OKRUGLI STOL

Država treba poticati mlade dizajnere jer oni vani predstavljaju Hrvatsku

03.01.2009.
u 12:41

U zadnjih nekoliko godina hrvatska je modna scena naglo oživjela i gotovo dostigla svjetske standarde. Naši modni dizajneri pronašli su svoje kupce, koji su i pokraj svjetski poznatih imena novac spremni potrošiti na njihove modele, a sve veći broj njih prodaje svoje proizvode i izvan naših granica. No, da bismo otišli još korak dalje, moramo razviti domaću proizvodnju i ponovno oživiti i osuvremeniti našu tekstilnu industriju.

Na okruglom stolu ovaj smo tjedan okupili mlade, ali i već iskusne domaće dizajnere i producenta revija. Hrvatski dizajneri imaju velike planove za budućnost, no kao i u svim drugim sektorima, potrebna im je i pomoć države.

– U gospodarskoj zoni kupili smo jedno malo zemljište na kojem planiramo početi ozbiljniju proizvodnju. Želim imati svoju halu i razviti svoju proizvodnju sa 60 zaposlenih te u konačnici imati u potpunosti hrvatski proizvod. A to znači da se materijali rade posebno za mene, a ne da ih kupujem u Grčkoj ili Italiji. Dakle, želim napraviti ono što je san mnogima – proizvoditi svoj materijal i svoj proizvod distribuirati po cijelome svijetu – objašnjava Đurđica Vorkapić, vlasnica modne marke Hippy garden za koju trenutačno radi 12 ljudi. Najveća joj je želja uz odjeću, torbe, od ove sezone i čarape, imati kompletnu proizvodnju, pa čak i svoje parfeme i cipele.

Domaća proizvodnja
Velike planove za budućnost ima Ksenija Vrbanić, vlasnica modne marke XD Xenia Design i ovogodišnje nagrade Ministarstva gospodarstva za poduzetnicu godine.

– Ne želim stati na ovome što sam dosad napravila. Sada sam se upisala na postdiplomski, a zaokupljena sam i izradom projekta za jedan dizajnerski centar. To će biti nešto veliko s vrlo visokim kriterijima i tehnološkim uvjetima. Imat ću deset stalno zaposlenih dizajnera, a u tijeku je izrada projekta i zatvaranje financijske konstrukcije – tvrdi Ksenija Vrbanić koja trenutačno u svome timu ima 19 zaposlenih.

– Moj najveći uspjeh je to što radim u inozemstvu, na svjetskoj modnoj sceni. Pokrivamo Ameriku, dobar dio Europe, mali dio Bliskog istoka, a od ove godine i Skandinaviju. Dosta smo se raširili i još mislimo intenzivnije raditi na tome, bez obzira na ovu krizu koja nam prijeti, a koju smo, mislim, već dijelom preživjeli – ističe Vrbanić. Problemi s kojima se suočavaju gotovo svi dizajneri su nabava materijala i suradnja s domaćim tekstilnim pogonima. Problem je što ovo malo preostalih tekstilnih tvrtki u Hrvatskoj ima zastarjeli strojni park, a kvalitetni “šivači” su otišli kućama šivati po mjeri, pa ni te tvrtke nemaju s čime raditi.

– Na svom prvom Cro a porteru sam kontaktirao nekoliko naših tvrtki i suradnju dogovorio s jednom od njih koja mi je garantirala kvalitetu i isporuku na vrijeme. Iako sam im sve platio, oni nisu ništa napravili u roku, pola stvari bilo je napravljeno mimo specifikacija i ja sam samo mogao sjesti i plakati. Zbog toga sam čak razmišljao o proizvodnji izvan granica Hrvatske, jer mi je lakše vani dobiti proizvodnju nego ovdje.

Nakon dosadašnjih iskustava ja njima ne mogu vjerovati, ne mogu vjerovati da će mi kvalitetno i na vrijeme odraditi posao – ističe dizajner Boris Pavlin, koji je nakon završetka Tekstilno-tehnološkog fakulteta postdiplomski, ali i staž odradio u Milanu. U dobrim uvjetima dizajneri bi trebali imati malene radionice u kojima bi radili prototipove svojih modela, a proizvodnju bi trebala odrađivati tekstilna industrija, kako to rade sva svjetska imena, smatra Ksenija Vrbanić.

– Amarie i Elfs već proizvode svoje modne dodatke na jednom mjestu. No to nam je bilo užasno teško postići. Po mom je mišljenju sramotno za Hrvatsku da su 90 posto sponzorstava koja pokrivaju naš dizajn strani brendovi. Vrijeme je da nas naši prepoznaju i počnu ulagati u nas, jer i mi činimo gospodarstvo Hrvatske i predstavljamo je vani. Javili su mi se čak iz Francuske sa željom da nas financiraju jer smatraju da imamo dobar projekt – tvrdi kreativni direktor i producent Cro a portera Viktor Drago, zahvaljujući čijim menadžerskim sposobnostima je hrvatska moda izvedena iz sjene.

– Postoji jedna hrvatska dizajnerica koja radi u inozemstvu, a želi izlagati i izlaže na Cro a porteru. Kod nas je diplomirala i otišla raditi u Italiju, tamo se prijavila na natječaj za neafirmirane dizajnere i ušla među pet najboljih i sada njihova država plaća poznatima da dolaze isprobavati njezinu robu. Nju reklamiraju kao talijanski proizvod, dok kod nas malo tko zna za nju, što je sramotno. A mnogo poznatih svjetskih zvijezda nosi njezinu odjeću – kaže mladi dizajner Ivan Tandarić, dio sve poznatijeg dizajnerskog dvojca Elfs.

– Da bih povećao proizvodnju u Hrvatskoj, potrebna mi je snažna injekcija kapitala, a država mi tu neće pomoći. Da bih dobio neki poticaj, moram ili biti iznimno bogat, odnosno završiti godinu s ogromnim profitom ili biti član Obrtničke komore. A ne želim biti njihov član jer me uvjetuju polaganjem majstorskog ispita od nekoliko tisuća kuna, kao da moj fakultet i magisterij ništa ne vrijedi – nastavlja Pavlin. S uvjetima za dobivanje poticaja nije zadovoljna ni Đurđica Vorkapić.

– Da bismo dobili poticaje, prošlogodišnji dohodak mora iznositi 400 tisuća kuna. Pitam se za koga su ti uvjeti postavljeni. Za već velike proizvođače, a ne nas “male” dizajnere koji smo pokretači novog vala – kaže Vorkapić.

Nerijetko se komentirajući kvalitetu određenih dizajnera u pitanje dovodi i njihovo obrazovanje. Ni naši sugovornici nisu bili složni po tom pitanju, pa ih dio smatra da je formalno obrazovanje nužno, dok drugi na svome primjeru dokazuju suprotno.

– Budući da smo i Ivan i ja još na fakultetu, možemo reći da on nije nuždan. Za ovaj posao trebaš imati žicu, osnove posla naučio sam u srednjoj školi, a očekivao sam da će nas na fakultetu, zahvaljujući Bologni naučiti i neke druge stvari potrebne za posao, kao što su ekonomija, trgovina... Zato se dobro udruživati, kao što smo Ivan i ja napravili, jer jedna osoba ne može sve sama – objašnjava Aleksandar Šekuljica, druga polovica dizajnerskog dvojca Elfs.

– Završiti fakultet ne znači da si dobar, nego samo da si dao ispite. Kako mi dosta radimo, skupilo nam se dosta ispita i sada nas profesori ispituju kada ćemo to završiti, jer ne bi bilo uredu da mi koji smo već postigli uspjeh sa svojim modelima nemamo diplomu, a neki naše kolege, koji možda nikada neće raditi ovaj posao, imaju završen fakultet – kaže Ivan Tandarić. U formalnoj naobrazbi nitko neće naučiti kreativu, ističe Boris Pavlin.

– Formalna naobrazba služi tehnici. Možeš biti jako, jako kreativan, no dok ne naučiš tehniku ta kreativnost se ne može pretočiti u nešto realno. Ali na fakultetu definitivno nedostaje praktične nastave, neki ljude završe fakultet a da za vrijeme njega nisu napravili niti jedan komad odjeće – tvrdi Pavlin.

Diploma ili ne
Iako su ga često prozivali upravo zbog toga što nema završen fakultet, Viktor Drago smatra da je i bez fakulteta sve naučio dosta dobro.

– Dosta sam radio vani, od 14. godine sam u modnoj industriji i prošao sam sve vrste poslova i svugdje naučio nešto da bih napravio ovo što imam danas. Nemam diplomu ekonomije ni menadžmenta, ali po sezoni za mene radi četvero diplomiranih ekonomista i svejedno im ja govorim što da rade, jer oni ne nauče kreativu na fakultetu.

Kod mene odrađuju i praksu i ja im se upisujem u indeks, što znači da moj rad ipak nešto vrijedi. Svaki korak koji sam svladao, naučio sam na svojoj koži i nikada se nisam osjetio kao netko iza, netko manje vrijedan zato što nemam fakultet, dapače, na čelu sam tima – objašnjava Drago. Ksenija Vrbanićn pak smatra da će se uvijek prepoznati rad školovanog i neškolovanog dizajnera, a s njome se ne slaže Đurđica Vorkapić koja nije završila dizajn.

– Zato ja u svome kolektivu moram imati konstruktora i ljude koji znaju šivati i koje za to dobro plaćam. S njima odlično surađujem, ja znam cijeniti njihov rad i oni znaju što ja želim, što nas čini odličnim timom – naglašava Vorkapić. A kako uspjeti u ovome poslu, kako postati poznati dizajner i izlagati na revijama, objasnio nam je Viktor Drago: – Ono što je bitno kod nekoga tko želi biti uspješan dizajner i ono što je presudilo da s ovim ljudima započnem suradnju na Cro a porteru jest to da su radnici.

Bitno je fokusiranje i upornost, ne očekuj previše i ne odustaj. Izgaraj zbog svoga posla, važni su rad i odricanje – smatra Drago. Nakon 22 godine u ovome poslu Ksenija Vrbanić uspoređuje želju za radom s alkoholizmom, jer stalno želi nešto više, stalno se želi dovesti u neko više stanje.


Zaključci

Aleksandar Šekuljica: Ne vjerujem u autohtone hrvatske proizvode jer je svijet postao globalno selo i rad ne poznaje granice, no ovo je vrijeme u kojem svi imaju svoju šansu za posao i uspjeh, i pitanje je samo koliko su pojedinci spremni iskoristiti tu priliku.

Viktor Drago: Meni je uopće činjenica da ovdje sjedimo i razgovaramo o nečemu što je prije pet-šest godina bilo apstraktno najveći dokaz da se budućnost već dogodila. Svi imamo toliko posla da ne stignemo razmišljati o budućnosti, što znači da je ona tu.

Ivan Tandarić: Kada sam 2001. godine završio srednju školu, nisam odabrao Tekstilno-tehnološki fakultet jer mi se tada nije činilo izglednim baviti modom. U ovom trenutku postoje svi uvjeti da se ljudi bave tim poslom, a o svakom osobno ovisi koliko je on spreman iskoristiti te uvjete.

Ksenija Vrbanić: Budućnost hrvatskog dizajna isključivo je u tome da se Cro a porter i slični projekti presele u svjetske metropole, ali samo s našim dizajnerima koji mogu garantirati proizvodnju. Hrvatski dizajn je kvalitetan, ali to će dokazati tek kada uspije i vani.

Đurđica Vorkapić: Budućnost hrvatskog dizajna vidim su svom osobnom napretku, kao i napretku svih svojih kolega. Mi smo poduzetnici ili obrtnici koji želimo napraviti dobar proizvod i svi moramo razmišljati da budemo još bolji i još kvalitetniji.

Boris Pavlin: Već je puno napravljeno na afirmaciji hrvatskog dizajna, jer kvalitetan dizajn se kod nas prepoznaje. Ljudi su već svjesni da i kod nas mogu nabaviti zanimljivu odjeću, i kupuju je i pokraj stranaca. I naši su dizajneri shvatili da moraju imati određeni nivo kvalitete žele li se prodati.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije