Iako se mislilo da će online kupnja i sve kraći boravak u zračnim lukama između dvaju letova umanjiti prihode duty free trgovina, sa sve većim rastom broja zračnih ruta i međunarodnih putnika, čemu su značajno doprinijele niskobudžetne kompanije, čini se kako u tom biznisu nema zime. Dapače, globalni prihod duty free shopova i putničke maloprodaje u ovoj će godini, prema procjenama, doseći vrtoglavih 65,1 mlrd. dolara, da bi već 2020. prihodi skočili i na 85 milijardi, zahvaljujući i otvaranju novih zračnih luka, modernizaciji starih te otvaranju novih duty free prostora.
Plaća iznad prosjeka
Ne žale se tako ni u zagrebačkoj Zračnoj luci “Franjo Tuđman”. Tvrtka SDA Croatia u vlasništvu Société de Distribution Aéroportuaire (SDA) Francuska (koja je zajednički poslovni pothvat međunarodnih kompanija Lagardère Travel Retail i Aéroports de Paris) lani je, prema podacima Poslovna.hr, od Aelia duty free trgovine na zagrebačkom aerodromu uprihodila 68,3 milijuna kuna. Prema riječima direktorice SDA Croatia Željke Fičko, riječ je o rastu prometa za 22% u odnosu na godinu prije, a u prvih devet mjeseci ove godine rasli su 16%.
– Na rast prihoda nije utjecao samo povećan broj putnika i turista kroz Zagreb već i prenošenje najboljih praksi naše internacionalne kompanije i velikih ulaganja u edukaciju zaposlenika – tvrdi ona. K tome su i motivirani. Prodavač SDA Croatia ima gotovo 25% višu plaću od ukupnog hrvatskog prosjeka i 130% više od prosječne plaće prodavača. Iako ima i onih kojima smeta obavezan prolazak kroz zagrebački duty free, tzv. walk trough koncept prolaska kroz trgovinu sve je prisutniji u zračnim lukama širom svijeta kao odgovor na činjenicu da putnici između dolaska na terminal i polijetanja zrakoplova imaju sve manje vremena. Globalno najprodavaniji artikl u duty freejima su cigarete, kojih je u 2014. prodano za 6,78 milijardi dolara i u ukupnoj su prodaji činile čak 10,7%, a na zagrebačkom aerodromu parfumerijski proizvodi. Oni su u odnosu na hrvatsku maloprodaju i 30% jeftiniji. Cjenovno smo povoljniji i od velikih zračnih luka u Parizu, Londonu, dok smo s Frankfurtom i Münchenom na istoj razini. To putnici itekako prepoznaju – tvrdi Fičko.
A prepoznaju i hrvatske proizvode kojih je, nakon što je SDA Croatia u prosincu 2014. preuzela zagrebački duty free, udio s 20 povećan na 40%.
Dolazi i Victoria Secret
Međunarodnoj ekskluzivnoj ponudi uskoro će se pak „pridružiti“ Victoria Secret s parfemima i body linijom. Lani je uvedena usluga koja putnicima omogućava da kupljenu robu preuzmu po povratku s putovanja. Kako je „walk trough“ koncept dobro prihvaćen, imat će ga i novi, veći duty free SDA na novom putničkom terminalu u koji će biti uloženo milijun eura.
> > Promet u duty free shopu pao čak četiri puta