Prodati u Kinu podrazumijeva imati dovoljne količine cjenovno konkurentne robe i široku lepezu proizvoda, a to se može ostvariti samo s velikim investicijama u proizvodnju i logistiku, kaže uoči današnjeg 3. summita Kine i 16 zemalja središnje i istočne Europe u Beogradu Darko Prodan, predsjednik uprave tvrtke Cedar iz Kastva, koji u poslovanju s prekomorskim tržištima, pa tako i s Kinom, ima čak 25 godina iskustva.
Cijena kontejnerskog transporta u Kinu posljednjih je godina znatno pala pa ta država postaje sve važniji kupac za europsku drvnu industriju. Nekad se tražila sirovina, a danas kvalitetni proizvodi visokog stupnja obrade i visoke dodane vrijednosti koji su spremni za ugradnju u građevini ili hotelijerstvu pa Cedar, koji će u ovoj godini realizirati oko 200 milijuna kuna prihoda, od 95% ukupnog izvoza u Kinu plasira 25%.
– Promjene u poslovanju s Kinom možemo promatrati u kontekstu ukupnog jačanja kineskog gospodarstva. Poslovnost je u porastu, pregovori su pojednostavnjeni i uglavnom se poštuju dogovori, posebice o plaćanju – kaže Prodan. S jačanjem imidža europskih dobavljača Cedar se tamo bori sa snažnom konkurencijom iz Rumunjske, Njemačke i Francuske. No unatoč tome prepoznatljiv su tržišni igrač te očekuju kako će u Kinu tijekom 2015. izvesti drvnih proizvoda za 15-20 mil. dolara, a u 2016. i 30 milijuna dolara.
– Vidljivosti hrvatskih drvnih tvrtki koje nude bukove i hrastove sortimente u Kini velik je doprinos dalo i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova provođenjem programa gospodarske diplomacije – objašnjava Prodan. No i drugi bi, tvrdi, trebali slijediti taj pristup, bilo kroz financiranje nastupa izvoznika na sajmovima, bilo kroz strategiju izvoza ili nastupa na ciljanim tržištima, kakve sada nema.
>>Dok Rusija zbog nafte tone, ruke trljaju SAD, Japan, Kina i Europa
Teško je u Kini prodavati količine nečega što za njihovo tržište predstavlja mrvice. Jedino masovna ali doslovce masovna proizvodnja robe koja bi njima bila interesantna ima šansu.