Bilo kuda – Kiki svuda – i tako već gotovo 90 godina! Obožavane Kraševe nougat kocke Saudijci cijene gotovo poput nafte, dok su zadarski maraschino, dugovječnog "kralja" svih likera, svojedobno štovali i Napoleon, kraljica Viktorija, Balzac i Hitchcock (a s njime 1912. i tonuli na Titanicu). Koliko god kriza mijenjala navike potrošača – i pokušavali ih promijeniti i sami trgovci uvođenjem sve više vlastitih robnih marki na policama, nekih brendova na kojima su odrastale generacije ne odričemo se ni danas. Tomu je najbolji primjer i Kaufland, koji se još nije uspio dogovoriti o daljnjoj suradnji s Podravkom, pa Vegetu i druge Podravkine proizvode "must have" nabavlja s treće strane. "Teta Vegeta" desetljećima, naime, osvaja svijet – kao "mala tajna velikih majstora kuhinje", koja je evoluirala i u raznim novim pakiranjima i varijantama, a uskoro će doživjeti i inačicu u pastama, potpuno novoj kategoriji na našim prostorima.
A tradicionalne hrvatske brendove ne volimo samo mi. Iako mnogi od njih danas dobivaju i neko drugo, modernije ruho (neki i zdravije recepture), odavno su se nametnuli i u ostatku regije gdje visoko kotiraju među najpopularnijim brendovima, ali i u svijetu. Kraševe halal napolitanke s početka priče (ona popularna zeleno-zlatna kockica), toliko su, naime, udomaćene na saudijskom tržištu, naravno s ekstra šećerom, da ih Saudijci smatraju nacionalnim brendom. Mikado čokolada s rižom Zvečeva 1964. prva je na svijetu spojila nespojivo – rižu i čokoladu! “Ova ili nikoja”, slavna je Šenoina rečenica koja se mogla čuti među starim Zagrepčanima kad su birali salamu, pisao je zagrebački književnik Zvonimir Milčec. A “ova” se odnosilo na Gavrilovićevu Zimsku ili, kako su je tada nazivali, Hrvatsku salamu, dok je ostalo, kažu u Gavriloviću, povijest. Gdje se sve prodaju i gdje sve izvoze neki hrvatski najpopularniji hrvatski brendovi, pitali smo neke od domaćih tvrtki...
Iz Kraša, iz kojega je danas teško pobrojati sve brendove koje nalazimo na policama, kažu kako su izvozno orijentirana tvrtka pa skoro svaki drugi euro prihoda od prodaje proizvoda dolazi s vanjskih tržišta.
VEZANI ČLANCI:
– Najveća su strana tržišta zemlje u okruženju, ali smo ponosni što se naši proizvodi mogu pronaći u više od 35 zemalja svijeta, na svim kontinentima. Bajadera je na stranim tržištima praktički simbol za Kraš, a najpopularnije su Napolitanke koje se količinski najviše izvoze na tržište SAD-a i Kanade. Popularni su i keksi Domaćica te Ki-Ki bomboni, a ako govorimo o zemljama u regiji, tu je svakako i Frondi. Dorina je prisutna na području zemalja u okruženju, cijele Europske unije, preko Sjeverne Amerike do Australije, a od prošle godine može se pronaći i u Nigeriji. Jedno od posebno jakih tržišta je upravo Saudijska Arabija, a naše Napolitanke tamo su prisutne od 1979. godine i poznate su kao Nougat Cubes, odnosno Nougat kocke – kažu iz Kraša. Dodaju kako je na razini Kraš Grupe u 2022. godini oko 17 tisuća tona proizvoda prodano u inozemstvo, najviše u susjednu Bosnu i Hercegovinu – više od 5 tisuća tona, ali i u prekomorske zemlje i to gotovo pet tisuća tona. U kontekstu cjelokupne proizvodnje, gotovo polovica ide u izvoz.
– Kraš kontinuirano i sustavno radi na širenju svojih izvoznih tržišta paralelno jačajući svoju poziciju i na postojećim inozemnim tržištima – zaključili su.
Čak i ako nije umotana u prepoznatljivu ambalažu, istraživanja su pokazala kako će i samo na osnovu oblika praline 90% potrošača znati da je u pitanju Bajadera, najpoznatiji brend Kraša, kojeg se godišnje proizvedu deseci milijuna komada. Ime je dobila po orijentalnoj plesačici Bajaderi, “satkanoj s užitkom”, kako joj tepaju. Domaćica je pak prije prije nekoliko godina dobila planetarno popularnog ambasadora – Ivana Rakitića, čiju je fotografiju Domaćice koju je podijelio s klupskim kolegama iz FC Barcelone, Neymarom i Pereirom, samo u prvom danu objavljivanja vidjelo više od pet milijuna ljudi na Facebooku te 700 tisuća Rakitićevih pratitelja na Instagramu i Twitteru.
– Zvijezda je sa svojim proizvodima prisutna na više od 20 inozemnih tržišta, a izvoz je jedan od ključnih fokusa kompanije u posljednjih nekoliko godina. Najveće uspjehe bilježimo u regiji, posebno u BiH i Sloveniji – kažu iz Zvijezde koja posluje u sastavu Fortenova grupe. U posljednjem razdoblju, dodaju, povećan je izvoz u zemlje EU – posebno u Italiju, gdje su Zvijezda ulja prepoznata zbog svojih visokih kriterija kvalitete. Također, proširena je suradnja sa vodećim inozemnim kompanijama iz domene proizvodnje čipsa i grickalica, pa se tako Zvijezdinim uljem koje se izvozi opskrbljuju vodeći europski proizvođači tih proizvoda, objašnjavaju te dodaju kako će i u sljedećem razdoblju Zvijezda nastaviti s poslovnom strategijom fokusiranom na rast inozemne prodaje i iskoracima na izvozna tržišta, kao i na povećanje konkurentnosti na domaćem tržištu. I – inovacijama.
Zvijezda je, naime, ovih dana predstavila novi kečap s "0% dodanog šećera, 50% manje kalorija i sigurnih 100% najdražeg okusa".
– U cijelom procesu najvažnije nam je bilo zadržati tradicionalan i dobro prepoznatljiv okus Zvijezda ketchupa zbog kojeg ga potrošači i biraju. Nakon više od godinu dana razvoja i svakodnevnog kušanja možemo ponosno reći da vjerujemo da smo pronašli pravi recept kojim će potrošači biti zadovoljni – rekla je brend menadžerica Lidija Đukić.
Kad je u pitanju ABC svježi krem sir, koji proizvodi Belje, još jedna Fortenovina perjanica, od kraja lanjske godine nalazi se i u vodećim trgovačkim lancima u Njemačkoj i Austriji. Brojni turisti koji iz Austrije i Njemačke svake godine dolaze na Jadran tražili su ga – i dobili.
– Belje je prepoznatljivo po sljedivosti proizvodnje Od polja do stola zahvaljujući kojoj kontroliramo kvalitetu proizvoda tijekom cijelog procesa proizvodnje. Jedan od najvažnijih izvoznih aduta Belja, ABC svježi krem sir, prisutan je na 20 tržišta na tri kontinenta. Neovisno o svim izazovima kroz koje smo prošli u zadnjih nekoliko godina i dalje izvozimo više od 50% ukupne proizvodnje ABC sira, a naš izvozni asortiman čine i baranjski kulen s paletom suhomesnatih trajnih proizvoda, među kojima je i linija premium proizvoda Crna slavonska te nekoliko linija Vina Belje s naglaskom na graševinu kao našu najznačajniju vinsku sortu. Trenutačno najviše izvozimo na tržišta Adria regije i u zapadnu Europu, a budući planovi rasta usmjereni su nam na nova EU tržišta te Bliski i Daleki istok u kojima vidimo veliki potencijal – rekli su iz Belja.
Jamnica svoje proizvode izvozi na 20-ak tržišta, od kojih su najznačajnija susjedna: Slovenija, BiH, Srbija i Mađarska.
– Na tržištu Slovenije naše Jana i Jamnica imaju jako dobre rezultate, odnosno nalaze se među tri najprodavanije vode, svaka u svojoj kategoriji. U Mađarskoj je Jana vodeća uvozna negazirana prirodna mineralna voda, a zanimljivo je da je kompanija Jamnica prije 15-ak godina s Janom s okusom voća ''otvorila'' kategoriju negaziranih voda s okusom koja na mađarskom tržištu nije ni postojala. I danas Jana s okusom voća na mađarskom tržištu ima značajan udio – kažu iz Jamnice.
Dobre rezultate Jamnica ima i na južnim tržištima regije (Sjeverna Makedonija, Kosovo, Crna Gora) te u Slovačkoj, a u posljednjih godinu-dvije najveći rast bilježi se na tržištima njemačkog govornog područja.
– Uz Janu kao najprepoznatljiviji izvozni brend, ponosni smo i na rezultate Jana ledenog čaja koji raste na izvoznim tržištima. Inače, udio izvoza u prometu Jamnice je oko 30% – rekli su iz Jamnice. I iz PIK-a Vrbovec hvale se dobrim rezultatima izvoza. Tvrde kako su njihova kvaliteta i inovativnost godinama prepoznati na brojnim stranim tržištima.
– U 2022. godini izvezli smo proizvode na ukupno 22 strana tržišta, dok je u kumulativu ove godine broj inozemnih tržišta povećan na 23. Ako taj podatak gledamo u kontekstu financijskog prometa, prema posljednjim podacima koje imamo, izvoz sudjeluje u ukupnoj prodaji kompanije s oko 17%.
Naše najveće izvozno tržište je Slovenija, gdje izvozimo svježe meso i mesne prerađevine. Zatim slijedi talijansko tržište, na koje još od 60-ih godina prošlog stoljeća izvozimo visokokvalitetno juneće meso te tradicionalna tržišta CEFTA-e (BiH, Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija), na koja većinom plasiramo naše mesne prerađevine – ističu iz PIK-a Vrbovec. Dodaju kako je, zahvaljujući provedbi HAACP-a, omogućen i izvoz proizvoda na najzahtjevnija tržišta Amerike i Kanade, a prošle godine, nakon što su ispunili iznimno stroge kriterije obrade i proizvodnje junećeg mesa, postali su prva hrvatska kompanija koja je svoje meso plasirala u Japan, i to za HoReCa kanal, odnosno za vrhunske japanske restorane.
– U sljedećem razdoblju očekujemo daljnje povećanje prometa i udjela izvoza u ukupnoj prodaji kompanije kroz rast prodaje na postojećim i razvoj novih tržišta, na čemu kontinuirano radimo – naglasili su iz te, još jedne Fortenovine kompanije.
Badel 1862 sa šibenskim Vinoplodom najveći je proizvođač jakih alkoholnih pića i vina u Adria regiji.
– Sa svojim proizvodima prisutni smo u više od 30 zemalja diljem svijeta, a udio izvoza u ukupnom prihodu iznosi 32% te čini vrlo važan segment poslovanja. Ključna izvozna tržišta su Njemačka, Austrija, Švicarska, Italija, kao i prekomorske zemlje USA, Kanada i Australija. Čak 65% ukupnog izvoza jakih alkoholnih pića iz Hrvatske čine proizvodi Badela 1862 – naglašavaju iz Badela te dodaju kako su u izvozu prisutni sa širokom paletom svojih vina, rakija i likera koji se kvalitetom mogu ravnopravno nositi s brojnom i jakom inozemnom konkurencijom. Ključni izvozni brendovi su im Stara šljivovica, Pelinkovac gorki i Pelinkovac Antique.
VEZANI ČLANCI:
– U izvozu bilježimo kontinuirani dvoznamenkasti rast, a u budućnosti namjeravamo dodatno jačati naše pozicije na izvoznim tržištima zbog čega uspostavljamo suradnje s najboljim lokalnim distributerima kao i vodećim maloprodajnim lancima. Za uspjeh na inozemnim tržištima vrlo je važan kontinuiran rad na promociji proizvoda, što uključuje i sudjelovanje na najvažnijim i najposjećenijim svjetskim sajmovima. Tako smo ovaj tjedan bili jedini hrvatski izlagač na prestižnom sajmu Duty Free & Travel Retail's Summit, održanom u Cannesu, dok sljedeći tjedan ponovno sudjelujemo na najvećem sajmu industrije alkoholnih pića Bar Convent Berlin na kojem redovito imamo zapažene nastupe – kazali su.
Zadarski Cromaris danas je, uz domaće, prisutan i na 16 inozemnih tržišta.
– U Italiji, najvećem svjetskom tržištu brancina i orade, Cromaris ostvaruje više od 50% prihoda od prodaje i drži 8% tržišnog udjela. Uz to je i vodeći brend svježe mediteranske ribe. Na drugim izvoznim tržištima, ponajprije u Austriji i Francuskoj, ostvaren je najveći rast prihoda – odgovaraju iz Cromarisa koji posluje u sastavu Adris grupe. Najvažniji Cromarisovi izvozni proizvodi su svježa orada i svježi brancin. U portfelju diferenciranih proizvoda, koji su u prvom polugodištu činili 35% prihoda, najveći rast i nadalje ostvaruju prerađeni proizvodi – pakirana i očišćena riba. Od inozemnih tržišta u prvom su polugodištu ove godine ostvarili 89% količinske prodaje i 89% prihoda od prodaje, kazali su iz te kompanije koja je ovih dana otvorila i svoju prvu trgovinu u Zagrebu, u Importanne Galleriji, gdje je ekskluzivno dostupan i Cromaris BIO asortiman svježe ribe, kao i Cromarisova inovacija u uzgoju – jadranski zubatac.
– Proizvodnjom od gotovo 13,5 tisuća tona bijele ribe Cromaris je predvodnik hrvatske marikulture i šesta kompanija u svijetu u uzgoju brancina i orade. Prepoznat je kao lider u svježini i vrhunskoj kvaliteti proizvoda te napose po inovacijama i održivom poslovanju. Uz to što kontinuirano radimo na širenju svoje prodajne mreže, vrlo nam je važno naše potrošače upoznati s vertikalnom integracijom lanca stvaranja vrijednosti – od vlastite recepture riblje hrane, mrjestilišta, uzgajališta i prerade do trgovine – kazao je tom prilikom predsjednik uprave Cromarisa Ivan Leko.
– Vegeta je svakako Podravkin, ali i jedan od najprepoznatljivijih hrvatskih brendova u svijetu – kažu nam pak iz koprivničkog prehrambenog diva te dodaju kako je Vegeta prisutna na svim kontinentima i neupitni broj 1 dehidrirani dodatak jelima u Europi.
– Zanimljivo, jedan je od lidera i na tržištu Australije. Kao što u kompaniji volimo reći, najvažniji faktor uspjeha Vegete zadovoljstvo je potrošača, jer oni su za Vegetu posebni gosti za stolom – ističu. Takav pristup Vegeta njeguje od samih početaka, a nastavlja i danas kroz osluškivanje prehrambenih potreba i preferencija suvremenih potrošača te ponudu rješenja koja su u skladu s najnovijim nutricionističkim trendovima, a u stopu je prate i dobro poznate Podravka juhe te proizvodi poput goveđeg gulaša, ajvara i asortimana žitarica za doručak, koji su redovito lideri u svojim kategorijama na gotovo svim tržištima.
– Podravka je u posljednjih nekoliko godina usvojila novi strateški pristup prema stranim tržištima, fokusirajući se sve više na zapadnu Europu, a posebno Njemačku i Austriju. Tako smo ove godine dogovorili i suradnju s Atlantic Grupom koja podrazumijeva da će Atlanticova distribucijska kompanija u Austriji osigurati podršku plasmanu Podravkinih proizvoda na tamošnjem tržištu. Istodobno, Podravka će putem svoje kompanije u SAD-u plasirati Atlanticove proizvode na tržište SAD-a. Zasada možemo vidjeti kako se takav oblik suradnje pokazuje kao odlično rješenje, postavljajući pozitivan primjer suradnje dviju uspješnih domaćih kompanija – kažu iz Podravke.
Iz Atlantic grupe pak kažu kako sva tržišta na kojima su prisutni tretiraju kao domaća tržišta, a jednako tako i svoje brendove, "među kojima je Cedevita jedan od onih koji su ne samo najšire prepoznati nego i sinonim za kategoriju, prije svega u regiji JI Europe, ali i izvan nje".
– S našom Cedevitom prisutni smo u desetak europskih zemalja te u Americi u tzv. etno kanalu prodaje – kazali su iz Atlantica.
Ovaj popularni vitaminski napitak na tržištu je već više od 50 godina. Povijest Cedevite započela je 1969. godine kada je razvijena prva vitaminska receptura prema smjernicama magistra farmacije Martina Stankovića. U svojim ranim danima bila je pakirana u staklene bočice, uz mjericu za doziranje, čime je na prvi pogled podsjećala na lijek, a prodavala se isključivo u ljekarnama. Unaprjeđenjem tehnologije proizvodnje i osluškivanjem potrošačkih potreba prerasla je u popularan proizvod široke potrošnje dostupan u trgovinama, a potom u HoReCa i OTG kanalu. Tradicija brenda njeguje se i za nadolazeće generacije. Uvode se inovacije, stalno istražuju novi okusi i modernizira određeni segment portfelja, a pritom se zadržava duh i srž brenda koji postoji od početka.
VIDEO Testiranje brzih blagajni
Ne postoji bolja majoneza od zvijezde. Probao sam ih stotinjak i ni jedna nije ni blizu