Ni naše najveće tvrtke neće biti konkurentne na tržištu EU jer su
premale za borbu sa snažnim imenima, a jedina šansa za utakmicu na tim
tržištima jest spajanje domaćih kompanija, upozoravaju stručnjaci.
Iskoristiti krizu
– Mala tvrtka, fokusirana na profitabilne tržišne niše, koja ostvaruje
rezultate kojima su vlasnici zadovoljni, može dulje trajati na tržištu
nego poduzeća koja imaju brendove koji su poznati samo kod nas. Ona će
moći donekle braniti svoju poziciju na domaćem tržištu, ali će se vrlo
teško probijati na tržište EU u borbi s etabliranim snažnim imenima jer
su u ovome slučaju ekonomija razmjera i inovacijski potencijal presudni
– upozorava konzultant Željko Perić. Naše najveće tvrtke čine nam se
velikima u našim uvjetima, ali su iz perspektive EU premale.
– Potkraj prošle godine spojile su se dvije nizozemske mliječne
industrije (Campina i Friesland), a svaka od njih bila je otprilike 15
puta veća od Dukata ili Vindije. Kao ključni razlog za spajanja naveli
su potrebu postizanja ekonomije razmjera radi efikasnije borbe s
ostalim konkurentima u EU.
Iako je svaki od njih pojedinačno imao prihode od 4 do 5 milijardi
eura, smatrali su to nedovoljnim za vremena koja dolaze i odlučili se
na spajanje – ističe Perić koji očekuje da će aktualna kriza potaknuti
razmišljanja o spajanjima i kod nas. U Hrvatskoj primjeri udruživanja
postoje samo u maloprodaji robe široke potrošnje pri čemu su trgovački
lanci obuhvatili funkciju nabave, a na tržištu se i dalje bore svaki za
svoje kupce, što je dobar primjer da se istodobno može surađivati, ali
i konkurirati.
Bivši čelnik Konzuma i sadašnji predsjednik uprave Gastro grupe Drago
Munjiza kaže da je za europski ili svjetski iskorak Hrvatska premala
jer 4,5 milijuna ljudi ne može financirati izlazak kompanija na
svjetsko tržište, a bitnim smatra regionalni pristup i strateška
udruživanja.
David protiv Golijata
– Ako se malo udaljimo od sadašnjeg socio-ekonomskog poretka i
menadžerskih regula, vidjet ćemo da je i u ekonomiji moguća pobjeda
Davida nad Golijatom, samo ako udružimo najbolju svjetsku praksu u
rukovođenju ljudima te ako cjelokupno društvo udaljimo od cinizma i
korupcije. Ako naše tvrtke i ne postanu svjetski igrači, barem ćemo
pokazati karakter boraca – zaključuje Munjiza.
UDRUŽIVANJA Naše kompanije premale su za tržište EU