Ljetne gume mi na kiši ne drže najbolje, a rano je još za zimske... Tako ovih dana razmišljaju mnogi vozači, no - razmišljaju pogrešno. I to ne (samo) zbog kiše jer ljetne bi gume, generalno gledajući, zbog dizajna svojeg gaznog sloja trebale dobro ‘tjerati vodu’.
Naravno, ovisi o samoj gumi jer neke na mokroj podlozi daju svoj maksimum, a druge upravo tu padaju. Osim nestabilog vremena, listopad karakteriziraju i velike temperaturne razlike. Jutarnja je temperatura ispod 10 stupnjeva, dnevna često iznad 25 Celzija. Asfalt više nije vruć, ali na kolnicima je sve više otpalog lišća, kiše su češće, pojavljuje se jutarnja rosulja, a krajem mjeseca ponegdje bude i mraza.
- Sve to utječe na sam sastav gume, tlak i tvrdoću i performanse. Ljetne gume imaju tvrđu smjesu s plićim gaznim slojem i kao takve slabije se prilagođavaju nadolazećim zimskim uvjetima na cesti - pojasnio je Željko Kalečak, vlasnik i direktor tvrtke Vulkal, te naglašava:
- Problem je što ljudi i dalje smatraju da se zimske gume trebaju montirati 15. studenog, no od tog datuma nadalje zimska oprema je obvezna te gume već moraju biti postavljene na vozilo.
Dodatna je prednost zamjene pneumatika tijekom listopada i manja gužva u vulkankizerskim radionicama. Naime, na početku svake sezone svjedočimo redovima vozača koji čekaju na zamjenu guma. Kako doznajemo u Vulkalu, vozači im već dolaze zbog zamjene ljetnih guma zimskima, ali velikih gužvi još nema i ugradnja se obavi unutar 15-ak minuta. Raniji odlazak vulkanizeru savjetuje se i onima koji trebaju nove gume jer bismo se ubrzo mogli suočiti s nestašicom.
- Na tržištu se trenutačno nalazi nikad manja količina guma, ponajprije zbog manjka sirovine i privremene obustave poslovanja pojedinih tvornica u tijeku pandemije te zbog značajno povećanog interesa za europske brendove (slijedom otežanog i skupog transporta iz Kine te posljedično smanjenja kineske konkurencije). Lako se može dogoditi da će guma u sredini ili krajem sezone nedostajati - kaže Ž. Kalečak.
Napominje da trgovci i vulkanizeri gume za narednu sezonu naručuju u prethodnoj.
- Pandemija je značajno utjecala i na proizvodnju guma te uzrokovala milijunski manjak u određenim dimenzijama koji se kompenzira količinama proizvedenim u prethodnim godinama. No, unatoč tome, zahvaljujući odličnoj organizaciji, ovog su trenutka naša skladišta popunjena s 30% pneumatika proizvedenih tijekom 2021. te 70% guma proizvedenih u 2020. godini - kaže.
No, cijene nisu ostale iste. Ove godine zabilježen je periodičan porast cijena pneumatika.
- Zbog cjelokupne situacije na tržištu i povećanja cijena u gotovo svim gospodarskim sektorima, prvo povećanje imali smo početkom godine, u siječnju, nakon kojeg je uslijedilo ono u ožujku te nedavno, ono u listopadu. Cijene guma od lani su rasle za 10-15 posto, a ako ne dođe do normalizacije tržišta, možemo očekivati i daljnji rast - upozorava Željko Kalečak.
>> VIDEO Vozači Ubera u štrajku: 'Tražimo svoje novce koje nam duguju'
Mozete vi dizati cijene do u nebo, no vidjet cete koliko ce vam potencijalnih kupaca otici po gume u SLO, MADJ, BiH i SRB.