AUTOSTYLE

U autoindustriji su sve traženiji dobri kipari

Foto: Škoda
1/6
22.09.2022.
u 10:12

U automobilskom dizajnu spajaju se tehničke discipline i umjetnost pa su sve traženiji kipari koji od gline izrađuju makete budućih vozila u punoj veličini. Nakon što je njihov posao gotov, izgled auta ostaje tajna još dvije godine

Tijekom predstavljanja novog automobila njegov proizvođač javnosti obično predstavi samo jednog, glavnog dizajnera. No, iza tog najvećeg imena brojne su skrivene figure, umjetnici. Među njima su i kipari automobila, jedna od umjetničkih disciplina ukomponirana u razvoj novih automobila. Dobrodošli u svijet izrade fizičkih modela, kažu u Škodi, čiji je Dizajnerski centar Česana među najbolje čuvanim, najtajnijim radnim mjestima ovog češkog proizvođača, gdje je digitalno modeliranje izravno povezano s izgradnjom fizičkih modela. To je u biti spoj tehničkih disciplina i umjetnosti.

– Mnogi članovi našeg tima studirali su umjetnost ili imaju druga umjetnička iskustva – potvrđuje Martin Bogner, voditelj EDM-a, Škodina odjela koji zapošljava dizajnere koji pripremaju digitalne i fizičke modele.

U Česani se stvaraju modeli budućih automobila ili koncepti za izložbe. U slučaju masovno proizvedenih modela, auti se ovdje stvaraju godinama prije nego što se prvi put pojave u javnosti. Nakon što je posao modelara na određenom automobilu gotov, rezultat ostaje tajna još otprilike dvije godine. Proizvođači automobila tradicionalne glinene modele koriste za postupno razvijanje izgleda vozila. No, danas su ovi glineni modeli oplemenjeni umetnutim dijelovima, odnosno posebno izrađenim komponentama koje izgledom približavaju modele pravom automobilu. Interijeri su razvijeni na sličan način, s još većom količinom umetnutih dijelova.

– Fizički modeli još su nam uvijek iznimno važni. Dodir ljudske ruke u ovom je slučaju nezamjenjiv. Modele koristimo za fino podešavanje detalja koji bi mogli izmaknuti našoj pozornosti u digitalnom okruženju – objašnjava M. Bogner.

Izradu fizičkih modela u Škodi vodi Vlastimil Pažout koji nadzire aktivnosti tri studija: eksterijer, interijer i komponente.

– Kad radimo na konceptima za sajmove automobila i za buduće serijske automobile, sve radimo u omjeru 1:1 jer se neki detalji možda neće isticati u manjem omjeru – objašnjava V. Pažout.

Osnova konstrukcije modela je čelični okvir s komadima pjene, a na ovaj se kostur nanosi sloj gline. Glina se zagrijava na 50-60 °C u posebnoj peći kako bi postala podatna i laka za vezivanje. Nakon hlađenja na sobnu temperaturu, stvrdnjava se. Modeli se ne izrađuju isključivo od gline jer je teška i skupa, a mogla bi i puknuti ili se odvojiti u komadima.

– Nakon nanošenja temeljnog sloja, stroj izrezuje glinu u osnovni oblik koji su pripremili digitalni modelari u suradnji s dizajnerima – kaže V. Pažout. Nakon što je struktura dobila osnovne obrise, modelari – koristeći strugala, noževe, lopatice i druge alate – fino podešavaju izvorne linije. Rezultat njihova rada zatim se skenira i pretvara u 3D model s kojim se može dalje raditi. Za svaki se automobil stvara nekoliko alternativnih dizajna, a jedan se od njih bira za konačni.

– Maketari su umjetnici i majstori svog zanata. Oni skiciraju u glini, primjenjujući svoje umjetničko umijeće i iskustvo. Moraju biti potpuno usklađeni s dizajnerom – kaže Vlastimil Pažout.

Studio za komponente priprema razne dijelove kako bi makete izgledale kao pravi auti. Na eksterijeru, to uključuje rešetke hladnjaka, prednja svjetla, felge...

– Za interijer se morate pozabaviti teksturom mnogih površina. Primjerice, lamele ventilacijskih otvora i ostali detalji ne bi se mogli razlikovati od ostatka interijera da su samo oblikovani od gline – objašnjava V. Pažout. Neki dijelovi, kao što su upravljačke poluge ispod volana ili sam volan, uopće se nisu mogli napraviti od gline. Umetnuti dijelovi izrađuju se na 3D printerima, a zatim se ručno usavršavaju i sastavljaju. Dijelovi se lakiraju u lakirnici. Izvana se modeli također ili boje ili premazuju posebnim filmom, tako da iz daljine izgledaju kao pravi automobili.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije