Prema prijedlogu državnog proračuna za ovu godinu, koncesionari na Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb – Macelj dobit će ukupno 391 milijun kuna, što će biti rekord u dosadašnjim godišnjim potporama države tim koncesionarima. Bina Istra, kojoj je većinski vlasnik francuska građevinska tvrtka Bouygues, dobit će 293 milijuna državnih kuna, a AZM-u, kojem je većinski vlasnik austrijski Strabag, bit će isplaćeno iz državne blagajne 98 milijuna kuna. U oba društva manjinski je partner država. Tako se iznos koji porezni obveznici plaćaju za provedbu koncesijskih ugovora na tim autocestama znatno povećao u odnosu na razdoblje do 2013. godine kad je ta kontribucija iznosila oko 200 milijuna kuna godišnje.
Pokriva se pad prometa
U 2014. država je Bina Istri i AZM-u isplatila 372 milijuna kuna, a prošle godine 366 milijuna kuna. Bina Istri država sukladno koncesijskom ugovoru, koji je potpisan još 90-ih godina, svake godine plaća financijski doprinos uglavnom za sufinanciranje servisiranja kredita za građenje Istarskog ipsilona, a koji Bina Istra ne može sama pokrivati zbog nedovoljnog prometa na toj prometnici. U Bina Istri i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kažu da je do povećanja financijskog doprinosa došlo zbog dospijeća većih rata kredita na naplatu i nedovoljnog rasta prihoda od cestarine. Neotplaćeni dio glavnice duga trenutačno iznosi 558 milijuna eura. Navode i da je prosječni godišnji iznos financijskog doprinosa uplaćen od 1995. do 2015. iznosio 15,7 milijuna eura. Prema tim podacima, u 20 godina država je Bina Istri uplatila oko 314 milijuna eura, odnosno 2,3 milijarde kuna. No taj godišnji doprinos i idućih će godina biti znatno veći od 15,7 milijuna eura.
Prema projekcijama proračuna, i u iduće dvije godine će iznositi 290 milijuna kuna odnosno 38 milijuna eura. U Bina Istri i Ministarstvu kažu da rast ili pad financijskog doprinosa ovisi o rastu prometa koji uvelike ovisi o gospodarskoj situaciji u Hrvatskoj i EU te stabilnosti u regiji. Ističu i da je Bina Istra predložila resornom Ministarstvu progresivno smanjivanje financijskog doprinosa zbog investicije u nastavak građenja koja se trenutačno usuglašava. A to bi onda značilo i produljenje koncesije koja istječe 2027. na još pet godina. No to će biti teško izvedivo jer bi ta investicija ušla u javni dug koji pak ova Vlada želi smanjiti. Zbog istog razloga i bivša Vlada nije pristala na taj prijedlog Bina Istre. Što se tiče AZM-a, njemu država, osim što pokriva pad odnosno manjak prometa, svake godine vraća i ubrani PDV na cestarinu, a to je također sukladno koncesijskom ugovoru koji je na snazi od 2004. godine. U Ministarstvu navode da je iznos koji se iz proračuna isplaćuje AZM-u porastao na gotovo 100 milijuna kuna u ovoj godini jer se porezna stopa PDV-a mijenjala nekoliko puta tijekom trajanja ugovora.
Isplate iz proračuna
Prema projekcijama državnog proračuna, AZM-u će u iduće dvije godine biti isplaćeno 89 odnosno 83,9 milijuna kuna. U Ministarstvu kažu da će sukladno ugovoru o koncesiji, prema kojem davatelj koncesije koncesijskom društvu plaća iznos jednak iznosu PDV-a koji ono mora platiti na naplaćenu cestarinu i sukladno rastu prometa, taj iznos razmjerno povećavati. AZM-u je iz državnog proračuna dosad plaćeno 1,162 milijarde kuna. Ukupno su tako Bina Istra i AZM dosad dobili oko 3,4 milijarde državnih kuna. A to je više nego dovoljno za, primjerice, gradnju Pelješkog mosta, projekta vrijednog oko 2,8 milijardi kuna.
Prestrašno...