Potpore

Bina Istri i AZM-u država će isplatiti 391 milijun kuna

18.03.2010.,Buje - Radovi na izgradnji drugog kraka Istarskog Ipsilona  u punom su tijeku. Na vise lokacija (Vodnjan, Buje, Brtonigla, Visnjan) teska mehanizacija i mineri odradju svoje. Ispred mjesta Brtonigla  radnici Vijadukta pletu celicnu mrezu za be
Foto: Duško Marušić/PIXSELL
22.03.2016.
u 00:15

Ukupno su dosad Bina Istra i AZM iz državnog proračuna dobili oko 3,4 mlrd. kuna, što je više nego dovoljan iznos za gradnju Pelješkog mosta

Prema prijedlogu državnog proračuna za ovu godinu, koncesionari na Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb – Macelj dobit će ukupno 391 milijun kuna, što će biti rekord u dosadašnjim godišnjim potporama države tim koncesionarima. Bina Istra, kojoj je većinski vlasnik francuska građevinska tvrtka Bouygues, dobit će 293 milijuna državnih kuna, a AZM-u, kojem je većinski vlasnik austrijski Strabag, bit će isplaćeno iz državne blagajne 98 milijuna kuna. U oba društva manjinski je partner država. Tako se iznos koji porezni obveznici plaćaju za provedbu koncesijskih ugovora na tim autocestama znatno povećao u odnosu na razdoblje do 2013. godine kad je ta kontribucija iznosila oko 200 milijuna kuna godišnje.

Pokriva se pad prometa

U 2014. država je Bina Istri i AZM-u isplatila 372 milijuna kuna, a prošle godine 366 milijuna kuna. Bina Istri država sukladno koncesijskom ugovoru, koji je potpisan još 90-ih godina, svake godine plaća financijski doprinos uglavnom za sufinanciranje servisiranja kredita za građenje Istarskog ipsilona, a koji Bina Istra ne može sama pokrivati zbog nedovoljnog prometa na toj prometnici. U Bina Istri i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kažu da je do povećanja financijskog doprinosa došlo zbog dospijeća većih rata kredita na naplatu i nedovoljnog rasta prihoda od cestarine. Neotplaćeni dio glavnice duga trenutačno iznosi 558 milijuna eura. Navode i da je prosječni godišnji iznos financijskog doprinosa uplaćen od 1995. do 2015. iznosio 15,7 milijuna eura. Prema tim podacima, u 20 godina država je Bina Istri uplatila oko 314 milijuna eura, odnosno 2,3 milijarde kuna. No taj godišnji doprinos i idućih će godina biti znatno veći od 15,7 milijuna eura.

Prema projekcijama proračuna, i u iduće dvije godine će iznositi 290 milijuna kuna odnosno 38 milijuna eura. U Bina Istri i Ministarstvu kažu da rast ili pad financijskog doprinosa ovisi o rastu prometa koji uvelike ovisi o gospodarskoj situaciji u Hrvatskoj i EU te stabilnosti u regiji. Ističu i da je Bina Istra predložila resornom Ministarstvu progresivno smanjivanje financijskog doprinosa zbog investicije u nastavak građenja koja se trenutačno usuglašava. A to bi onda značilo i produljenje koncesije koja istječe 2027. na još pet godina. No to će biti teško izvedivo jer bi ta investicija ušla u javni dug koji pak ova Vlada želi smanjiti. Zbog istog razloga i bivša Vlada nije pristala na taj prijedlog Bina Istre. Što se tiče AZM-a, njemu država, osim što pokriva pad odnosno manjak prometa, svake godine vraća i ubrani PDV na cestarinu, a to je također sukladno koncesijskom ugovoru koji je na snazi od 2004. godine. U Ministarstvu navode da je iznos koji se iz proračuna isplaćuje AZM-u porastao na gotovo 100 milijuna kuna u ovoj godini jer se porezna stopa PDV-a mijenjala nekoliko puta tijekom trajanja ugovora.

Isplate iz proračuna

Prema projekcijama državnog proračuna, AZM-u će u iduće dvije godine biti isplaćeno 89 odnosno 83,9 milijuna kuna. U Ministarstvu kažu da će sukladno ugovoru o koncesiji, prema kojem davatelj koncesije koncesijskom društvu plaća iznos jednak iznosu PDV-a koji ono mora platiti na naplaćenu cestarinu i sukladno rastu prometa, taj iznos razmjerno povećavati. AZM-u je iz državnog proračuna dosad plaćeno 1,162 milijarde kuna. Ukupno su tako Bina Istra i AZM dosad dobili oko 3,4 milijarde državnih kuna. A to je više nego dovoljno za, primjerice, gradnju Pelješkog mosta, projekta vrijednog oko 2,8 milijardi kuna.

Komentara 4

DU
Deleted user
15:14 23.03.2016.

Prestrašno...

Avatar Bekrija
Bekrija
08:33 22.03.2016.

Domoljubo!

Avatar Bekrija
Bekrija
08:33 22.03.2016.

jel treba farbat tunele, ali samo domoljubno ili nikako?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije