Čak 94% građana Hrvatske smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje, a čak 61% njih uvjereno je da se namjerno proizvode s ugrađenim kvarom kako bi se kupce primoralo na kupnju novih proizvoda, najčešće odmah nakon isteka obveznog jamstva – pokazalo je istraživanje hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan koje je jučer predstavljeno u Kući Europe u Zagrebu.
Krivi im potrošači?
– Proizvođači se pravdaju time da građani žele nove modele pa zato kupuju nove uređaje – objašnjava Borzan te dodaje da se građani najviše žale na takozvane digitalne kvarove. Više od polovice (57,3%) ih je primijetilo da im uređaj uspori ili pak baterija kraće traje kada ažuriraju operativni sustav.
Prema istraživanjima, najviše se kvare mobiteli i tableti, slijede ih printeri, sušilice, perilice za rublje i laptopi, a najmanje se kvare digitalne kamere i mikrovalne pećnice. Čak 81% građana kupilo je novi uređaj jer je popravak starog bio neisplativ, što zbog nedostupnosti nacrta, rezervnih dijelova ili servisa. No više od 70% njih platilo bi i više za uređaj koji traje dulje, što je u skladu i sa stavovima stanovnika drugih EU članica.
– Na ovom pitanju radim od 2014. i od tada sam u Europskom parlamentu bila glavna autorica Socijalista i demokrata i za Izvješće i za Rezoluciju o kvarenju uređaja. Prije godinu dana u Izvješću smo pozvali na zabranu ugrađenih kvarova i ta zabrana je prošla sa samo dva glasa više na plenarnom zasjedanju. Međutim, bilo je to dovoljno da EK shvati da je to problem koji muči građane i stvara im financijske teškoće. Zato su predložili novi zakon koji uskoro kreće u pregovore – rekla je Borzan. Novim zakonom, naime, EK predlaže zabranu ugrađenih kvarova, oznake koliko je lako popraviti uređaj u slučaju kvara te da na svakom bude označen očekivani rok trajanja.
Skandinavci najnapredniji
– Svi smo primijetili da, primjerice, lampica za mijenjanje boje na printeru svijetli prije nego što je stvarno nestalo boje. Građani primjećuju da se u perilicama za rublje uvijek pokvari isti dio, ali proizvođači odbijaju staviti kvalitetniji. Sve ćemo te prakse zabraniti. Model kupi – iskoristi – baci neprihvatljiv je i za okoliš i za džepove naših građana! – zaključila je Borzan.
Prema nekim procjenama, svake se godine u Europi na nove hladnjake, perilice, mobitele... potroši više od šest milijardi eura. Deset tisuća tona otpada stvara jedno radno mjesto, reciklaža 36, a popravak uređaja čak 296 pa uopće nije dilema baciti ili popraviti, ali uz razumnu cijenu. Skandinavske zemlje čak poreznim olakšicama potiču ljude da popravljaju uređaje, dok je u Francuskoj zabranjeno programirano kvarenje uređaja.
Pa u čemu je problem? Kupite perilicu rublja za 2000kn i očekujete čuda?! Kupovati provjerene marke s 5 godina garancije i trajat će ...