Test je bio jednostavan, krenuli smo u zagrebačkoj gradskoj špici u 7.30 sati kroz gradsko središte zelenim valom automobilom i električnim biciklom - od Gornje Kustošije do Sloboštine u Novom Zagrebu. U drugom smjeru napravili smo istu stvar krenuvši iz Sloboštine u 17 sati. I usprkos tome što je prošli četvrtak u Zagrebu bila manja prometna gužva nego inače - zbog toga što su mnogi spojili neradne dane, što je više na ruku išlo vozačima automobila - u oba smo smjera brže stigli električnim biciklom.
Autom smo ujutro putovali 38 minuta, a e-biciklom 33 minute, dok nam je popodne automobilom trebalo 36, a biciklom 35 minuta. Uz napomenu da se na biciklu nismo oznojili ni na putu na posao (što je velika prednost e-bicikala u odnosu na klasične), ali ni u drugom smjeru kada smo imali i krajnji uspon od 2,5 km Kustošijanskom ulicom.
Najveća prednost biciklista jest, dakako, mogućnost zaobilaženja kolone i brza promjena rute u slučaju zastoja. Tamo gdje ima biciklističkih staza to je sve idealno, primjerice, vožnja zelenim valom ili od Lisinskog pa do Novog Zagreba koji je vrlo dobro pokriven. Ali, daleko da je Zagreb idealan grad za bicikliste jer u nekim dijelovima grada biciklističkih staza naprosto nema pa su biciklisti osuđeni na vožnju nogostupom (na kojem su oni prijetnja pješacima) ili vožnju cestom ili tramvajskom prugom (često vrlo opasno). Primjerice, Ilicom od Vrapča do Črnomerca izbor je uski nogostup ili cesta kojom jure automobili.
Daleko je to od biciklističkog komfora u nizozemskim gradovima ili, primjerice, Kopenhagena koji je premrežen stazama, a vozači automobila paze na tisuće biciklista. Zbog većih prosječnih brzina e-bicikala svakako preporučujemo vožnju sa zaštitnom kacigom, iako zakonski nije obvezna za vozače starije od 16 godina.
Na dva smo se kotača vozili vrhunskim električnim pedelec biciklom (potpora elektromotora pri pedaliranju) Husqvarna GT4 koji je kompletno opremljen premium Shimano opremom, od elektromotora Steps E7000 od 250 W i ograničenjem na 25 km/h (zakonski bez registracije), ali i s okretnim momentom od 60 Nm uz 3 nivoa asistencije - eco, trail i boost – pri čemu se u “boostu“ osjeti zaista velika potpora. Uz bateriju od 504 Wh autonomija iznosi oko 50 km. U eco modu gdje je asistencija manja, ali sasvim dovoljna za vožnju ravnicom može se s jednim punjenjem voziti više od 100 kilometara. Srednji nivo trail zlatna je sredina za svakodnevno pedaliranje bez velikog napora. Modovi vožnje mijenjaju se jednostavno i brzo, doslovno u sekundi, baš kao i 11 stupnjeva prijenosa brzina (elektronički Shimano Deore XT Di2 stražnji mjenjač), a sve se prati na preglednom displeju.
Pogledajte i video testa:
Radi se o trekking e-biciklu koji je prilagođen svakodnevnoj upotrebi u gradu, kao i za ture s prtljagom na neravnom terenu. Dakle, pravi allround bicikl (22,8 kg mase), koji je izrazito komforan u gradskoj vožnji u kojoj mu rubnjaci ne stvaraju probleme, ali je i vrlo čvrst i stabilan (masivna alu rama i 27,5” Schwalbe Super moto X gume). Primjerice, pri spuštanju niz Zelenu magistralu jurili smo 55 km/h i osjećali se stabilno kao na motociklu.
Električni bicikli sve su popularniji, ali još uvijek su većini nepoznanica. U gradu smo s Husqvarna GT4 bili prava atrakcija, mnogi su nas znatiželjno gledali i interesirali se. Najznatiželjniji su bili vozači konvencionalnih bicikala, pogotovo oni koji nikad nisu probali električni bicikl, a za naš testni bicikl se zanimao i bivši ministar zdravstva.
Reakcije su bile odlične, gotovo svi su oduševljeni, a onda su pitali za cijenu. 28.490 kuna. Većini se čini puno, jako puno.
Treba odmah reći da se radi o vrhunskom električnom biciklu s premium opremom. Kompletna oprema bicikla, od baterije, elektromotora, pogona, kočnica, mjenjača i drugih dijelova je sam vrh Shimanove ponude, dok su sama aluminijska rama te poluge pedala, upravljač, sjedalo, drške te sami "know-how" inženjera Husqvarne. Mnogi su nas pitali, pa otkud proizvođač najpoznatiji po vrhunskim kosilicama i pilama u biciklističkim vodama?
Švedski gigant Husqvarna najpoznatiji po proizvodima za šumu i vrt, bicikle je počeo raditi još 1896. i dugo ih je radila za švedsku vojsku, a poznatiji su bili po proizvodnji motocikala. Motociklistički odjel je 2007. preuzeo njemački BMW a od njega 2013. austrijski proizvođač motocikala i bicikala KTM. Austrijanci su angažirali bivšu vlasnicu njemačkog proizvođača Winora i HaiBike bicikala s velikim iskustvom u proizvodnji e-bicikala Susane Puello te uz tim vrhunskih inženjera, dizajnera i razvojnog osoblja, mahom iz HaiBike-a, predstavlja prvu paletu modela za 2018. godinu.
Strategija tvrtke je da rade vrhunske bicikle i u početku su ih odlučili ponuditi samo na tržištima njemačkog govornog područja, ali hrvatski zastupnik Husqvarna "šuma i vrt" programa tvrtka Drezga, koji su godinama sponzori MTB biciklističkih utrka u Hrvatskoj, ponudili su ih i u Hrvatskoj, kao zasad jedinoj državi izvan njemačkog govornog područja.
Husqvarna u Hrvatskoj nudi isključivo e-bicikle, a u ponudi su 6 kategorija - od bicikala za downhill, enduro staze, svestranih brdskih bicikala, cross country modela pa do trekking bicikala (naš pokusni GT4) te gradskih bicikala. Cijene kreću od 21.990 kuna za početni gradski Grand City model GC2.
Bez dozvole i registracije s blokadom na 25 km/h
Električni bicikli sve su popularniji, a dokaz tome je i veliki interes za nedavne poticaje za električna vozila u sklopu kojih se moglo dobiti do 5000 kuna za kupnju bicikla na struju, odnosno do 40% cijene. Ti poticaji su izazvali i lavinu kritika, kako vozača auta koji ne vide smisao potpora za električne bicikle (za razliku od el. auta), ali i samih biciklista koji ne priznaju bicikliranje uz pomoć “motora”. Po nama su ti poticaji odlična stvar jer električni bicikli su nemjerljivo jeftiniji od električnih auta i više ih si građana može priuštiti, a ako određeni broj ljudi koji na posao putuje običnim automobilom odluči za električni bicikl i ekologija je na dobitku. Dakako, tu je i zdravlje putem rekreacije jer električni pedelec bicikli daju samo potporu pa je potrebno i koristiti vlastitu energiju.
To je zapravo njihova prednost u odnosu na klasične bicikle jer se od kuće do posla nećete oznojiti, a ako se na putu još morate popeti na uzbrdicu, električni bicikl će vam biti spasonosno rješenje. Znaju to svi biciklisti u Rijeci ili Šibeniku, ali i Zagrebu. Prema zakonu, električni bicikl spada u kategoriju “običnih” bicikala te se ne treba registrirati niti za njega treba vozačka dozvola ako ima elektromotor do najveće trajne snage 0,25 kW koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h. Za njih vrijede klasična prometna pravila kao kod “običnih” bicikala – dužni su se kretati biciklističkim trakom ili biciklističkom stazom, a gdje one nisu izgrađene, dužni su se kretati uz krajnji desni rub ceste. Postoje dvije vrste e-bicikala, pedelec bicikli koji elektromotor kao potporu uz pedaliranje i tzv. e-bike bicikli, čiji se motor pokreće na ručici gasa, neovisno o tome da li se pedale okreću ili ne (kao kod skutera).
Obje vrste mogu imati i snažnije motore od 250W i ostvarivati brzine veće od 25 km/h, ali tada je za njih potrebna registracija, osiguranje i vozačka dozvola.
Za tu lovu kupim si rađe nekog polovnog dizelaša i u njemu drapljem neku tetu u šumi nego se vozikati s tom igračkom po Zagrebu..