Uspornici na cestama, u narodu poznatiji kao “ležeći policajci”, nesumnjivo pridonose disciplini vozača i većoj sigurnosti svih sudionika u prometu, ali vrlo često vozače i nerviraju.
Zbog toga smo istražili kakvi se sve uspornici, ali i druga oprema na cesti prema našim propisima mogu postaviti na kolnik, tko o tome odlučuje i jesu li postavljeni po pravilnima. Pravilnik o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cesti propisuje dvije vrste uspornika: umjetne izbočine (tzv. trakasti uspornici za ograničenje brzine od 30 do 50 km/h) i uzdignute plohe (tzv. jastuci).
Smirivanje na 16 km/h
Na našim cestama ima i umjetnih izbočina za koje njihov britanski proizvođač deklarira smirivanje prometa na 8 do 16 km/h.
Riječ je o uspornicima od izrazito tvrdog PVC-a koje sam proizvođač naziva bee bump (pčelin žalac). Svatko tko jednom naiđe na njih, zna zašto ih tako zovu. Isto tako, nismo naišli ni na jedan “jastuk” koji ima prilaznu rampu dugu jedan metar. Sve su kraće, najčešće 60 cm.
Kako se uspornici mogu postavljati samo na cestama u naselju gotovo uvijek o njihovu postavljanju odlučuje i brine lokalna samouprava.
– Trakaste gumene izbočine s metalnom armaturom postavljaju se na mjestima gdje širina kolničkih traka ne dopušta postavljanje tzv. jastuka – odgovaraju iz zagrebačkog Gradskog ureda za promet.
Sporni su i uspornici koji nisu predviđeni pravilnikom, a postavljeni su poslije njegova donošenja.
– Jedan “jastuk” stoji od 10.000 do 15.000, a dužni metar trakastog uspornika 500 kuna. Zbog toga se siromašnije lokalne samouprave mahom odlučuju za trakaste uspornike. Pravilnikom propisanih uspornika nema na tržištu već se mogu napraviti od asfalta, a na taj način je teško pogoditi dimenzije – kaže Zlatko Tkalčić, vlasnik tvrtke Cestodom koja je lani u Zagrebu postavila 80 posto uspornika.
Ministarstvo na čekanju
Ista tvrtka postavlja i tzv. fleksibilne stupiće kojih je na cestama sve više. Zavisno o veličini koštaju od 400 do 800 kuna. Spomenuti pravilnik o njima šuti. Zbog toga je Odjel inspekcije cesta Ministarstva prometa još 1. travnja zagrebačkom Gradskom uredu za promet uputio zahtjev za dostavu prometnog projekta na temelju kojeg su ti stupići postavljeni. Odgovor još čekaju. Kao i mi.
– U načelu smatramo da su ti stupići korisni jer pridonose smirivanju prometa. Ali, istina je da nisu predviđeni propisima. Treba uzeti u obzir i da je pravilnik iz 2005.. Primjerice, u njemu nema ni novog znaka za zabranjen smjer na autocesti, a nesumnjivo je dobro što je postavljen.
Najveći problem s tim stupićima mogao bi biti kada padne snijeg jer će smetati zimskoj službi i to se nekako mora brzo riješiti – rekao je načelnik Odjela inspekcije cesta Antun Vonić.
Bandićevi stupići i \"ležeći policajci\"