MUKE PO GORIVU

Isplati li se još uvijek nabavka vozila na plin?

CVH
Foto: Envato Elements
1/2
11.11.2022.
u 14:30

Ugradnja plina ne utječe samo na potrošnju automobila već i na ekologiju

Tjedno iščekivanje novih cijena goriva i redovi na benzinskim postajama ponedjeljkom postali su svakodnevica mnogih vozača. Dok čekamo što će budućnost donijeti po pitanju cijena goriva i prodaje vozila na fosilna goriva, kada će se dogoditi potpuna elektrifikacija voznog parka i hoće li se ona uopće dogoditi, razvijene zemlje sve više pažnje pridaju smanjenju štetnih emisija nastalih u prometu. To se prije svega odnosi na zabranu vožnje automobilima na fosilna goriva u urbanim zonama gradova, pa čak i u cijelim gradovima, a kupovina električnih i hibridnih vozila se stimulira novčanim potporama.

Iako su električna vozila budućnost, njihova visoka cijena, relativno mala autonomija u odnosu na ono što smo navikli te sporo punjenje baterija i nerazvijena infrastruktura punionica, još uvijek odbijaju veliki broj vozača. Stoga je plin alternativno gorivo koje može zadovoljiti ekološke standarde i zato se može smatrati dobrim prijelaznim rješenjem.

Kada govorimo o plinu najčešće mislimo na UNP - ukapljenom naftnom plinu ili engl. (LPG – liquefied petroleum gas). Radi se o smjesi ukapljenih ugljikovodika (propana i butana) dobivenih preradom nafte ili frakcijskim izdvajanjem iz zemnog plina. Stoga ako vidite oznaku ili kraticu LPG ili UNP znajte da se radi o istoj stvari, a također se može označavati i s autoplin ili rjeđe propan-butan.

Autoplin je već dugo prisutan kao pogonsko gorivo u Hrvatskoj, međutim procvat je doživio u zadnjih 15-ak godina. Trenutačno je na hrvatskim cestama više od 60.000 vozila na plin u prometu. Ugradnja autoplina ima višestruke prednosti, a jedan od najvažnijih razloga za vozače je ušteda

Međutim, mnogi vozači i danas nisu sigurni je li vozilo za plin isplativije u odnosu na druga goriva ili se boje ugradnje plina zbog nekih urbanih mitova. Kako god, donosimo vam odgovore na neka od najčešćih pitanja s kojima se potencijalni kupci vozila na plin susreću.

Koje vozilo može za svoj pogon koristiti plin (UNP)?
Rabljeno ili novo vozilo s pogonom na benzin koje je tvornički ili naknadno pregrađeno da može koristiti plin (UNP) pored osnovnog goriva (benzina). Razlika u izvedbi i načinu funkcioniranja plinske instalacije kod navedenih vozila ne postoji, u većini slučajeva gorivo za rad motora automatski se prebacuje s benzina na plin, a postoji i mogućnost da vozač može sam odabrati pritiskom na prekidač smješten u kabini želi li koristiti benzin ili plin.

Koliko su sigurna vozila s pogonom na plin u prometnoj nesreći (UNP)?
Ugradnja plinske instlacije u Hrvatskoj treba biti obavljena od strane ovlaštene servisne radionice te su u vozilo ugrađuju homologirani i ispitani uređaji i oprema.

Ispitivanja i crash testovi takvih vozila pokazali su da ne postoji veći rizik od zapaljenja nego što je to na vozilma pogonjenih isključivo benzinom. Sustav plinske instalacije ima čitav niz sigurnosnih elemenata koja smanjuju rizik od istjecanja plina, a time i zapaljenja te eksplozije.

Veća opasnost od eksplozije postoji samo ako se vozilo nalazi u zatvorenoj prostoriji, bez ventilacije gdje bi eventualno propuštanje plina moglo postići eksplozivnu smjesu sa zrakom.

Koliko je veća potrošnja plina u odnosno na benzinsko gorivo?
Potrošnja plina je približno 10-20% veća nego li kod benzina. Razlika u potrošnji nastaje u energetskoj razlici medija, smjesi plina i uvjetima upotrebe.

Foto: CVH

Koji dokumente uz važeću prometnu dozvolu mora imati vlasnik vozila na plin?
Vlasnik vozila pored važeće prometne dozvole mora posjedovati i važeće Uvjerenje i Certifikat za ugradnju uređaja i spremnika u motorno vozilo na pogon plinom u kojoj su evidentirani uređaji i spremnik plina ugrađeni u vozilo.

Da li se pored redovnog servisa vozila, mora servisirati i plinska instalacija i uređaji?
Da, u skladu s preporukama koje daje proizvođač ili serviser plinske instalacije i uređaja.
*Preporuke se kreću uglavnom jednom godišnje ili nakon prijeđenih 10 000 do 20 000 km. Vezano za servisiranje plinske instalacije i rada motora na plin trebate ići isključivo specijaliziranom i ovlaštenom servisu.

Koji je interval izmjene pročistača plina niskog i visokog tlaka?
Poštovati upute proizvođača plinskog uređaja ili servisera plinske instalacije.
* Preporuke se kreću uglavnom jednom jednom godišnje ili nakon prijeđenih 10 000 do 20 000 km.

Koji je rok važenja spremnika plina?
Vijek trajanja spremnika može biti maksimalno 20 godina od dana prvog atesta (dana proizvodnje utisnutog na spremnik). Spremnik koji je star 10 i više godina podliježe tlačnoj probi (periodičnom pregledu). Nakon obavljenog periodičnog pregleda, u ovlaštenoj servisnoj radionici koja se bavi i ugradnjom plinske instalacije u vozila, potrebno je u stanici za tehnički pregled pokrenuti postupak odobravanja te se izmjena evidentira u dokumente o ugrađenoj plinskoj instalaciji. Za spremnik koji zadovolji na ispitivanju, vijek trajanja produžuje se za narednih 5 godina.

U kojemu slučaju je potrebno zamijeniti spremnik plina prije isteka 20 godina?
Ako su vidljivi tragovi oštećenja i strukturne korozije potrebno je odmah zamijeniti novim bez obzira na godinu proizvodnje ili ukoliko ne zadovolji na periodičnom pregledu.

Da li kod promjene vlasništva potrebno promijeniti Uvjerenje i Certifikat?
Ne, Uvjerenje i Certifikate se ne vežu na vlasnika već na broj šasije vozila.

Da li se u sklopu tehničkog pregleda obavlja EKO-TEST za vozila s plinom?
Ne. Vozila s pogonom na plin ne podliježu obavljanju EKO-TESTA u sklopu tehničkog pregleda.

Koji su dodatni troškovi na registraciji vozila s ugrađenom plinskom instalacijom?
Dodatni trošak kod produženja registracije je dodatak od 550kn na osnovnu naknadu za cestarinu za M1 kategoriju utvrđen prema važećemu Pravilniku o visini godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila.

Sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije