Nakon što su obostrano izrazili želje - Agrokor za kupnju 23,3 posto dionica Mercatora od Pivovarne Laško, a Mercator za kupnju Konzuma - Agrokor je u četvrtak poslijepodne pozvao čelnike Mercatora da dođu na sastanak u Zagreb sredinom idućeg tjedna. "Ugostit ćemo vas kao pravi domaćini", stoji u pozivu Agrokora, koji je stigao baš nakon godišnje konferencije za novinare Mercatora u Ljubljani, na kojoj je njegov čelnik Žiga Debeljak objasnio kako pismo o zainteresiranosti za Konzum, koje su dan ranije poslali Todoriću, nije neozbiljna protuponuda. Dapače, i transparentna je, dok su oni za Todorićevu namjeru spajanja saznali - od medija.
Tko koga kupuje?
– Naša je namjera iskrena, pismo Todoriću iskreno je i transparentno, a hoće li se pregovori nastaviti, ovisi o samom Agrokoru, od kojega čekamo odgovor – kazao je Debeljak, prije nego je stigao Agrokorov poziv na razgovor, kojega su, potvrđeno nam je, u Mercatoru prihvatili. U pismu Todoriću, kojega je Mercator u srijedu uputio i Ljubljanskoj burzi, izrečena je, podsjetimo namjera, da kupi njegovu maloprodaju, s obzirom da, tvrde, vertikalna povezanost trgovine s vlastitom proizvodnjom dugoročno smanjuje konkurentnost i razvojnu sposobnost trgovačkih društava i čini štetu svima u lancu.
Stoga predlažu da Agrokor nastavi poslovanje kao uspješna poljoprivredno-prehrambena proizvodna tvrtka, čime bi se nastavila i dosadašnja uspješna poslovna suradnja dviju tvrtki, jer je na tom planu, ističe Debeljak, Mercator Agrokoru, uz njegove vlastite kompanije, i sada najveći kupac na svim tržištima na kojima posluje. Povezivanje bi, parafrazirao je Debeljak nedavne tvrdnje iz Agrokora, donijelo obostranu korist i njima i regiji.
Bi li potrošači više profitirali Mercatorovim preuzimanjem Konzuma ili Agrokorovim preuzimanjem Mercatora, Debeljak je rekao kako takve špekulacije ne može komentirati u skladu s poslovnom politikom Mercatora, a isto tako ni animozitet nekolicine slovenskih ministara koji se boje kako bi Konzumovo preuzimanje Mercatora značilo kraj za slovenske proizvođače. No, Mercatorova je strategija jasna, na svakom tržištu na kojem posluju preferiraju i lokalnu proizvodnju i lokalne proizvođače, rečeno je.
Za Agrokorove namjere saznali iz medija
Agrokor, tvrdi Debeljak, ni upravi, a ni vlasnicima Mercator grupe, do danas nije rekao niti se s ikim od njih osobno dogovarao o mogućem strateškom savezu i povezivanju, nego su za to saznali od medija. No, računali su, kad već postoji interes, zašto i oni ne bi iskazali svoju namjeru za preuzimanje Konzuma jer su, tvrdi, vodeći trgovac u regiji, solidno posluju i banke ih vide kao financijski stabilno poduzeće, a usto imaju najveći nekretninski fond vrijedan 1,8 milijardi eura, potpuno neopterećen hipotekama. U svakom ga času mogu monetizirati i dobiti pola milijarde eura, iako je to bilo u planu tek za 2012. i 2013. godinu, kazao je Debeljak.
– S obzirom na gospodarske prilike, sada je vrijeme za kupnju, a ne prodaju, a s obzirom na našu financijsku moć i strateška usmjerenja, mi to i ostvarujemo. Za dobre partnere i projekte uvijek imamo izvore financiranja – poručio je Debeljak, ističući kako su za Mercatorom u lanjskoj godini čak tri velika poslova pothvata – akvizicija Getroa u Hrvatskoj, Panta u Crnoj Gori i Coke u Srbiji.
Mercator je, čulo se danas, lanjsku poslovnu godinu završio sa 2,78 milijardi eura prihoda od prodaje, što u odnosu na godinu ranije znači rast od 5,2 posto, a najveći utjecaj na poslovne rezultate imala je deprecijacija srpskog dinara od 13,1 posto u odnosu na 2009. Lani je realizirano 30,3 milijuna eura čiste dobiti, 10-ak milijuna eura, odnosno 43,9 posto više nego u 2009. i 39 posto više u odnosu na planiranu dobit u 2010.
U ukupnim prihodima, uz slovensko, na kojemu se ostvaruje oko 60 posto ukupnih prihoda, te srpsko s udjelom od 17,2 posto, hrvatsko je tržište treće sa 14,4 posto udjela u prihodima, što znači da je na njemu lani ostvareno 399,4 milijuna eura, što je rast od 26,8 posto u odnosu na 2009. Akvizicijom Getroa, Mercator je u Hrvatskoj povećao broj poslovnica za 16 i oko 100.000 novih prodajnih kvadrata, dok u prihodima Getro čini trećinu. Cilj je na hrvatskom tržištu do 2015. ostvariti 16,5 posto ukupnih prihoda grupacije, te 60 posto u čitavoj JI regiji. Što se pak tržišnih udjela tiče, u RH Mercator drži 8,8 posto tržišta, posluje na 241 tisuću kvadrata i ima 3600 zaposlenih, kazala je danas Stanka Čurović, članica uprave za područje Mercator trgovine jugoistočne Europe.
Hrvatsko tržište Mercatora u gubitku
U odnosu na srpsko, slovensko i bosansko-hercegovačko tržište, na hrvatskom se tržištu, neizravno je rečeno, poslovalo s gubitkom. Debeljak kaže kako je do prije dvije godine hrvatsko tržište Mercatoru donosilo dobit. No, onda je, kazao je Debeljak, došlo do političkih zapleta i jake medijske kampanje zbog koje su kupci emotivno reagirali, pa su i prihodi pali, no s novim rukovodstvom od ove godine stanje bi se trebalo popraviti.
U ovoj godini Mercator grupa planira 2,9 milijardi eura prihoda od prodaje ili 6 posto rasta u odnosu na 2010., a do 2015. 4,2 milijarde čistog prihoda što bi značilo 9-postotni prosječni godišnji rast. Rast opsega poslovanja Mercator će postići ostvarivanjem vrijednosti za potrošače u okviru svoje pobude te nastavkom realizacije razvojnih planova na svim tržištima, te ulazak u Makedoniju i Kosovo, a već sada vodi za tri tržišta u odnosu na Agrokor.
U sljedećem petogodišnjem razdoblju, čulo se, Mercator namjerava investirati više od 700 milijuna eura, prije svega u razvoj maloprodaje i logističke mreže.
Mi vama Fuck- a vi nama Mercator