Početkom 2018. na zagrebačkim ulicama mogao bi se naći prvi tramvaj koji će biti opremljen senzorima i umjetnom inteligencijom. Zadatak mu je da poput robota-pomagača asistira vozaču u sprečavanju sudara. Projekt SafeTRAM rezultat je suradnje Končar Instituta za elektrotehniku i Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER) te predstavlja vrh vala projekata koje zagrebački fakultet ugovara s različitim tvrtkama na putu da stvori europski R&D centar za robotiku i mjesto začetka neke buduće hrvatske robotske industrije.
FER i Dok-Ing
FER tako pregovara i s Dok-Ingom, čiji je električni automobil XD kupio prije četiri godine, jer želi razvijati sustave za autonomna vozila. O suradnji s fakultetom razgovara i Gideon Brothers, robotički startup koji je pokrenuo Matija Kopić. Ivan Petrović, predstojnik Zavoda za automatiku i računalno inženjerstvo FER-a te voditelj projekta Centra izvrsnosti za autonomne i kooperativne robotske sisteme (ACROSS), kaže da neke od tih projekata zapravo vode tvrtke iz industrije, dok im oni nude podršku kao istraživački partneri.
– Neovisno o modelu suradnje želja nam je potaknuti više projekata s industrijom jer je i cilj budućeg ACROSS-a da stvori istraživačku i stručnu bazu za razvoj hrvatske robotske industrije za što ima interesa, ali nedostaje ta kritična jezgra – kaže Petrović.
Projekt robotičkog centra ACROSS-a jedini je iz Hrvatske koji je ušao u uži izbor za budućih deset centara znanstvene izvrsnosti na razini EU. Ukupno je bilo prijavljeno njih 208, a sada se nalazi među 30 projekata koji bi iduće godine trebali predstaviti poslovni plan svog rada. Na temelju toga Unija će ocijeniti kojih će deset centara podržati te im dodijeliti po 15 milijuna eura za operativne troškove u idućih sedam godina.
– Računamo da bi novi centar zapošljavao 50 do 60 stručnjaka za robotiku, od kojih će dvadeset posto biti iz inozemstva – kaže Petrović. FER već sad ima približno toliki broj stručnjaka za robotiku koji su poprilično aktivni u stručnoj zajednici.
Najbrži algoritmi
Asistent s fakulteta Ivan Marković objašnjava da se to vidi i iz indeksa The KITTI Vision Benchmark Suite. Prema tom indeksu, na zagrebačkom fakultetu razvijena su tri od deset najbržih algoritama na svijetu za vizualno prepoznavanje prostora: SOFT, SOFT2 i LG-SLAM. Upravo će takva znanstvena postignuća biti od velike koristi u realizaciji projekta SafeTRAM, koji je Končarovu institutu donio 13,3 milijuna kuna iz fondova EU, a FER-u 5,6 milijuna kuna. Zlatka Tečec Ribarić, voditeljica projekta SafeTRAM u Končar Institutu za elektrotehniku, kaže da će ovaj projekt trajati do kolovoza 2020. te da sada završavaju prvu od tri njegove faze. Navodi da si je Unija postavila ambiciozan cilj da do 2020. prepolovi broj stradalih u prometu, a dugoročno da ih svede na nulu. To se, među inim, planira postići razvojem i primjenom potpuno autonomnih vozila. Dodaje da s FER-om rade i na projektu inteligentnog prsluka koji će komunicirati s robotima koji rade u velikim automatiziranim skladištima. Vjekoslav Majetić, predsjednik uprave Dok-inga, kaže: “FER je od nas kupio prvi hrvatski električni automobil XD, a mi smo im isporučili platformu na kojoj rade mnogo istraživanja upravo u području autonomne vožnje”.
od 2018 godine tramvaj ce biti najinteligentniji stanovnik Zagreba.