Neriješen problem

U Hrvatskoj nije popravljeno čak 62,4 posto automobila obuhvaćenih opozivima

Zagreb:  Ogromne gužve na Tuškancu i u Mesničkoj
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/2
30.01.2025.
u 07:00
Poslušaj ovaj članak
00:00 / 00:00

Naša je država među zemljama s najviše automobila povučenih s tržišta, pa kupci rabljenih vozila trebaju biti oprezni. Zračni jastuci, sigurnosni pojasevi, kočnice i električni sustavi najčešći su razlozi za opoziv automobila

Čak i potpuno novi automobili koji tek izlaze iz prodajnog salona mogu imati tvorničke nedostatke koji ugrožavaju sigurnost vozača i putnika. Iako s vremenom neki problemi postaju očiti, proizvođači su zakonski obvezni povući oštećena vozila radi popravka – čak i ako nedostaci u međuvremenu ne postanu vidljivi prosječnom vozaču. Povlačenja su uobičajena pojava u automobilskoj industriji, koja u nekom trenutku pogađa svakog proizvođača. Zračni jastuci, sigurnosni pojasevi, kočnice i električni sustavi najčešći su krivci. Iako su to uglavnom neki manji tvornički nedostaci, neki bi mogli predstavljati ozbiljne sigurnosne rizike zbog kojih nije preporučljivo voziti takav automobil. „Kako automobili postaju sve moderniji i uključuju sve više električnih komponenti, povlačenja postaju sve češća. Srećom, ti se problemi obično rješavaju tijekom redovnog održavanja vozila, što vozačima stvara minimalne neugodnosti“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u tvrtki carVertical.

Međutim, neki proizvodni nedostaci mogu imati ozbiljne posljedice. Tijekom 2013. godine svijetom se proširila vijest o neispravnim zračnim jastucima japanske korporacije Takata, što je milijune vozila učinilo nesigurnim. Proizvođači automobila kao što su BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan i Toyota povukli su automobile sa Takata zračnim jastucima radi popravka. Unatoč tome, bilo je smrtno stradalih i ozlijeđenih, pa čak i desetljeće kasnije vozila s ovim neispravnim zračnim jastucima i dalje se mogu pronaći na tržištu rabljenih automobila. Mnogi vozači zanemaruju, naime, rješavanje ovih povlačenja, ostavljajući tako na cestama veliki broj vozila s neriješenim problemima iz proizvodnje. Stručnjaci tvrtke carVertical proveli su istraživanje kako bi utvrdili u kojim zemljama postoji najveći rizik od kupnje rabljenog automobila s otvorenim povlačenjem s tržišta. U istraživanju su analizirana izvješća o povijesti vozila koja su korisnici tvrtke kupili između siječnja 2023 i rujna 2024. i izračunat je udio izvješća koja sadrže informacije o povlačenju automobila. Podaci tvrtke omogućuju utvrđivanje je li povlačenje riješeno, neriješeno ili je status problema nepoznat.

Među automobilima koje je carVertical provjerio u Hrvatskoj, njih 8,4% bilo je povučeno barem jednom. To Hrvatsku svrstava na 9. mjesto od 26 zemalja obuhvaćenih istraživanjem. Približno 37,6% tih automobila imalo je sanirane kvarove, dok je većina ostala na cestama s neriješenim problemima ili nepoznatim statusom. Dakle, čak 62,4 posto automobila nije popravljeno, bez obzira što su obuhvaćeni opozivom! „Pri kupnji rabljenog automobila bitno je provjeriti je li proizvođač izdao povlačenje za to vozilo i, ako je, je li problem riješen. Ignoriranje neriješenih povlačenja može ugroziti sigurnost i s vremenom dovesti do mehaničkih problema“, objašnjava Buzelis.

Južnoeuropske zemlje imaju najveću stopu povlačenja vozila. Među zemljama u kojima je provedeno istraživanje, najveći udio povučenih vozila imali su Portugal (18,2%) i Grčka (17,6%), zatim Španjolska (14,5%), Bugarska (13,9%) i Njemačka (11,5%). Broj automobila s riješenim povlačenjem razlikuje se u tim zemljama. U Portugalu je 38% vlasnika odgovorilo na obavijesti o povlačenju, u usporedbi s 50,2% u Grčkoj, 42,2% u Španjolskoj, 42,6% u Bugarskoj i 48,5% u Njemačkoj. Ove brojke pokazuju da mnogi vozači nedostatke u proizvodnji ne shvaćaju ozbiljno i odlučuju ih ignorirati. Najniže stope povlačenja zabilježene su u Ujedinjenom Kraljevstvu (3,1%), Belgiji (3,1%) i SAD-u (3,2%). S obzirom na visok postotak neriješenih povlačenja i sve veću složenost tehnologije vozila, ključno je da potrošači poduzmu proaktivne mjere prilikom kupnje rabljenog automobila, odnosno da provjere povijest povlačenja konkretnog automobila, potvrde je li popravljen, odnosno da provjere kod proizvođača i ovlaštenih zastupnika je li vozilo sigurno.

Komentara 2

TM
trade_mark
09:03 30.01.2025.

62,4 posto automobila obuhvaćenih opozivima je na ulici i frustrirano traži parkirna mjesta. jer to je njihovo ustavno pravo.

CO
Cosinus
10:21 30.01.2025.

Opoziv nije napravljen jer naši ljudi jednostavno ne idu o ovlašteni servis, dok je u međuvremenu 2. Ili 3. vlasnik i servisna služba ih ne može pronaći. VIN je dovoljan da ih netko pronađe, ali se to njima neda.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije