva ili kroz pukotinu. Ulje je vitalno za rad motora jer podmazuje sve sklopove tako bi potpuni gubitak ulja bio ravan katastrofi. Važno je popraviti sve spojeve gdje curi ulje i redovno provjeravati razinu ulja u motoru.
Osjećate neugodan miris unutar kabine – ako tijekom vožnje sa zatvorenim prozorima osjećate miris sagorijevanja benzina unutar kabine ili paljevine, moguće da je došlo do oštećenja motora ili ispušnog sustava
Trošite osjetno više goriva nego inače – ako držite isti režim vožnje, a uočili ste porast potrošnje goriva, možda imate problema s motorom i sustavom ubrizgavanja goriva. Ovo nećete uočiti u jednoj vožnji zato je potrebno pratiti uvjete u kojima vam se čini da više trošite i obavijestiti mehaničara. Osim što trošite više novaca na gorivo, u konačnici bi mogli imati i skup popravak zbog kvara.
Motor gubi snagu – ako postoji neki problem u samom motoru, u većini slučajeva ćete to osjetiti u vožnji kroz gubitak snage. Ako vam vozilo stane raditi na semaforu često, trese se pri višim brzinama i okretajima ili radi čudno uzbrdo, moguće da imate problem s motorom.
Dim koji izlazi kroz ispušni sustav – postoji više razloga zašto vam se dimi iz auspuha, a boja dima će vam najčešće otkriti o čemu se radi:
Crni gusti dim: ukazuje na nepotpuno sagorijevanju unutar motora zbog čega trošite više goriva. Mogući razlozi za to su oštećen sustav ubrizgavanja goriva, greška na senzorima goriva, oštećeni filtar goriva, začepljene brizgaljke, mehaničko oštećenje pokretnih dijelova motora ili bloka motora
Sivkasti dim: postoji više različitih razloga zašto sivi dim izlazi iz vašeg motora, mogući razlozi su problem s ventilima, pretjerana potrošnja ulja, problem s podmazivanjem motora.
Tamnoplavi dim: motor sagorijeva ulje jer ulje ulazi u komoru za izgaranje.
U svakom slučaju, motor je bitno održavati, a pri prvim znakovima neujednačenog rada, bitno je reagirati na vrijeme. Iako nećemo sami raditi popravke, ono na što možemo direktno utjecati je način na koji vozimo, redovan servis i pobrinuti se da točimo kvalitetno gorivo.
INA Class Plus goriva imaju dokazano povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem. Zahvaljujući posebnoj poboljšanoj formuli aditiva, Class Plus goriva uklanjaju naslage i dijelove vašeg motora štite od korozije. Manje naslaga može značiti manje problema s motorom uzrokovanih začepljenjem a zahvaljujući čišćem sustavu ubrizgavanja goriva, u motor dolazi optimalna količina goriva što osigurava stabilan rad.
Sadržaj omogućila INA