Srpski Blic objavio je da Ivica Todorić priprema još jedno preuzimanje u Srbiji – kompanije Victoriaoil, uljare iz Šida. Transakcija još ipak nije obavljena, a iz Agrokora poručuju kako su “upoznati da Victoriaoil razmatra različite strateške opcije”.
Otvorena opcija
– U slučaju da se odluče za dezinvestiranje, mi ćemo biti jedan od zainteresiranih – kažu u Agrokoru. Todorić u Srbiji već ima uljaru Dijamant iz Zrenjanina, a među ulaganjima su Frikom, Nova Sloga te Idea i maloprodajna mjesta Poslovnog sistema Mercator, inače slovenske tvrtke koju su lani preuzeli. Uz Todorića najveći je osvajač tržišta u regiji Emil Tedeschi i njegova Atlantic grupa, koji su krajem prošle godine završili akviziciju srpskog Foodlanda, a na tom su tržištu prisutni od 2001. godine. Tamo imaju tvrtke Atlantic Brands, Multivitu, a preuzimanjem slovenske Droge Kolinske prije pet godina preuzeli su i srpski Soko Štark, Grand prom i Palanački kiseljak. Znatnijeg srpskog ulaganja u Hrvatsku nema, ali moglo bi se uskoro dogoditi, ostvari li se želja srpskog kralja šećera Miodraga Kostića da preuzme domaće šećerane Željka Zadre, koje se, čuje se u poduzetničkim krugovima, prodaju.
– Pokazao je interes za hotele u Hrvatskoj, ali on se pronalazi u šećeru i zato mu je to interesantno – kaže Kostićev poznanik. Od domaćih poduzetnika prisutnih u Srbiji tu je i DIV Tomislava Debeljaka, riječki JGL., a svoju akviziciju u Sloveniji uskoro bi mogla završiti Podravka preuzimanjem Žita. Iako se često govori da je razlog nerazmjera ulaganja naših poduzetnika na srpsko tržište u odnosu na srpsko u našu zemlju političke prirode, profesor Ljubo Jurčić kaže da nije tako. – Pravilo je da kod susjednih zemalja one razvijenije ulažu u manje razvijene pa je zato i takav slučaj s Hrvatskom i Srbijom – kaže Jurčić. Konzultant Drenislav Žekić kaže da se srbijanski poduzetnici znaju žaliti na prepreke, ali da je ipak neuobičajeno da Srbija nije prepoznala jače hrvatsko tržište jer bi ih približilo cijelom tržištu EU.
Marica Vuković, ekonomska urednica srpske novinske agencije Beta, kaže da se pad kupnje hrvatskih proizvoda osjeća i kada se zaoštre politički odnosi, ali prema hrvatskim poduzetnicima, kaže, nema otpora.
Otvaranje prema Sloveniji
– Što se tiče ulaganja u Hrvatsku, interesa ima, ali su pokušaji bili neuspješni, no u posljednje vrijeme srpski se poduzetnici više otvaraju prema Sloveniji – kaže Vuković. Nedavna analiza HGK pokazala je da domaći poduzetnici nakon ulaska u EU više računaju na tržište Unije nego na ono u regiji pa je Srbija tek na osmom mjestu, a nekad im je bila drugo tržište po važnosti. Podaci za prošlu godinu pokazuju da je trgovinska razmjena Hrvatske i Srbije opet u porastu, poslije snažnijeg pada nakon našeg ulaska u EU. Prema prvim podacima DZS-a, robna razmjena Hrvatske i Srbije lani je bila 865 milijuna eura što je najveći iznos do sada. Izvoz Hrvatske u Srbiju bio je 509 milijuna eura, što je 34% više nego 2013., dok je uvoz iz Srbije bio rekordan – 356 milijuna eura. Od 1993. do 2013. izravnih ulaganja u Srbiju imali smo 652 milijuna eura, a Srbija u Hrvatsku tek 8,1 milijun eura. U Sloveniju smo od 1993. do rujna 2014. uložili 585,8 milijuna eura, od čega se oko 40% odnosi na Agrokorovu akviziciju Mercatora.
>> AZTN: Ivica Todorić se riješio 30 trgovina
Kada ova ekipa završi u zatvoru te im se sva imovina zaplijeni, znat ću da smo počeli živjeti u pravnoj državi i perspektivnom društvu. Znači nikad.