Unatoč nepovoljnim gospodarskim kretanjima vodeći svjetski trgovci u maloprodaji lani su zabilježili rast od 4,2%, naspram 4,9% u godini ranije, stoji u izvješću Globalna snaga maloprodaje 2014. konzultantsko-revizorske kuće Deloitte i Stores Medije. U poslovnoj godini koja se računa od lipnja 2012. do lipnja 2013., prihodi 250 najvećih maloprodajnih lanaca u svijetu dosegli su, naime, ukupan promet od 4,3 bilijuna dolara, u prosjeku više od 17 milijardi dolara svaki. Među 250 najvećih i ove je godine Agrokorova maloprodaja, koja je u odnosu na godinu ranije pala 18 mjesta, na 244. poziciju na ljestvici, a lani je držala i 31. poziciju među 50 najbrže rastućih maloprodajnih lanaca u svijetu.
- Globalna trgovina na malo prošlu je godinu započela problematično. No, ohrabruje to što se pokazalo da su vodeći maloprodajni lanci ipak uspjeli prebroditi ovo teško razdoblje i ostvariti zamjetne rezultate zahvaljujući povećanju potrošnje. Zanimljivo je i da je ovogodišnje izvješće prvi puta ukazalo na to da su vodeći posegnuli za nizom rasprodaja da bi očuvali profitabilnost i prebrodili ovo problematično razdoblje za trgovinu - kaže Tomislav Džapo, viši menadžer u Deloitteovom Odjelu financijskog savjetovanja.
Prošle godine deset vodećih maloprodajnih lanaca u svijetu doživjelo je pomutnju najvećim dijelom prouzročenu nizom prodaja svojih poslovnih udjela. Prvih deset je, promatrano kao zasebna grupa, raslo sporije od ostalih u top 250. Premda je Wal-Mart ostvario veću prednost, Carrefour — bivši drugi na svijetu — pao je na četvrto mjesto nakon nekoliko uzastopnih godina pada prihoda, do kojeg je došlo zbog izdvajanja diskontnoga lanca Dia u srpnju 2011. Tesco, koji se ove godine popeo na drugo mjesto, također je osjetio posljedice napuštanja svog dijela poslovanja Fresh & Easy u SAD-u. - Proteklih godina ekonomije u razvoju izbile su u prvi plan kao maloprodajna tržišta koja najviše obećavaju - izjavio je Džapo. Na čelu su maloprodajni lanci Latinske Amerike s porastom prihoda od trgovine na malo od 15%, a slijede ih lanci iz Afrike i Bliskog istoka.
Maloprodajni lanci uspješno prilagođavaju svoje strategije rastućem broju potrošača iz srednje klase na novim tržištima koje obilježava velika potražnja za dobrima široke potrošnje, od elektroničkih proizvoda do proizvoda za osobnu njegu, objasnio je. Europski maloprodajni lanci već drugu godinu zaredom imaju problema zbog ponovnog ulaska u recesiju i s njom povezanih strožih mjera za suzbijanje kreditne krize u Europi te posljedičnog usporavanja rasta i povećanja nezaposlenosti u mnogim europskim zemljama. Lošije rezultate gledano na razini 250 vodećih u Europi ostvarili su maloprodajni lanci iz Njemačke i osobito Ujedinjenog Kraljevstva. Lanci iz regije Azija-Pacifik, isključujući Japan, ostvarili su solidnu dobit, no ona se ipak više ne mjeri dvoznamenkastim brojkama, kao što je to bio slučaj u dvije prethodne godine.
Japanski maloprodajni lanci oporavili su se od poslovne godine 2011., no i dalje zaostaju za drugim analiziranim zemljama i regijama. U Sjedinjenim Američkim Državama rast 250 najvećih zaustavio se na 4,3 posto, što je pad u odnosu na 6,3 posto rasta ostvarenog 2011. godine. Promatrajući sjevernoamerički kontinent kao cjelinu, osobito Kanadu, povećanju prihoda pridonio je upravitelj lanca malih trgovina i licencnog oblika trgovanja Alimentation Couche-Tard. Kao posljedica intenzivnih akvizicija u 2012., Couche-Tard postao je najveći maloprodajni lanac Kanade. Trgovina putem Interneta zauzela je značajan dio ukupnih prihoda u sektoru maloprodaje imajući u vidu da je vodećih 50 iz ovoga segmenta ostvarilo gotovo jednu trećinu prihoda gledano u prosjeku, u koji su ušle i trgovine koje posluju isključivo putem Interneta. Veliku većinu 50 vodećih internetskih trgovina uvrštenih na rang-listu, njih 42, sačinjavaju trgovci koji koriste više prodajnih kanala, dok ih svega osam posluje isključivo putem Interneta. Ove Internet trgovine većinom dolaze iz SAD-a i Europe, njih 28, odnosno 17, a tek pet s tržišta u razvoju. E-trgovina analizirana je i na razini 250 najvećih trgovaca. Trgovački lanci uvršteni među 250 najvećih koji se u svom poslovanju koriste i internet trgovinom 2012. prosječno su 7,7 posto prihoda ostvarili internetskom prodajom. Gledano iz regionalne perspektive, on-line trgovine ostvarile su najveći udjel u ukupnim prihodima sjevernoameričkih lanaca, a najmanji među europskima. Najveći rast prihoda od prodaje putem Interneta ostvarili su maloprodajni lanci iz azijsko-pacifičke regije, a najsporiji oni sa sjevernoameričkog kontinenta.
>> Agrokor će i ove godine zaposliti više stotina mladih