Iako ni uvoz nije zanemariv, u ukupnoj vanjskotrgovinskoj razmjeni poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u prvih 10 mjeseci lanjske godine čokolada i drugi proizvodi od kakaa zauzeli su prvo mjesto na izvoznoj top ljestvici, ispred cigareta, ribe, pšenice i šećera.
Na uvoz odgovaraju izvozom
Prema podacima HGK, domaća konditorska industrija izvezla je, naime, čokolade i kakaovih proizvoda u vrijednosti od 103,2 milijuna eura, što je čak 16% ili 14,2 milijuna eura više nego u istom razdoblju 2017. Uvoz je u tom istom razdoblju iznosio 106,9 mil. kuna, 2% više u odnosu na godinu ranije. No zna li se da je u 10 mjeseci 2015., primjerice, izvoz čokolade i proizvoda od kakaa iznosio svega 66,9 mil. eura, a uvoz oko 96,6 milijuna, domaći su konditori očito našli dobar model rasta.
Na problem jake konkurencije uvoznih brendova na domaćem tržištu te sve jači rast robnih marki trgovaca koji vani zakupljuju čitave tvornice za štancanje “private labela”, okrenuli su se izvozu na EU i treća tržišta. Prihodi od izvoza pojedinih tvrtki dosežu tako i do 50% udjela, zahvaljujući značajnim ulaganjima u inovacije, nove proizvode i tržišta, kažu u HGK.
Među njima prednjači Kraš, koji je prema riječima prokuristice Marice Vidaković lani povećao izvoz za dodatnih 3%. Stalno otvaraju nova tržišta i jačaju postojeća, od Kanade, SAD-a, Australije, Bliskog Istoka, Palestine, Češke, Nizozemske, BiH... te inoviraju i lansiraju nove proizvode i okuse.
Vidaković stoga očekuje još bolje poslovne rezultate za 2018., u odnosu na 1,04 mlrd. kuna prihoda u 2017., a 2019. će obilježiti i nekoliko milijuna eura “teška” ulaganja u nove proizvodne linije s kojih će se lansirati novi proizvodi i povećati prodaja.
Iz HGK ističu kako je RH 2017. izvezla čokolade i proizvoda od kakaa u vrijednosti 171 mil. eura, što čini 9,1% ukupnog izvoza u sektoru, a isti je udjel ostvaren i u 10 mjeseci 2018. – U tom je razdoblju 49,8% vrijednosti konditorskih proizvoda ostvareno na tržištu Cefte, 41,3% tržištima EU zemalja te 8,9% na ostalim tržištima – objašnjavaju.
Regionalizacija proizvodnje
Inače, u prvih 10 mjeseci 2018., ukupan izvoz poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u RH dosegao je vrijednost od 1,64 mlrd. eura što je rast od 5% u odnosu na isto razdoblje 2017.. Uvoz je pak rastao 4%, na 2,55 mlrd., čime je pokrivenost uvoza izvozom porasla sa 63 na 64%. Na 1. mjestu top ljestvice uvoza je svinjsko meso u vrijednosti 143,3 mil. eura, pripravci za prehranu životinja za 123,9 mil. eura te kruh, peciva, kolači i ostali pekarski proizvodi za 123 mil. eura.
– Za povećanje obujma poljoprivredne proizvodnje i povećanje produktivnosti koja je daleko ispod prosjeka EU, uz efikasnije povlačenje sredstava iz programa ruralnoga razvoja, hrvatsku je poljoprivrednu proizvodnju neophodno regionalizirati, čime bi se osigurala snažnija uloga potpora u povećanju konkurentnosti – smatra potpredsjednik HGK Dragan Kovačević.
Pogledajte video: Evo kolike su zapravo plaće po zanimanjima u Njemačkoj
Ok Kraš, ali super radi i Kandit. Moderna pogon s jako dobrim proizvodima. Nadam se da će se i Zvečevo izvući, jer Mikado je jedan od top brendova a i super je okusa.