Dok se u svijetu priča o big data, švedska tvrtka Bisnode zahvaljujući toj tehnologiji već zapošljava 2893 radnika u 19 zemalja i ima prihod veći od 450 milijuna eura. Bisnode je najveći trgovac poslovnim informacijama u Europi. U suvlasništvu je švedskih tvrtki Ratos i Bonniera. U Hrvatskoj je tvrtka najpoznatija po servisu Poslovna Hrvatska na kojem je upravo zaključila prvo tromjesečje prodaje svoje nove usluge koja se temelji na big data tehnologiji tzv. skenera. Riječ je o usluzi koja kroz “radar graf” omogućuje korisnicima da analiziraju i uspoređuju tvrtke s kojima posluju. Već na prvi pogled jasno je kako tvrtka stoji po pitanju operativne marže, likvidnosti, datuma plaćanja, stupnja zaduženosti, udjela vlastita financiranja itd. Ti se podaci mogu uspoređivati ne samo u odnosu na druge tvrtke već i u odnosu na određeno geografsko područje i na industriju. Martin Coufal, direktor Bisnodea za Srednju Europu, jako je zadovoljan početnim rezultatom nove usluge.
Kreditni semafor
Koliko se isplati big data?
Uslugu skener koja se temelji na big data tehnologiji u tri mjeseca od lansiranja u Hrvatskoj počelo je koristiti 10 posto naših korisnika. U Hrvatskoj je 4000 korisnika naših usluga. Povratne informacije od korisnika ukazuju na to da je usluga pun pogodak.
Što potiče takav interes za big data uslugama?
Korisnik odmah jasno i jednostavno vidi kakva je tvrtka s kojom želi poslovati. Mi smo i do sada našim klijentima nudili analitiku, a sad nudimo i vizualizaciju podataka te predikativno modeliranje. To su područja u kojima koristimo big data tehnologiju. Primijetili smo da korisnici, financijaši posebno, više ne žele sa sobom nositi laptop kako bi tvrtke promatrali kroz sirove podatke. Sada žele u ruci imati tablet i kad kliknu žele dobiti jasnu sliku o nekoj tvrtki kroz pet najvažnijih financijskih parametara i sažetak, a onda, ako ih interesira, žele pristup podacima i ostaloj detaljnijoj i dubljoj analitici. Projekt skener to omogućuje.
Traže li male kompanije drugačije big data usluge u odnosu na velike?
Skener je tip usluge koju smo standardizirali i koja će puno pomoći malim i srednjih poduzetnicima, jer odmah mogu znati koliko pouzdano neka tvrtka plaća i koliko je financijski stabilna. Velike kompanije traže cjelokupnu uslugu: od pomoći u otkrivanju prodajnog potencijala preko optimizacije procesa do istrage kreditne sposobnosti. Za farmaceutsku kuću Bayer nedavno smo napravili globalnu analizu prodajnog potencijala. Slično radimo za P&G u Europi. Za Lego smo pak napravili alate za menadžiranje prodajne kampanje u realnom vremenu, a za BMW procjenu kreditne sposobnosti njegovih klijenata.
Big datu je teško zamisliti. Kako konkretno izgleda taj sustav za BMW?
On je imao jedan složen problem. Znači, ima vlastitu tvrtku koja nudi financiranje kupnje automobila svojim klijentima. Automobile pak prodaju prodavači koji u pravilu nisu poslovni analitičari. No, da biste mogli odobriti financiranje za kupnju automobila morate znati mnogo ekonomije. Mi smo sve to riješili jednostavnim semaforom za kredite. Kad potencijalni klijent zatraži financiranje za kupnju automobila, prodavaču daje svoje podatke, a naš sustav koji na big data tehnologiji skuplja i obrađuje velike količine poslovnih informacija, daje povratnu informaciju u obliku kreditnog semafora: zelenog, žutog ili crvenog svjetla na monitoru prodavača. Zeleno znači da se takav ugovor može sklopiti, žuto da to treba dodatno provjeriti u centrali, a crveno da klijent automobil može dobiti jedino ako ga plati gotovinom.
Informacijama do ušteda
Kako možete biti sigurni da su podaci, na temelju kojih rade ti semafori i grafovi, točni?
U Hrvatskoj poslovne podatke kupujemo izravno od Financijske agencije kojoj su svi poslovni subjekti po zakonu dužni predati točne financijske podatke. Onda se ti podaci još fizički provjeravaju. U Njemačkoj imamo više od sto ljudi koji svakodnevno podatke provjeravaju još i telefonski. U slučaju globalne procjene prodajnog potencijala za Bayer skupljali smo poslovne podatke iz cijelog svijeta iz legalnih i provjerenih izvora i stvorili skladište podataka. Tome smo dodali podatke koje Bayer sam ima i radili daljnju analitiku. Sve te izvore smo provjeravali.
>> Metalna proizvodnja generator razvoja županije