Loše vijesti za vozače

Cijena pada, ali neće još dugo: čeka nas još skuplje gorivo

Ilustracija
Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
1/2
07.11.2018.
u 16:48

Davor Štern: Sankcije će dosta pogoditi Iran i sve upućuje na to da će zbog njih cijena nafte ići gore

Cijena goriva na hrvatskim benzinskim postajama već treći tjedan je u padu. Tako je jučer, prema podacima portala cijenegoriva.info, litra benzina pojeftinila za 13 lipa, a dizela za tri lipe. Dizel je tako i dalje skuplji od benzina, litra eurosupera 95 tako sad košta na nekim crpkama i manje od 10 kuna i kreće se od 9,93 do 10,06 kuna. Cijena eurodizela pak kreće se od 10,06 do 10,23 kune za litru. No prema procjenama naftnih stručnjaka, cijene goriva opet će rasti. Prvi razlog tome su američke sankcije Iranu koje su ovih dana stupile na snagu.

Energetski analitičar Davor Štern smatra da će te sankcije dosta pogoditi Iran i da sve upućuje na to da će zbog njih cijena nafte ići gore. A to, objašnjava, odgovara SAD-u jer je prema sadašnjima cijenama nafte njezina proizvodnja iz škriljevaca (iz kojih Amerikanci crpe većinu svoje nafte op.a.) na rubu isplativosti.

Kako se formira cijena goriva

Iako neki analitičari prognoziraju da bi do kraja ove godine cijena barela nafte na svjetskom tržištu mogla premašiti 100 dolara, Štern ipak smatra da su to previše agresivne prognoze. No napominje da je i to moguće ako se naftni igrači na svjetskom tržištu zaigraju. Ako Iran zatvori Hormuški tjesnac, kako neki prijete, tankeri s naftom neće moći izaći iz Perzijskog zaljeva, a u tom slučaju cijena barela nafte bi, kaže Štern, moglo prijeći i 400 dolara.

Štern smatra da će se i dalje zadržati nešto više cijene dizelskog goriva, kojeg nema dovoljno na tržištu, iako njegova potrošnja nije pala. Napominje da dizelski motori i dalje imaju prednost u odnosu na benzinske zbog manje potrošnje goriva. Osim sankcija Iranu, na cijenu goriva će imati velik utjecaj i nova ekološka pravila Međunarodne pomorske organizacije (IMO) o udjelu sumpora u gorivu za brodove, koja stupaju na snagu 1. siječnja 2020. Prema tim propisima, udio sumpora u dizelu za brodove sa sadašnjih maksimalnih 3,5 posto mora se spustiti na najviše pola posto. To pak znači da će oko 60.000 brodova koji voze na mazut morati do 2020. prijeći na LNG ili pak koristiti niskosumporni dizel.

Štern kaže da će to dovesti do porasta cijene niskosumpornih goriva, kojeg neće biti dovoljno na tržištu. Dodatna otegotna okolnost pritom je što je iranska nafta laka, odnosno ima manji udio sumpora pa se takva nafta koristi miješanjem s teškom naftom za dobivanje niskosumpornih goriva.

Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:

Ključne riječi

Komentara 12

ST
stefj
18:37 07.11.2018.

Ovaj Štern je najavljivao poskupljenja, da je po njegovom već bi nafta bila na 300USD... Sankcije Iranu su najavljene prije 6 mjeseci i od onda je na burzi poskupljivala nafta, sada kada su konačno uvedene cijena se korigira prema dolje, jer je jednostavno previše poskupila... Ako se netko sjeća, za vrijeme najžešćih sankcija Iranu pred par godina, nafta je bila na 40 USD, na najnižoj točci u puno godina.... No naš problem je druge prirode, a to je, uz enormno visoke trošarine i PDV, nedovoljna konkurencija na tržištu (iliti ortački kapitalizam) gdje se godinama branila INA i dozvoljavalo se samo povlaštenima pristup tržištu. Mislim da dovoljno govori činjenica da su samo Lukoil i Markač, te nešto sitno, Antunović uspjeli doći na naše tržište, čak se jedan OMV nije mogao nostiti s korupcijom ovdje... Drugi problem je što uvozimo prerađevine (umjesto sirovine), pa nas deru još i na preradi. I to uz dvije rafinerije... A INA ulaže u istraživanje izvora, umjesto u modernizaciju rafinerija, tako da ćemo umjesto derivata i ubuduće izvoziti sirovinu. E to je definicija kolonije... I na kraju, opet se vraćamo državi, koja ima najviša davanja na gorivo od svih tranzicijskih zemalja, a ima viša i od mnogih zapadnih zemalja... Korupcija, porezi, birokracija, uhljebi, nesposobnost, uvijek isto...

Avatar puky
puky
17:02 07.11.2018.

Cijene goriva padaju ali će sigurno rasti. 'Bem ti kad nije bilo tako? Baš moraš biti stručnjak da bi ovo znao.

HL
Hladan
00:46 08.11.2018.

U slucajnoj drzavi HR litra goriva je preko 10 kn i kad je barel 30 $ i kad je 130 $! Ali to je nebitno, bitni su samo Marakes, i stambulska konvencija...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije