UDRUŽIVANJA Naše kompanije premale su za tržište EU

Bez spajanja tvrtki nećemo biti konkurentni u EU

03.05.2009.
u 17:21

Ni naše najveće tvrtke neće biti konkurentne na tržištu EU jer su premale za borbu sa snažnim imenima, a jedina šansa za utakmicu na tim tržištima jest spajanje domaćih kompanija, upozoravaju stručnjaci.

Iskoristiti krizu
– Mala tvrtka, fokusirana na profitabilne tržišne niše, koja ostvaruje rezultate kojima su vlasnici zadovoljni, može dulje trajati na tržištu nego poduzeća koja imaju brendove koji su poznati samo kod nas. Ona će moći donekle braniti svoju poziciju na domaćem tržištu, ali će se vrlo teško probijati na tržište EU u borbi s etabliranim snažnim imenima jer su u ovome slučaju ekonomija razmjera i inovacijski potencijal presudni – upozorava konzultant Željko Perić. Naše najveće tvrtke čine nam se velikima u našim uvjetima, ali su iz perspektive EU premale.

– Potkraj prošle godine spojile su se dvije nizozemske mliječne industrije (Campina i Friesland), a svaka od njih bila je otprilike 15 puta veća od Dukata ili Vindije. Kao ključni razlog za spajanja naveli su potrebu postizanja ekonomije razmjera radi efikasnije borbe s ostalim konkurentima u EU.

Iako je svaki od njih pojedinačno imao prihode od 4 do 5 milijardi eura, smatrali su to nedovoljnim za vremena koja dolaze i odlučili se na spajanje – ističe Perić koji očekuje da će aktualna kriza potaknuti razmišljanja o spajanjima i kod nas. U Hrvatskoj primjeri udruživanja postoje samo u maloprodaji robe široke potrošnje pri čemu su trgovački lanci obuhvatili funkciju nabave, a na tržištu se i dalje bore svaki za svoje kupce, što je dobar primjer da se istodobno može surađivati, ali i konkurirati.

Bivši čelnik Konzuma i sadašnji predsjednik uprave Gastro grupe Drago Munjiza kaže da je za europski ili svjetski iskorak Hrvatska premala jer 4,5 milijuna ljudi ne može financirati izlazak kompanija na svjetsko tržište, a bitnim smatra regionalni pristup i strateška udruživanja.

David protiv Golijata
– Ako se malo udaljimo od sadašnjeg socio-ekonomskog poretka i menadžerskih regula, vidjet ćemo da je i u ekonomiji moguća pobjeda Davida nad Golijatom, samo ako udružimo najbolju svjetsku praksu u rukovođenju ljudima te ako cjelokupno društvo udaljimo od cinizma i korupcije. Ako naše tvrtke i ne postanu svjetski igrači, barem ćemo pokazati karakter boraca – zaključuje Munjiza.

Želite prijaviti greške?